مطالب ویژه

نامه سرگشاده اولیای دانش آموزان غرب ترکمنصحرا / اداره کل آموزش و پرورش گلستان پاسخگو باشد

پایگاه خبری اولکامیز- سهمیه بندی ناعادلانه برای دانشگاه فرهنگیان کنکور سال۹۹ در غرب استان گلستان موجی از اعتراض فرهنگیان ، دانش آموزان و خانواده های آنها را برانگیخت. تا اینکه دست به نامه شدند تا صدای خود را به مسئولان برسانند و به بی عدالتی پایان دهند. نامه سرگشاده ی جمعی از اولیا و دانش آموزان بندرترکمن، گمیشان ، سیمین شهر و آق قلا به مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر رفع تبعیض و نابرابری در سهمیه بندی بومی گزینی مراکز تربیت معلم  را در ذیل می خوانید:

در سال های قبل سهمیه بومی رشته های اولویت دار در شش شهرستان غرب استان گلستان به طور مشترک در نظر گرفته می شد. این روند انتخاب کاملا عادلانه و منصفانه بوده است. چرا که با توجه نزدیکی بسیار نزدیک این شهرها به یکدیگر، دانش آموزان شرکت کننده در کنکور سراسری بر اساس رتبه و در واقع بر اساس نمره علمی و شایستگی و لیاقت به طورعادلانه برگزیده می شدند. هیچ یک از اولیا و دانش آموزان این شهرها از چنین روند انتخاب شاکی نبودند.

اما با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۹ تمام امیدها و نقشه های دانش اموزان درسخوان و اولیا آنها در شهرهای آق قلا، بندرترکمن و گمیشان برباد رفت. آنها ناگهان متوجه شدند که شهرهای غرب استان را هم به دو بخش تقسیم نمودند. گرگان، کردکوی و بندرگز از یک سو و آق قلا، گمیشان و بندرترکمن در سوی دیگر.

این تقسیم غرب استان به دو بخش فارس نشین و ترکمن نشین خود نوعی نگاه واپسگرایانه و جانب دارانه و برخلاف تفکر انسجام و اتحاد تمام اقوام و مناطق ایران بزرگ است. در این تصمیم نادرست و عجولانه سهمیه سه شهر آق قلا، گمیشان و بندرترکمن بسیار بسیار کمتر از سه شهر دیگر غرب استان در نظر گرفته شده است.

با این تصمیم، ملاک انتخاب بهترین دانش آموزان برای مراکز تربیت معلم نه رتبه های برتر استانی و نه موفقیت در کنکور سراسری و کسب نمره های علمی در بزرگترین آزمون سراسری کشور، بلکه منطقه محل زندگی و محل تحصیل و در واقع براین اساس است که «کی هستی و در کجای استان زندگی می کنی؟» است.

در این جا این سئوال پیش می آید که نحوۀ سهمیه بندی قبلی چه اشکالی داشت که مسئولان استان آن را تغییر دادند؟ آیا نه این بود که بهترین دانش آموزان این شش شهرستان صرف نظر از فارس و ترکمن و ترک و قزاق و سیستانی و … در یک رقابت علمی سالم و با کسب نمره برتر علمی برگزیده می شدند؟ در مورد پیامدهای این تصمیم ناعادلانه لازم است چند نکته به صراحت بیان شود:

۱ ـ اولین پیامد تکان دهنده این تصمیم با اعلام نتیجه نهایی کنکور سراسری سال ۹۹ آشکار شد. بسیاری از دانش آموزان سه شهر آق قلا، گمیشان و بندرترکمن با وجود کسب رتبه هایی خوب (بین هزار تا دو هزار) در مراکز تربیت معلم پذیرش نشدند اما دانش آموزان گرگانی و دو شهر دیگر با کسب رتبه های بیش از سه هزار و چهار هزار و حتی هفت هزار قبول شدند و در مراکز تربیت معلم هم اکنون دانشجو هستند. کجای این مسئله با مبانی عدالت طلبانه اسلام و شایسته گزینی مطابقت می کند؟

۲ ـ با این عملکرد مسئولان، هم اکنون بسیاری از اولیا و دانش آموزان شهرستان های بندرترکمن، گمیشان و سیمین شهر و آق قلا تصمیم گرفته اند که اگر این روند ادامه پیدا کند؛ در مدارس غیر انتفاعی بندرگز، کردکوی و گرگان ثبت نام بکنند تا از سهمیه این سه شهر استفاده بکنند. به خوبی پیدا است که بزودی شاهد خالی شدن مدارس این چند شهر از دانش آموز و رفتن آنها به شهرهای گرگان و .. خواهیم بود.

در ضمن هر دانش آموزی که در آینده قصد تحصیل در دانشگاه فرهنگیان داشته باشد؛ و در دبیرستان فرزانگان بندر ترکمن درس بخواند از این کار متضرر خواهد شد. چرا که سهمیه بومی بندرترکمن و دو شهر دیگر یک چهارم گرگان و دو شهر دیگر است.

۳ ـ برخی از مسئولان محترم آموزش و پرورش استان گویا مبنای این تقسیم بندی و سهمیه بندی را بر اساس جمعیت مناطق ذکر کردند. در این رابطه باید گفت که اولا جمعیت این سه شهر چقدر از آن سه شهر دیگر کمتر است که چندین برابر کمتر باید به آنها سهمیه داده شود؟

۴ ـ اگر بر اساس بررسی های علمی و آماری این شهرها به همین مقدار اندک معلم در شهرهایشان نیاز داشته باشند پس چرا معلمان زیادی از گرگان و سایر شهرهای استان در آق قلا، گمیشان و بندرترکمن و سیمین شهر خدمت می کنند؟ چرا هر سال تعدادی زیادی از نیروهای تازه استخدام شده روانه این شهرها و حتی روستاهای دورافتاده این شهرها می شوند؟

۵ ـ در شهرهای آق قلا، گمیشان و بندرترکمن همانند سایر شهرهای استان، دانش آموزان بسیار نخبه و درسخوان، با زحمت زیاد و هزینه فراوان و با امید به آینده، در آزمون سراسری شرکت کردند و رتبه های بسیار خوبی هم آوردند. اما با این تصمیم ناعادلانه، ناامید شده اند زیرا رقیبان آنها در گرگان و دو شهر دیگر با رتبه های بسیار کمتر قبول شدند و آنها را با وجود کسب نمره های لازم و برتر محروم گرداندند.

۶ـ ما، اولیا و دانش آموزان، مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان گلستان و معاونین ایشان را در اتخاذ این تصمیم مقصر می دانیم. مدیران شهرستان های آق قلا، گمیشان و بندرترکمن نیز در این امربی تقصیر نیستند، چرا که اگر از آن سهمیه بندی و تصمیم گیری آگاهی داشتند و مخالفت نکردند مقصر هستند و اگر هم مطلع نبودند باز مقصر هستند زیرا غفلت کردند و کوتاهی نمودند. وظیفه آنها بود که دانش آموزان منطقۀ خود را از آخرین تغییرات و تحوّلات آزمون سراسری مطلع می گرداندند. تا پیش گیری های لازم انجام می شد. آنها همان طوری که افتخار قبولی دانش آموزان منطقه خود را به حساب تلاش و مدیریت خود می دانند، باید در راهنمایی آنان هم خود را سهیم بدانند.

۷ ـ مسئولان این تصمیم، به خاطر چشم اشکبار دانش آموزان این شهرها و قلب شکستۀ اولیای آنها و نا امید کردن بسیاری از دانش آموزان از آینده تحصیلی خود ـ که به خانه نشینی و ترک تحصیل برخی هم منجر شد ـ ، در برابر وجدان خود و عدل الهی خود را مقصر بدانند و پاسخگو ببینند. و پوزش بطلبند.

۸ ـ ما، اولیا و دانش آموزان، اداره کل آموزش و پرورش استان را مرجع قانونی رسیدگی به مشکلات و دفاع ازحقوق تمام دانش آموزان استان به طور بالسویه می دانیم و لذا از مدیر کل محترم اداره آموزش و پرورش استان گلستان تقاضا داریم تا :

۹ ـ قبل از برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ و قبل از انتشار دفترچه راهنمای رشته ها و تعیین سهمیه بومی شهرستان ها نسبت اصلاح قانون فوق و ادغام سهمیه بومی شش شهرستان کما فی السابق و به برگشت به روال سابق، اقدام عاجل و فوری به عمل بیاورند تا گزینش دانشجو برای مراکز تربیت معلم تنها با ملاک های آموزشی و کسب رتبه های برتر در یک رقابت علمی و بدون هیچ گونه نگاه قومیتی و منطقه ای صورت گیرد، چرا که این شش شهرستان با فاصله کمتر از نیم ساعت، سال های سال در کنار هم برادرانه زندگی می کنند و تعیین مرز بین آنها برخلاف دیدگاه مسئولان ردۀ بالای کشوری و منویات مقام معظم رهبری است که همواره بر اتحاد اقوام و رسیدگی به مناطق محروم تأکید داشتند.

جمعی از دانش آموزان با رتبه های بالا شرکت کننده در آزمون سراسری ۱۳۹۹و ۱۴۰۰ و اولیای آنها از شهرهای بندرترکمن، گمیشان، سیمین شهر و آق قلا

ارسال به : اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان و رؤسای ادارات آموزش و پرورش بندرترکمن، گمیشان و آق قلا

رونوشت به:

۱ ـ استاندار محترم گلستان

۲ ـ سازمان سنجش
۳ ـ نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در کردکوی، بندرترکمن و گمیشان
۴ ـ دفتر مقام معظم رهبری
۵ ـ دیوان عدالت اداری

منبع – کانال تلگرامی گل صحرا

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا