گزارش

مصائب گندم‌کاران گلستان از کاشت تا داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز به نقل از ایسنا/گلستان ،  کشاورزان گندم‌کار گلستانی امسال در ابتدای فصل کشت با مشکلات تهیه بذر روبه‌رو بودند و در ادامه با توجه به افزایش قیمت‌ها با مشکل تهیه کود و سم مواجه شدند؛ بعد از آن خشکسالی و الان هم مشخص نبودن قیمت خرید تضمینی مناسب، دیگر مصائب گندم کاران در سال زراعی جاری است.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال کشاورزان گندم‌کار استان در زمان کاشت محصول دغدغه تهیه بذر را داشتند که در نهایت با تدابیر اندیشیده شده، این مشکل رفع شد.

علی‌قلی ایمانی با اشاره به مشکل تأمین کود، گفت: با توجه به افزایش چند برابری قیمت هر کیسه کود، به جرات می‌توان گفت ۶۰ تا ۷۰ درصد کشاورزان کود پایه مصرف نکردند زیرا تأمین این هزینه از توان آنها خارج بود.

وی به افزایش قیمت سموم کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: امسال در حدود ۵۰ درصد از اراضی گندم با توجه به گران بودن علف کش‌ها، از این سم استفاده نشد؛ به همین خاطر امسال علف‌های هرز در مزارع گندم کاملاً مشهود هستند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با اشاره به کاهش ۵۰ درصد بارندگی‌ها در سال زراعی جاری، تصریح کرد: میزان بارندگی در زمان کاشت و در ادامه داشت، مناسب نبود و با خشکسالی شدیدی در استان روبه‌رو بودیم. بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی فعلاً بارندگی مناسبی پیش رو نداریم لذا کشاورزانی که به آب کافی در اختیار دارند حتماً نسبت به آبیاری مزارع اقدام کنند. اگر آبیاری صورت نگیرد، عملکرد این محصول بسیار کاهش می‌یابد.

وی شرایط را از نظر کمبود آب بحرانی دانست و گفت: حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم، جو و کلزا در شمال استان به علت خشکسالی از بین رفت و بخش زیادی از اراضی نیز بین ۲۰ تا ۵۰ درصد با کاهش عملکرد روبه‌رو خواهند بود. امسال تنها کشاورزانی که به آب دسترسی داشته و مزارع خود را آبیاری کردند، شرایط خوبی دارند.

دبیر خانه کشاورز گلستان در ادامه به موضوع قیمت گندم اشاره کرد و گفت: در چندین جلسه شورای قیمت‌گذاری، بحث قیمت گندم مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با توجه آنالیز هزینه‌های تولید و سود متعارف برای کشاورز، قیمت بین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان توسط این شورا برای هر کیلوگرم گندم در نظر گرفته شد.

ایمانی بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی در تلاش برای مجاب کردن دولت‌مردان به تصویب این قیمت است. در صورت تحقق این امر قیمت گندم حدود ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و سود معقول و مناسبی را برای کشاورزان به همراه دارد و آنها را تشویق می‌کند که سال آینده نیز نسبت به کشت این محصول اقدام کنند تا شاهد پایداری تولید این محصول استراتژیک باشیم.

انتهای پیام

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا