یادداشت

هیچ کس تنها نیست

پایگاه خبری اولکامیز- عثمان آخوند نظری : با دیدن عبارت ( هیچ کس تنها نیست )  شاید ذهن شما  سمت تبلیغات اپراتور مخابرات ، همراه اول یا ایرانسل کشیده شود که بارها در تلویزیون یا رادیو دیدیم و شنیدیم ولی از زوایای مختلف میشود در مورد آن عبارت نگاه کرد وحرف زد که واقعا هیچکس تنها نیست .

از نظر اعتقادی همه ی ما مسلمانها باور قلبی داریم که دوتا ملائکه روی دو تا دوش ما ، یکی در دوش  سمت راست پاداش حسنات ما را مینویسد و دیگری سمت چپ که در صورت ارتکاب جرم سیئات ما را می‌نویسند .

از نظر باور روانی هم هیچکس تنها نیست چونکه گویند در وجود همه‌ی آدمها یک چیزی مانند گوهر عقل وجود دارد که به آن وجدان مینامند ، این وجدان به منزله ی آمپرِ نشان دهنده ی تغییر ات غیرعادی ، دردستگاه های  مختلف از جمله وسیله ی نقلیه میباشد که بعنوان مثال وقتی آب رادیاتور ماشینی بیش از حدّ  معمول داغ نماید، درجه ی آمپر آن ماشین به طرف خط قرمز حرکت کرده صاحب ماشین را با خبر میکند تا بایستد و علاجی بکند .

وجدان نیز وقتی هرانسانی کار غیراخلاقی و غیر عادی بیش از حدمجاز انجام دهد بلافاصله حرکت کرده آن آدم را با داغ کردن گوش ، سر، بدن، و یا با حرکاتی مثل بی خوابی به آن آدم هشدار داده و محاکمه می نمایدکه چرا آن کاررا کرده یا می خواهد بکند و نباید بکند وغیره . . .

علاوه بر وجدان و ملائکه ، تمام انسانهای روی زمین  از یک پدیده ای بنام عقل نیز ، ازیک نظر رنج میبرد و ازنگاهی بهره منداست . رنج میبرد ازاین نظرکه بقول معروف «خوش به حال دیوانه که همیشه خندانه » و بهره مند است : از این جهت که  به کمک آن عقل خودش را از تمام  مخلوقات متمایز میکند .

گویند عقل گوهری ست که پروردگار متعال در وجود آدمی نهاده است . گفتنِ اینکه جا و مکان عقل کجاست شاید تخصص پزشکان باشد نمیشود گفت در داخل مغز است که اگر اینگونه بود تمام حیوانات از جمله خر هم مغز دارد . تمام ادراکات انسان را عقل انجام میدهد و انسانها با کمک این عقل در بین خود بعضی قراردادها و باور هایی راه انداخته اند که کمی عجیب است .!! مثل رنگها ، نوع صداها، اسامی ایام مثل هفته ماه سال ، مناسبتها مثل رمضان و انواع جشنها اعیاد  و  تنبلی و زرنگی !!.

به این صورت که مثلا رنگ سیاه را که همه ی آدمها به سیاه می شناسند و به این رنگ توافق کردند و اگر مثلا من به رنگ سیاه بگویم سفیدیا مرا مسخره خواهند کرد یا دیوانه خواهند گفت ی انوع صدا را : مثلا قاری مشهور جهان عبدالباسط عبدالصمد که با دو نوع صدا قرآن میخواند به یکی از آن صداها صدای کلفت گویند و دیگری را صدای ریز ! درحالیکه  کلفتی یاریزی ، ضخیمی یا نازکی شیئی را میشود با چشم تشخیص داد .  در اصل صدا به چشم دیده نمیشود و انسان آن صدارا به کمک عقل به کلفتی یا ریزی توصیف می نماید .

تنبلی: متأسفانه تنبلی یا زرنگی یکی از توافق‌های غلط انسانها ست . بنظر من اصلا چیزی بنام تنبلی وجود ندارد و فقط توافقیست که بین انسانها رایج شده است . چون وقتی که در مدرسه ابتدایی درس می خواندیم ، بودند عده ای دانش آموز که نمرات زیر ۱۰ میگرفتند از نظر معلم جزء شاگردان تنبل محسوب میشدند.

از۱۰تا۱۶ متوسط و آنهایی که نمره هایشان از ۱۸ به بالا تا۲۰ بودند شاگردان زرنگ ویا باهوش میگفتند و از احترام و عزت خاصی برخوردار بودند مثل مبصر کلاس وغیره . ولی بعداز گذشت چندین سال و در امتحان درس زندگی ، آن بچه‌ها یی که در کلاس درس ضعیف بوده اند خوب رشد کرده موفق هستند و آن بچه زرنگ های دیروز درس ، امروز تنبل ترین و عقب مانده ترینهای جامعه از نظر رفاه و آسایش زندگی ماندند! چرا؟ مگر زرنگی و تنبلی متغیّر است؟ یا جایشان عوض میشود؟

من بر این عقیده و باورم که هیچ زرنگی و تنبلی ای وجود ندارد و همه ی بچه ها و آدمها از موهبت یکسان  عقل برخوردارند منتها این علاقه است که  متفاوت است . آن بچه ای که دیروز نمره ی ضعیف داشت علاقه ای به درس نداشت عوضش به پول درآوردن یا اقتصاد علاقه مند بود که امروزه فرد موفق جامعه شناخته میشود .

اگر واقعا تنبلی یک پدیده ای بوده باشد آدم تنبل هیچوقت رشدنمیکرد ! چه در درس کلاس چه در درس زندگی! پس نتیجه میگیریم که چیزی بنام تنبلی وجودندارد . بلکه استعداد  همه ی بچه ها نهفته هست که در بعضی ها زود ظاهر میشود ودر بعضیها دیرتر .

حالا باتمام این تفاصیل  تأمّلی بکنیم به این آیه ی قرآن که خداوند متعال فرموده است :«وفی الارض آیات للمقوین» یعنی در روی زمین نشانه هایی از خداوند هست برای آنانیکه یقین دارند .» بله واقعا بنگریم علاوه بر اینکه درروی زمین کوه های بزرگ دریاها و اقیانوس های وسیع ، جنگلها و دشتهای فراخ ، حیوانات گوناگون ووو… در داخل بدن خود انسان که عقل و وجدان باشد وجود دارد ، این دو نه به چشم دیده میشود نه وزن دارد نه جادار است .

با این وجود همه کاره ی آدمی هست بگونه ای که اگر انسان بعداز مثلا ۲۰-۱۰ سال دوباره یکی را ببیند همان دیدار قبل را به یاد میاورد !! این خلقت عجیب ضمن اینکه  عجیب است همیشه در وجود آدمی و همراه آدمی هست بنابراین : هیچکس  تنها  نیست .

WWW.ULKAMIZ.IR

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا