مطالب ویژه

نام استاد قاضی بر تارک یک خیابان در گنبد نشست

اقدامی شایسته که توسط مدیریت شهری گنبد رقم خورد

پایگاه خبری اولکامیز- لطیف ایزدی : گنبد بزرگترین شهر ترکمن صحراست. به همین سبب در ایران و جهان این شهر و دیار را با نام و فرهنگ و زبان و اسب و مردم ترکمن می شناسند هر چند که این واقعیت ملموس نافی وجود اقوام دیگر نیست که سالهاست با هم در صلح و آرامش زندگی مسالمت آمیز دارند. باتوجه به این نکته از سالهای گذشته برخی از معابر و خیابان ها را به نامهای شخصیت های ترکمن همچون، کمک جعفربای ( خیر و نیکوکار گنبدی ) ، بی بی سارا جرجانی ( شهید منا ) ، قلیچ انوری ( خواننده موسیقی ترکمن )  و . . .  نامگذاری شده است .

در چند روز اخیر مدیریت شهری گنبد در اقدامی شایسته ، نام خیابان شهدای غربی را به استاد مراد دردی قاضی تغییر داد که این اتفاق مورد رضایت عمومی شهروندان قرار گرفت. البته این تغییر، نافی کرامت شهدا نیست کما اینکه نام متبرک شهیدان بر معابر و خیابانها و اماکن متعددی در شهر نقش بسته است. اینک پس از سالها انتظار نام حاج  مراد دردی قاضی بر تارک یک خیابان بزرگ در گنبد می درخشد. خیابانی که توسط شهروندان به همین نام نامیده می شود. شخصیتی که به پدر نشر ترکمن مشهور می باشد. مولف دهها کتاب ترکمنی است. نام و آوازه اش با زبان و فرهنگ و ادبیات ترکمنی در هم تنیده است. شخصیتی فرا منطقه ای که همچون سردار آزمون ، دکتر مجید تکه ، فرهاد قائمی و . . . یکی از برندهای شهر تاریخی گنبد می باشد.

نامگذاری معابر و خیابان ها به نام بزرگان، همبستگی می آفریند 

برای تهیه گزارش ابتدا نظر و دیدگاه رئیس شورای شهر گنبد را جویا شدیم. عارف گرگانی به اولکامیز گفت : با توجه به اینکه برخی از شخصیت های برجسته فرهنگی ادبی هنری اجتماعی ممکن است در هر جامعه محل زیست خود اثرگذار و هویت بخش باشند نام خیابان را به نام  استاد مراد دردی قاضی تغییر دادیم. اقدامی فرهنگی که در جهت معرفی و شناساندن و همچنین تکریم این چهره ی خدوم و شناخته شده صورت گرفت.

وی افزود: نامگذاری اماکن ، معابر ، خیابان‌ها و مسیرها به اسامی مشاهیر و مفاخر ملی استانی منطقه ای دو وجه اصلی دارد. یک وجه آن اخلاقی و گرامیداشت از زحمات مشاهیر است و وجه دیگر به بعد علمی، ادبی هنری و فرهنگی مفاخر و نخبگان برمی‌گردد که می‌تواند در جامعه ‌انسجام ، وحدت و همبستگی اجتماعی ایجاد کند.

از زحمات مسئولین تشکر می کنم

فرهاد قاضی فرزند استاد مراد دردی قاضی که مدیریت کتابفروشی فابوس یکی از مهمترین مراکز فروش کتابهای ترکمنی را بر عهده دارد با شادمانی و رضایتمندی گفت : از اینکه خیابان محل زندگی مان را مزین بنام استاد مراد دوردی قاضی( پدر مرحومم) نموده و نام پدرم را جاودانه کردند، بسیار خوشحال شدم، بدینوسیله از زحمات امام جمعه محترم حاج آقا ترابی،نماینده محترم مجلس،  فرماندار محترم،  شهردار محترم، رئیس و اعضای محترم شورای شهر و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

نام گذاری معابر بنام شخصیت ها، فرهنگ آن منطقه را نشان می دهد

عضو هیئت موسس انجمن ادبی جیحون افزود: نامگذاری خیابانها بنام شخصیت های فرهنگی، هنری و ادبی کاری بسیار نکو و پسندیده است و بیانگر فرهنگ بالای مردم آن شهر میباشد، وقتی مسافری از شهری دیگر وارد شهرمان میشود و با اسامی شخصیت های فرهنگی در خیابانها و میادین روبرو میشود با خود خواهد گفت این شهر یک شهر فرهنگی است. در ثانی کودکان و نوجوانان از وجود شخصیتها و عالمان شهر خود که در یک خیابان و یا محله و یا شهر با آنان زندگی می کردند مطلع شده و دنبال تحقیق در مورد زندگی و آثار آنان خواهند رفت.

پدید آورندگان آثار ادبی هنری از جایگاه والایی در جامعه برخوردارند

استاد آنا دوردی عنصری صاحب نظر مسائل فرهنگی ادبی تاریخی منطقه گفت : ادبیات و هنر افزون بر کارکردهای متنوع، از جمله در تلطیف روح جامعه بسیار تأثیرگذار است چرا که آن از ظریف‌ترین و لطیف‌ترین احساسات و اندیشه‌های بشری الهام می‌گیرد و بر این اساس می‌تواند در تعالی عواطف والای انسانی و ارزش‌های متعالی اخلاقی چون; مهرورزی، انسان‌ دوستی، شفقت، برابری‌خواهی، عدالت‌خواهی ، تقریب قلوب و…مؤثر باشد. از این رو پدیدآورندگان این آثار که همانا نویسندگان، هنرمندان و شاعران باشند به عنوان حاملان این ارزش‌های والای اخلاقی از پایگاه و جایگاه عزتمندی در جامعه برخوردارند.

جامعه و متولیانش باید جایگاه بزرگان را پاس بدارند

این نویسنده و مورخ ترکمن افزود: در حقیقت و به دلایل صدرالاشاره، جامعه و متولیان جامعه در مقابل نویسندگان و هنرمندان و شاعران مسئول ‌اند که جایگاه عزتمند آنان را پاس بدارند و مراتب نکوداشت آنان را به ‌جای‌ آورند. کمترین کار در این خصوص نامگذاری اماکن و شوارع به ‌نام این بزرگواران اندیشمند است.

نامگذاری چهره های شاخص سبب هویت بخشی می شود

مهندس امین بهلکه زاده صاحب نظر مسائل فرهنگی اجتماعی اظهار داشت : امروزه در سطح بین المللی نامگذاری معابر و اماکن عمومی از منظر هویت بخشی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی امری پذیرفته شده،عرفی و بدیهیست. اما قصد دارم از دو منظر تاریخی،فرهنگی به اهمیت این پدیده مدنی اشاره کنم، به عنوان یک معمار در تحلیل بنای تخت جمشید با تزیینات، نوشته ها و نقش برجسته های بسیاری مواجه میشویم که متعلق به سرزمینها و اقوام مختلف تحت سیطره امپراطوری هخامنشیان بودند تا بدین وسیله همه این اقوام در تخت جمشید احساس محترم بودن، هویت مندی و تعلق به حکومت نمایند بنابراین بایستی از این متد و روش حکومت داری در جهت تقویت وحدت ملی اقوام مختلف بهره گرفت.

نامگذاری خیابان قاضی امیدیست در دل فرهنگدوستان

این فعال اجتماعی افزود: نکته بعدی نگاه زیبایی شناسانه ای  هست که ترکمنها به مقوله مرگ و تولد انسان دارند، چنانچه بعد از مرگ عزیزانشان و به سوگ نشستن بر ایشان، تولد یکی نوزاد و نامگذاری متوفی برای وی مرهمیست بر زخم دلشان و لبخندیست به روی زندگی. چنانچه نامگذاری خیابانی که سالهاست به نام استاد قاضی بر خاطره مردم نشسته مرهمی و امیدیست در دل فرهنگ دوستان سرزمینم. جان کلام بسیار خرسندیم از همت بزرگان شهرمان و امید به روزگارانی بهتر انشاالله. مرحبا ای پیک مشتاقان بده پیغام دوست / تا کنم جان از سر رغبت فدای نام دوست

شاخصه تمدن ارزش گذاری به هنر و ادبیات است

مهندس شریف نافعی گفت : به نظر من شاخصه مهم تمدن ، درک و ارزش نهادن به هنر و ادبیات می باشد. در جامعه متمدن است که هنرمند و ادیب در بالاترین نقطه آن قرار می گیرد نه در حاشیه ها و ویرانه های آن . آنگاه که سوار بر اتومبیل هنر و ادبیات هستیم دیگر چراغ زرد کلمه عبور نخواهد بود و صدای موسیقی جانشین بوق گوشخراش و دلخراش می شود و آواز پرندگان تلطیف کننده روح و ذهنمان شده و معرفت وعشق اوج گرفته و بوی انسانیت به مشاممان خواهد رسید . باید مُهری از دستان مبارک هنرمندان و ادیبان ساخته شود تا در سینه هایمان حک کنیم ، تصاویرشان را قاب گرفته ، نامهایشان را با طلا بنگاریم و در جای جای سرزمینمان بگسترانیم و این است الفبای شناخت و درک هنر و ادبیات و شروع حرکت به سوی تمدن.

آدم گیدر آد قالار

به انتهای گزارش رسیدیم در حالیکه امیدوارم این نوع حرکت های دلگرم کننده و امید بخش در مدیریت شهری افزایش یابد. هویت شهر باید حفظ شود و از هرگونه دگرگونی مصون بماند. به یاد حاج مراد دردی قاضی می افتم که چند سالی است به دیار باقی شتافته است و اینک نامی نیک از وی باقی است که مصداق بارز این ضرب المثل ترکمنی است : ( آدم گیدر آد قالار )

www.ulkamiz.ir

 

 

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا