اخبار

نماینده گنبد از طرح تدریس زبان مادری دفاع کرد

پایگاه خبری اولکامیز- امان قلیچ شادمهر در جلسه کمیسیون تحقیقات و فناوری مجلس گفت اولین، مهمترین و طبیعی ترین حق انسانی هر ایرانی، برقراری عدالت اجتماعی و حفظ زبان قومی و محلی است. مهمترین و بارزترین نماد و شناسه هر قوم و ملت زبان است. زبان عامل دوام و بقای هر ملت و قوم است.

یونسکو اعلام داشته که در هر دقیقه یک گویش در حال نابودی است و در ایران نیز نزدیک به بیست گویش را در معرض نابودی می داند.

پس تنها نگرانی دلواپسان این طرح واگرایی و تعصبات خشک است اما من اعتقاد دارم تدریس زبان مادری نه تنها باعث انسجام و وحدت بیشتر اقوام ایرانی میشود، بلکه باعث دلبستگی بیشتر به زبان فارسی است. تدریس زبان مادری مخصوصا در مدارس ابتدایی در مدارس در کنار زبان فارسی تقویت زبان ملی است.

تدریس زبان مادری را فرصت بدانید تا می‌توانید فرصت سوزی نکنید. این امکان را بدهید تا این طرح دولت را ملزم و مکلف کند تا شش ماه این طرح را اجرا کند و دیگر معطل نماند.

یعنی طرحی را بیاوریم با عنوان الزام دولت به اجرای این اصل. وگرنه ما سابقه تایید طرح در سال های ۹۴ و در مجلس دهم در مجلس داشتیم که سرنوشت نامعلومی دارد. دغدغه هر ایرانی، انتقال زبان مادری به نسل های آینده است پس این خواسته را فرصت بدانیم.

در پایان پس از گفتگو و بحث و مباحثه در باره طرح، برای بررسی بیشتر و دقت نظر به کمیته آموزش و پرورش واگذار شد. / گروه رسانه شادمهر

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا