یادداشت

چرا باید کتاب بخوانیم؟

به مناسبت روز کتاب و هفته کتابخوانی

پایگاه خبری اولکامیز – عظیم قرنجیک :

۲۴ آبان ماه به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.
کتاب از ایًام کودکی با ما آشنا و با زندگی ما گره خورده است، مع الاسف، امروزه با باز شدن پای شبکه های اجتماعی به زندگی ما ، رفته رفته ، از مقام وجایگاه کتاب کاسته شده، و می رود که به دست فراموشی سپرده شود. و این را با اندک نظری بر آمار تاسف بار سطح مطالعه در کشور می توان بعینه دید .

آیا با این وضعیت ، باز هم می توان قدمی در جهت نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در نهاد آحاد جامعه برداشت؟ شاید اکثریت مردم به دنبال یافتن پاسخ این سوالات باشند که ، چرا باید کتاب بخوانیم؟ و اصولاً کتاب چه گرهی از مشکلات شخصی و یا اجتماعی ما را برآورده می کند؟ و یا فواید کتاب و کتابخوانی برای ما و جامعه کدامند؟

یافتن پاسخ این سئوالات و یا سوالاتی از این دست ، کمک شایانی خواهد کرد که به اهمیت کتاب پی برده، و فرهنگ کتابخوانی گسترش یافته، و کتاب ، بقول معروف ” یار مهربان ” آحاد جامعه گردد، بطوری که نتوان کتاب را از زندگی حذف و یا کنار گذاشت .
هرچند اختصاص چنین روزی (۲۴ آبان ) به عنوان روز کتاب و کتابخوانی و یا نام گذاری هفته ای بدین مناسبت، نشانی از اهمیت کتاب و کتابخوانی باشد، ولیکن مع الاسف غالباً، اهمیت این موضوع را درک نکرده، و از فواید شخصی و اجتماعی آن غافل اند.
از جمله فواید فردی و شخصی امر مطالعه و کتابخوانی، به عنوان مثال می توان از افزایش تمرکز ذهنی اشخاص، که با شوق و علاقمندی به مطالعه کتب روی می آورند، یاد کرد،

دیگر این که ، کتابخوانی باعث می شود که فرد به تفکری نقادانه روی آورد، تا انگیزه ای فراهم گردد که، رخت رخوت از دامن جامعه فکری برافکنده شود. اینک شاهدیم که ، یکی از بزرگترین نکات منفی که متاسفانه در بسیاری از مردم یافت می شود، عدم توانایی در تجزیه و تحلیل مسائل و مطالب مختلف است. این موضوع باعث می شود که، علاوه بر اینکه فرد، در رویارویی با مسائل و مشکلات، نتواند انتخاب های درستی داشته باشد، انتخاب ها و گزینه های خوبی هم که در دسترسش قرار می گیرد را، به راحتی از دست بدهد.

کتابخوانی فرد را مجبور به فکر کردن می کند، و تفکر کردن باعث قوی تر شدن مغز آدمی خواهد شد. ذهنی که با مطالعه کتاب ها پرورش یافته، براحتی اقناع نشده، و به سادگی هم ، پذیرای هرچیزی نمی شود ، و یا بدون تحقیق و تفحص ، و بررسی جوانب مختلف ، از کنار مسائل رد نمی گردد، این ویژگی، کمک می کند تا انتخاب ها، روی اصول و قاعده ای صورت گرفته ،و تصمیمات بهتر و کارآمدتری اتخاذ گردد.

از طرفی هم ، اصولاً خواندن کتاب و متن هایی که، از لحاظ نوشتاری قوی هستند، می تواند بهترین راه تقویت مهارت های نوشتاری مخاطب گشته، و راهی است برای کسب مهارت بیشتر ، اطلاعات بهتر، و مطالعه مطالب مختلف ، در زمینه هایی که شخص کتابخوان، در آن فعالیت و یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر می باشد .

همچنین ، کتابخوانی می‌تواند باعث افزایش خلاقیت فرد شود. چرا که فرد کتابخوان، هرچه بیشتر در معرض ایده‌های جدید قرار بگیرد، ذهنش بازتر، و با دنیای بزرگتری مواجه خواهد شد. به این ترتیب در برخورد با موقعیت‌های مختلف ، راه‌حل‌های خلاقانه‌تری به ذهن فرد خطور خواهد کرد.

یکی دیگر از ویژگی های کتاب و کتابخوانی ، این است که شخص با یاد گرفتن مطالب جدید، حرف و سخن های بیشتری برای گفتن در اجتماع داشته باشد. این خصیصه و ویژگی ، وی را به فردی اجتماعی تر تبدیل کرده، بطوری که، به راحتی بتواند با دیگران ارتباط برقرار کرده، و با آنها تبادل نظر و تعامل فکری داشته باشد .

امروزه با غلبه آفت‌های تکنولوژی، و به خصوص شبکه های مجازی، از سطح تعاملات اجتماعی افراد کاسته شده، و افراد به دلیل اینکه اکثر زمان خود را در این شبکه های مجازی سپری می کنند، فرصتی برای مطالعه کتاب پیدا نمی کنند، و همین، سبب می شود که نتوانند با دیگران ارتباط چندانی برقرار کنند.

به امید آن روزی هستیم که، کتاب خوانی نه فقط مختص و محدود به یک روز خاص، یا هفته کتاب و کتابخوانی ، بلکه بهتر آن است که ، کتاب بمثابه؛” یاری مهربان ، دانا و خوش بیان ” گشته ، ومطالعه بخشی از برنامه روزانه‌ آحاد جامعه باشد.

روز کتاب و هفته کتابخوانی بر یاران ” اندیشه و فکر ” مبارک باد . / گلشن مهر

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام ، یکی از دوستان ، در یکی از گروه های واتساپی ، در خصوص موضوع یادداشت اظهارنظری داشته اند ، که در ذیل عیناً منعکس می گردد :

    با درود و سپاس
    مطالبی که در این متن گفته شد کاملا قابل قبول است ولی با توجه به شرایط ویژه موجود در جامعه ما براحتی نمیتوان به کم رنگ‌شدن کتابخوانی در میان اقشار مختلف جامعه ایراد گرفت !
    کمبود وگرانی کاغذ و محدویت های حواشی چاپ و انتشار ات و مشخصا گرانی کتاب در کنار بی پولی مردم باید دقیقا مد نظر قرار گیرد !
    تهیه کتاب چه درسی و چه غیر درسی معضلیست که قلب تپنده جامعه را بدرد میاورد!
    کمبود کتابخانه و یا نبود مراکزی که کتابخوانی اجاره ای را تقویت کند هم باید مورد دوجه قرار دهیم !
    اینکه از دنیای مجازی بعنوان یک‌افت تکنولوژی نام برده میشود بنظر من درست نیست !
    از هر پدیده و یا دستاوردی بنا به اگاهی و دانشمان میتوانیم بهره لازم را ببریم!
    در سایر ممالک بطور نسبی افراد از امکانات رفاهی حقوق شهروندی برخوردارندو بهیچ‌وجه اینترنت و‌دنیای مجازی زندگی انهارا مختل نمیکند و به جز مواردی نادر از ان بدرستی بهره میبرند!
    کتابخوانی انها بر جاست و حق انتخاب با خودشان است که انلاین مطالعه کنند و یا غیر از ان و کسی از خریدن کتاب واهمه ندارد !
    چند وقت پیش در خیابان دانشگاه کتابهای یک دست فروش را که سالها به ان کار مشغول بود به بدترین شکل ممکن
    جمع کردند و بردند و سالهای پیشتر اگر یادتان باشد نمایشگاه کتاب را اب حاصل از سیل فرا گرفت و‌جمع اوری ابها بسختی و بدون‌کمک‌انجام شد !
    منظور من‌انست که خیلی وقت است که سیل انتشارات امیر کبیر و غیره را برده است !
    بنظر من انهایی که بواقع اهل مطالعه و‌خواندن هستند همچنان با سختی در این‌مسیر گام بر میدارندولی مشکلات مالی و محدودیت های اجتماعی راقطعا که نمیتوانند حل کنند و هر روز شاهد بسته شدن این کتابفروشی و ان کتابفروشی باید باشند !

    مافیای کتاب هم برای خودش داستانی دارد!🍀💐🍀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا