ورزشی

معرفی چهار لژیونر فوتبال گلستان

پایگاه خبری اولکامیز –  فوتبال گلستان در گذشته تک ستاره‌هایی داشت که گاه و بیگاه ظهور کرده و در لیگ کشور می‌درخشیدند اما طی سال‌های اخیر تعداد این بازیکنان همواره در حال افزایش است به گونه‌ای که علاوه بر لیگ برتر، چهار گلستانی در لیگ های خارجی به دنبال تحقق رویاهای خود هستند.

اکبر میثاقیان بازیکن گنبدی استقلال تهران، ملوان و ابومسلم، عبدالجلیل گل‌چشمه آقای گل فوتبال ایران در فصل ۷۸ – ۷۷، صلاح‌الدین اونق دروازه‌بان تیم ملی و اصغر محمودی مربی نامدار رده‌های سنی پایه و کاشف سردار آزمون، فقط نمونه ای از گذشته افتخارآمیز فوتبال گلستان هستند و در استانی که اغلب ساکنانش اسب دوانی و والیبال را به عنوان ورزش اول خود برگزیدند، عطش فوتبال دوستان را از تماشای بازی های درخشان خود سیراب کنند.

گلستان هیچگاه تیمی در سطح اول فوتبال کشور نداشت و به جز چند سال حضور تیم اتکا در لیگ دسته اول که آن هم با انتقال امتیاز از تهران همراه بود، در همه این سال ها به نمایش تک ستاره های خود دلخوش بود اما حالا دایره این رویاپردازی از مرزهای کشور فراتر رفته و به لیگ چند کشور اروپایی و آسیایی نیز کشیده شده است.

شاید درخشش همین ستاره ها باشد که تعداد فوتبالیست های نوجوان و جوان گلستان را به مرز ۱۵ هزار نفر رسانده و آن ها را با فکر تبدیل شدن به سردار آزمونی دیگر به خواب می‌برد.

به جز چند گلستانی حاضر در لیگ های خارجی، تعدادی از فوتبالیست های استان در لیگ برتر حضور دارند و امیدوارند با درخشش در تیم های خود راهی به مدارج بالاتر فوتبال مانند دعوت شدن به اردوی تیم ملی پیدا کنند.

آرمین سهرابیان، محمدجواد کیا، مجید نصیری و محمدحسین عسگری از کردکوی، عارف غلامی، علیرضا امیرخان، احسان تاییدی و محمد علی‌نژاد از گرگان، مجتبی ممشلی از مینودشت، کمال الدین نیکخوی از آق‌قلا، عارف حاجی عبدی از بندرگز و میلاد کر از بندرترکمن از جمله بازیکنان گلستانی شاغل در تیم‌های لیگ برتری هستند.

علاوه بر عضویت ۱۵ فوتبالیست گلستانی در تیم‌های لیگ برتری، سردار آزمون، رضا اسدی، وفا هخامنش و احمد نوراللهی به نمایندگی از این دیار در تیم‌های اروپایی و آسیایی افتخار آفرینی می‌کنند.

معرفی چهار لژیونر فوتبال گلستان؛ تلاش برای تاریخ‌سازی
 سردار آزمون نخستین لژینوتر گلستانی

سردار آزمون،

شناخته شده ترین فوتبالیست گلستانی که با تجربه حضور در جام جهانی روسیه و جام ملت های امارت، در ۲۷ سالگی آرام آرام دست نیافتنی شده، پسر ترکه ای گنبد است که بدون عضویت در هیچ تیم لیگ برتری به این افتخارات دست پیدا کرده است.

سردار آزمون که فوتبالش را از تیم عقاب گنبد آغاز کرده بود سپس به تیم شموشک گرگان و اتکای این شهر پیوست و سپس راهی تیم جوانان سپاهان اصفهان شد.

آزمون پس از درخشش در تیم ملی جوانان ایران در مهر ۱۳۹۱ در سن ۱۷ سالگی از باشگاه سپاهان اصفهان به روبین کازان روسیه پیوست و لقب جوان‌ترین لژیونر فوتبال ایران را به دست آورد.

او علاوه بر روبین کازان در تیم های روستوف و زنیت سن پترزبورگ این کشور هم بازی کرد و اکنون یکی از پایه های گلزنی تیم زنیت سن پترزبورگ به شمار می رود و تاکنون موفق شده ۱۰۰ گل در لیگ روسیه به ثمر برساند.

همچنین وی در لیگ قهرمانان اروپا چهار گل به ثمر رساند و بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان اروپا شناخته می‌شود.

معرفی چهار لژیونر فوتبال گلستان؛ تلاش برای تاریخ‌سازی
 وفا هخامنش فوتبالیست لژیونر گلستانی

 وفا هخامنش

هخامنش فوتبالیست ۳۰ ساله متولد بندرترکمن دومین لژیونر گلستانی است که در ۲ مقطع خارج از ایران بازی کرده.

او  سال ۹۸ حضور کوتاه مدتی در باشگاه “المیناء عراق” داشت و اسفند پارسال راهی تیم “راتچابوری تایلند” شد.

وی که در پست دفاع وسط در باشگاه راتچابوری تایلند بازی می‌کند و سابقه بازی در تیم‌های نفت تهران، فولاد خوزستان، فجرسپاسی شیراز، سپاهان نوین اصفهان، خونه به خونه بابل، صنعت نفت آبادان و المینا عراق را دارد در فصل ۹۳–۱۳۹۲ همراه با تیم فولاد خوزستان قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد.

رضا اسدی

رضا اسدی فوتبالیست ۲۶ ساله اهل گرگان سومین بازیکن گلستانی است که سر از فوتبال اروپا درآورد وی مهرماه سال گذشته به اتریش رفت و قراردادی ۲ ساله با باشگاه “سن پولتن” به امضا رساند و در پست هافیک دفاعی بازی می‌کرد اما اکنون قراردادش با باشگاه اتریشی را فسخ کرده و گفته می شود در حال پیوستن به یکی از تیم های مطرح ایرانی است.

معرفی چهار لژیونر فوتبال گلستان؛ تلاش برای تاریخ‌سازی

اسدی سابقه بازی در تیم های سپاهان، نفت، سایپا و تراکتورسازی تبریز را دارد و در سال ۹۹ با این تیم تبریزی قهرمان جام حذفی کشور شد بود.

معرفی چهار لژیونر فوتبال گلستان؛ تلاش برای تاریخ‌سازی
 احمد نوراللهی لژیونر گلستانی

احمد نوراللهی

آخرین بازیکن گلستانی که به عضویت یک تیم خارجی درآمد احمد نوراللهی فوتبالیست ۲۹ ساله اهل آزادشهر است که چندی قبل و پس از ۶ فصل حضور در باشگاه پرسپولیس با عقد قراردادی یکساله به تیم شباب الاهلی امارات پیوست.

از باشگاه‌هایی که نوراللهی در آنها بازی کرده می‌توان به فولاد یزد، تراکتور تبریز و پرسپولیس تهران اشاره کرد.

باشگاه شباب الاهلی در فصل اخیر لیگ برتر امارات جایگاه سوم جدول را به دست آورد و در رقابت‌های جام ریاست جمهوری نیز قهرمان شد و در فصل ۲۰۲۲ لیگ قهرمانان آسیا نیز حاضر است.

نوراللهی همچنین اولین فوتبالیست گلستانی زننده گل در شهرآورد بزرگ پایتخت است که در هشتاد و نهمین دیدار استقلال – پرسپولیس نام خود را به عنوان صدمین گلزن تاریخ این بازی به ثبت رساند.

معرفی چهار لژیونر فوتبال گلستان؛ تلاش برای تاریخ‌سازی
 تیم فوتبال دارایی گز

سرنوشت نافرجام ۲ تیم فوتبال گلستان در لیگ دسته اول و دوم

سال ۸۷ به دنبال شدت گرفتن تب انتقال تیم‌های فوتبال از تهران به شهرستان‌ها، تیم “صنایع اتکای تهران” به‌ عنوان هدیه دولت به گلستان انتقال یافت تا این استان برای نخستین بار حضور در لیگ یک و سطح دوم فوتبال کشور را تجربه کند.

این تیم بعد از پنج فصل حضور در لیگ یک سقوط کرد اما با قهرمانی در لیگ دسته ۲ دوباره به لیگ دسته یک بازگشت که به دلیل مشکلات مالی و نبود زیرساخت‌های لازم در گلستان بار دیگر سقوط کرد و منحل شد.

همچنین به دلیل مشکلات مالی و هزینه بالای حضور در لیگ، امتیاز تیم دارایی گز که به عنوان تنها نماینده گلستان در لیگ دسته دوم فوتبال کشور بازی می‌کرد سال ۹۸ پس از چند ماه بلاتکلیفی به خریداری از استان کرمان فروخته شد تا در نهایت این تیم از استان گلستان خارج شود و مردم بار دیگر امید خود را برای تیم‌داری در لیگ‌های برتر از دست دهند.

رییس هیات فوتبال گلستان معتقد است: این استان استعداد زیادی در رشته فوتبال دارد اما مانند خیلی از استان‌های کم برخوردار به دلیل نداشتن صنعت قوی و نبود اسپانسر نمی‌تواند از پس تیم‌داری برآید.

قاسم کوهستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تیم دارایی گز گلستان سه سال پیش بازی‌های خود را از دسته یک شهرستان شروع کرد و به لیگ برتر استانی راه یافت و در ادامه به دسته ۲ کشور رسید اما با وجود تلاش خیلی از مسوولان وقت برای نگهداری تیم به دلیل مشکلات مالی و نبود اسپانسر به استان کرمان واگذار شد.

وی ادامه داد: در یک برهه‌ای از زمان اوایل دهه ۹۰ تیم اتکا گلستان نیز به دلیل نبود اسپانسر قوی با هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بدهی به فدراسیون فوتبال منحل شد.

وی افزود: حل مشکل اسپانسر برای فوتبال گلستان به تنهایی از پس هیات فوتبال بر نمی‌آید و نیاز است بخش خصوصی و یا شهرداری‌ها در استان ورود کنند.

به گفته کوهستانی، به سبب برخی مشکلات پیش آمده در نحوه محاسبه دارایی و مالیات، تمایل شرکت‌های بزرگ برای حمایت از تیم‌های ورزشی کاهش یافته که حل این مشکل نیازمند اصلاح قوانین است.

وی اضافه کرد: در گذشته افراد حامی تیم‌های فوتبال قسمت عمده‌ای از مالیات خود را برای تیم هزینه می‌کردند اما در چند سال اخیر با تغییر در نحوه پرداخت مالیات، مبلغ پرداختی از مالیات برای تیم‌داری کاهش یافته و خیلی از اسپانسرها دیگر تمایلی به ورود به عرصه فوتبال و تیم‌داری ندارند.

حضور ۱۵ فوتبالیست گلستانی در لیگ برتر

وی گفت: شاید فوتبال رشته اول در گلستان نباشد اما بعد از بسکتبال و والیبال طرفداران زیادی دارد و هم اینک ۱۵ فوتبالیست استان با عضویت در تیم‌های فوتبال مطرح کشوری در لیگ برتر بازی می‌کنند و در رده‌های سنی مختلف همیشه چند بازیکن از گلستان عضو تیم ملی هستند.

رییس هیات فوتبال گلستان افزود: خیلی از فوتبالیست‌های گلستانی فعال در رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان وقتی به سن جوانانی می‌رسند به دلیل نبود تیمی از استان در لیگ برتر برای پیشرفت در این رشته مجبور به مهاجرت می‌شود لذا برای جلوگیری از ادامه این روند توسعه مدارس فوتبال در برنامه‌های این هیات قرار گرفته است.

طبق اعلام کوهستانی هم اینک حدود ۱۰۰ مدرسه فوتبال مجوزدار در گلستان فعال هستند که در دل این مدارس بهترین بازیکنان برای حضور در تیم‌های برتر داخل و خارج از کشور پرورش داده می‌شوند و در برنامه‌های استعدادیابی فدراسیون فوتبال در هر رده‌ای در بیشتر مواقع ورزشکاران استان جزو انتخابی‌ها قرار دارند.

وی ادامه داد:  بیشتر بازیکنان بعد از اینکه در برنامه‌های استعدادیابی فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شوند و به تیم ملی راه پیدا می‌کنند دیگر به گلستان بر نمی‌گردند که نمونه آن می‌توان از محمدحسین زواری بازیکن ۲۰ ساله اهل کردکوی در تیم فوتبال نفت آبادان، یاسین سلمانی ۱۹ ساله اهل گرگان و عزت‌الله پورقاز ۳۴ ساله اهل بندرترکمن در باشگاه فوتبال سپاهان اصفهان نام برد. / ایرنا

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا