فرهنگی

پاسخ به دو سئوال در باره رمان آتش بدون دود

پایگاه خبری اولکامیز- در پی انتشار مصاحبه لطیف ایزدی با عبدالرحمن اونق در باره رمان آتش بدون دود ، دو سئوال از کاربران مطرح شد که همراه با پاسخ استاد اونق در ذیل می خوانید :

سئوال اول

با سلام و عرض ادب و احترام . از استاد عبدالرحمن اونق سوالی داشتم
اگر کتاب آتش بدون دود افسانه پردازی نادر ابراهیمی باشد، چرا در بعضی جاها اسامی اشخاص حقیقی ترکمن صحرا برده شده است؟
کاربر اولکامیز

پاسخ عبدالرحمان اونق : من کلی عرض کردم. ایرادی بر رمان وارد نمی کنم. اساسا رمان برآمده از خیال نویسنده است. نویسنده می تواند زمان و مکان داستانش را هم دستکاری کند تا آنچه در ذهن دارد بیان کند. مثلا در همین رمان آتش بدون دود کوموش دپه که محل زندگی یموت های جعفربای است دستکاری کرده و گوکلان نشین کرده.

خود نادر ابراهیمی خیلی خوب می دانست که کوموش دپه مرکز یموت نشین هاست. اما چون هدفی در داستان داشته جای مکان ها را عوض کرده. در مورد زمان هم همین گونه عمل کرده. به همین اختصار بسنده می کنم. چون بحث تخصصی است و شاید ساعت ها بشود. روی بحث های نظری و تخصصی ساعت ها می شود حرف زد. امیدوارم کاربر شما به همین اختصار راضی و قانع شده باشد.

سئوال دوم

سلام لطفا سوالات زیر را از استاد عبدالرحمان اونق بپرسید :
۱- اسم نقش اول کتاب آلنی است یا آلتی واگرمورد اولی باشد ،به چه معنی است؟
۲- در قسمتی ازکتاب صحبت از زیارتگاه درخت سبز و متولی سودجوی آن میشود، آیا این مکان اشاره به زیارتگاه دانشمندعطا است ؟

۳- آیا عقیده ودیدگاه شخصیتهای اصلی کتاب لاییک و غیردینی است؟

با تشکر – نعمت الله نبوی زاده

پاسخ عبدالرحمان اونق : ۱- گلن اوجا یا آلنی اسم هایی نیستند که تورکمن ها برای فرزندان خودشان بگذارند. این اسامی را خود آقای نادر ابراهیمی از خودشان ساختند. مثلا کلمه ی اوجا (قد بلند) در زبان آذری استفاده می شود. تورکمنی اگر می خواست بنویسد باید از کلمه ی ( اوزین) استفاده می کرد. به نظر من نادر ابراهیمی می خواسته اسم های با مسمایی برای داستانش بسازد. مثلا یکی از شخصیت ها( آغشان گلن) است. یعنی ( شب به دنیا آمده) گلن اوجا هم به همین شکل( قد بلند آمد) یعنی پسر قد بلندی به دنیا آمد.

۲- نه، فکر نمی کنم دانشمند عطا باشه. فکر می کنم گفته بود از زبان یکی از پیرمرد ها شنیده بوده که در قدیم همچین چیزی بوده. همان دخیل بستن به چیز مقدس

۳- قبل از اسلام تورک ها شامانیست بودند. ولی زمان داستان معاصر است. چون جایی در جلد نخستش حتی به پهلوی اول هم اشاره می کند. برای همین من گفتم که نادر ابراهیمی در رمانش افسانه پردازی کرده است.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا