اخبار

کاندیداهای شورای شهر باید از چه ویژگیهایی برخوردار باشند ؟

پایگاه خبری اولکامیز- رسول جعفری فعال اجتماعی کلاله ای و یکی از همراهان اهل قلم اولکامیز در باره ویژگی ها و شاخصه هایی که باید اعضای منتخب ششمین دوره ی شورای شهر که باید از آن برخوردار باشند یادداشت ذیل را ارسال نمود که در پی می آید:

به نظر اینجانب اولین خصوصیت یک کاندیدای شورای شهر باید توانایی انجام کار گروهی باشد که متاسفانه کمتر کسی توانایی انجام این مهم را دارد و سیستم آموزشی ایران بسیار در ایجاد این حس, (عدم نیاز موفقیت به انجام کار گروهی) مقصر است.

انجام کار گروهی نیازمند مهارتهایی است که باید بصورت سیستماتیک از خردسالی آموزش گرفت و تمرینهای مناسبی را هم جهت تسلط بر آن انجام داد.

متاسفانه اکثر ایرانیان بصورت انفرادی تواناییهای خوبی دارند اما در جمع و انجام کار گروهی نمیتوانند بازده مناسبی داشته باشند. و برآیند چند نفر با تواناییهای بالا اکثرا از توانایی جمع تواناییهای آنها به مراتب کمتر است.

پس اولین نیاز یک کاندیدای شورا تسلط انجام کار تیمی است و میدانیم افرادی هرچند بسیار توانمند که در درونشان نخوت و غرور(حس خود بزرگ بینی) باشد تن به کار تیمی نمیدهند و جایشان در شورا نیست.

دومین خصوصیت یک کاندیدای شورای شهر صداقت است چیزی که باز علی رغم آموزه های ما در جامعه رنگ باخته در گذشته ما به فرزندان خود یاد میدادیم که دروغگو دشمن خداست اما متاسفانه امروز دروغ رواج زیادی دارد مخصوصا خیلیها برای رسیدن به یک موقعیت راست نمیگویند، غلو کرده یا حقیقت را کتمان میکنند.

سومین و یکی از برترین خصوصیت یک کاندیدای شورای شهر مشورت پذیری اوست همانگونه که در وظایف اعضای شورا آمده است شورای شهر تصمیمات مختلفی را باید بگیرد که نیازمند تخصصهای مختلفی است که میتواند خارج از تخصص اعضای شورا باشد و لازم است اعضای شورا از متخصصین مختلف مشورت بگیرند حتی اگر در شورا چند نفر با تخصص مورد نیاز وجود داشته باشد مطمنا افرادی خارج از شورا خواهند بود که اطلاعات بهتری داشته باشند و مشورت با آنها ضروریست.

آیا می توان با شعار موفق شد و یا اینکه عوامل دیگری هم موثر است؟ شعار قطعا خیر و عوامل موثر فراوان می باشد

۱- کاندیدای شورای شهر نمیتواند تمام تخصصهای مورد نیاز وظایف و اختیاراتش را در خود جای دهد

برای مثال طبق بند دوم وظایف شوراها اطلاعات خوبی از امور اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، رفاهی در شورا باید وجود داشته باشد

طبق بند چهارم و پنجم وظایف شوراها علاوه بر تخصصهای بالا تخصص عمرانی نیز باید وجود داشته باشد.

طبق بند ششم وظایف شوراها تخصص ورزشی نیز مورد نیاز است

طبق بند هشتم، دهم ، دوازدهم و سی و سی ویک وظایف شوراها تخصصهای مالی و حسابداری نیز ضرورت دارد

طبق بند یازدهم وظایف شوراها تخصص شهرسازی مورد نیاز است

طبق بند نوزدهم وظایف شوراها تخصص هنری و ایمنی و آتش نشانی نیز از ضروریات میباشد

طبق بند بیستم وظایف شوراها تخصص معماری مورد نیاز است

طبق بند بیست و دوم وظایف شوراها تخصصهای تاسیسات برق و مکانیک مورد نیاز است

طبق بند بیست و سوم وظایف شوراها تخصصهای مختلفی از مهندسی کشاورزی چون آبیاری و فضای سبز مورد نیاز است

طبق بند بیست و نهم وظایف شوراها تخصص بازرگانی نیز مورد نیاز است

البته بر همین اساس در شورا باید اطلاعات خوبی هم از اصناف مختلف وجود داشته باشد.

دانش مدیریتی که در مهندسان صنایع و مدیریت دولتی یا بازرگانی وجود دارد نیز لازم است.

در این مجال به دلایل  و عوامل عدم کارآمدی شوراهای شهر به ویژه شورای شهر کلاله اشاره می کنم :

به ضرورت مشورت گرفتن اعتقادی ندارند وگرنه این قدر روی تخصص تمرکز نمیکردند

معنای حرف من عدم حضور متخصصین در شورای شهر نیست اگر تخصصی در شورا وجود داشت مفید است اما از آن مفیدتر وجود اندیشه ای است که تصمیمی نمیتوان گرفت مگر با اخذ مشورت از متخصصین که خوشبختانه در شهرستان کلاله انجمنها و تشکلات تخصصی فراوانی وجود دارند.

انجمنهای تخصصی و صنفی مختلفی چون مهندسان معمار، شهرسازی، مهندسی برق، نظامات مهندسی معدن، کشاورزی و ساختمان، نظام صنفی رایانه، نظام پزشکی، سینمای جوان، خانه هنرمندان، مهندسان کیفیت، حسابداران، وکلا و ……….. که باید به ضرورت تصمیمات مختلف توسط اعضای شورا مورد مشورت قرار گیرند.

البته تاکنون بنظر بنده معیارهای انتخاب شورای شهر در شهرستان کلاله در حد شعار بوده و بسیاری از معقوله های لازم نا دیده گرفته میشود…

بنظر من گزینش افراد باید بر اساس نیاز شهر لحاظ شود:

۱- افرادی وارد معرکه شورای شهر میشوند باید و باید شاغل نباشند زیرا داشتن دو شغل مشکلاتی به بار می آورد مثلا یک معلم قطعا نسبت به تدریس کم می اورد و…

۲-اعضای شورای شهر بایستی از میان بازنشستگان و بیکاران و بازاریان بر گزیده شود

۳- افرادی باید علاقه نشان دهند که صداقت داشته باشند

۴-تک تک افراد شورای شهر باید مشورت پذیر و انتقاد پذیر باشند

۵- متخصص در کارهای عمرانی و تاسیساتی و حسابرسی باشند

۶- مردمی باشند

۷-داشتن روحیه اطلاع رسانی باشند

۸-اطلاعات خوبی در امورات اجتمایی فرهنگی و ورزشی و آموزشی و بهداشتی و اقتصادی و رفاهی داشته باشند

۹-عدم وابستگی به جناح و گروه های سیاسی شهر کلاله

۱۰-اقتدار !

و البته صرفا بنده به کاندیداهای پرتعداد شهر کلاله باید عرض بنمایم که با معیارهای بالا قطعا برنده و کارآمد خواهید بود و همچنین در نزد خدا و بنده ش سربلند خواهید شد…

بصورت کامل خود را بررسی نمایید و در صورت عدم صلاحدید خود ،در هر مرحله انصراف بدهید و فداکاری نمایید ،بلکه افراد واقعا کارآمد در عرصه باشند و مردم بتوانند با دقت کامل تجزیه و تحلیل و سپس انتخاب نمایند؛با این اقدام مطمئنا سربلند خواهید بود و به نفع شهر خود و مردم عزیز و خودتان خواهد بود چناچنه که امام علی (ع) فرموده اند:

الإِیثارُ أحسَنُ الإِحسانِ ، و أعلى مَراتِبِ الإِیمانِ.

ایثار ، بهترین احسان و بالاترین مرتبه ایمان است.

۱۴۰۰/۲/۲۰

WWW.ULKAMIZ.IR


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا