مطالب ویژه

چه کسانی از تاسیس بیمارستان رازی در گنبد ناراضی اند؟!

پایگاه خبری اولکامیز – مزدک بهروش ، فعال اجتماعی : بیمارستان رازی در واقع همان بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی است که ما گنبدیها باید خوابش را ببینیم!!!
به استناد قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ و رای کمسیون قانونی مورخ ۱۳۹۱/۴/۲۴ و با توجه به ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۸ تشکیل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و تعهدات مندرج در قرارداد تاسیس منعقده پیوست ، با تاسیس «بیمارستان رازی» توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان، با چهارصد تخت بستری در شهر گنبد به جایگزینی بیمارستان طالقانی و در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان موافقت اصولی بعمل آمد.

این موافقت اصولی از زمان صدور به مدت هفتاد و دوماه معتبر بوده و در صورت عدم رعایت برنامه زمان بندی و ارایه مدارک در مهلت مقرر ملغی خواهد گردید.
متن فوق بخشی از نامه موافقت اصولی احداث “بیمارستان رازی” برای شهر مظلوم و بی دفاعمان گنبد است که در مورخه ۱۳۹۳/۱/۱۹ اعلام و ابلاغ شده است ولی متاسفانه تا امروز معطل معرفی زمین مانده و حتی زمینی که مقرر بود توسط یک نهاد حاکمیتی به شهرداری و نهایتا به علوم پزشکی جهت تاسیس این بیمارستان واگذار گردد با عدم پیگیری مسولان شهری و در جایی با مخالفت برخی از ایشان تا این لحظه در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

گنبد شهری با قدمتی بیش از هزار سال مردمانش سالیانی است در حسرت تاسیس بیمارستان جدیدی هستند که وعده احداث آن از ۸۰۰ تختخوابی آغاز شد و تا امروز به ۴۰۰ تختخواب رسید!!!
با توجه به زمان مندرج در موافقت اصولی مذکور در موعد مقرر، متاسفانه هیچ زمینی برای احداث بنای این بیمارستان معرفی نگردید و بیم آن میرفت که این مجوز کن لم یکن تلقی گردد اما خوشبختانه توسط دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان، وابسته به معاونت درمان وزارت بهداشت مجوز مذکور برای ۱۲ ماه دیگر تمدید گردید تا شاید مسولین ذیربط و خیرین سلامت که برخی شان نامی پرآوازه در عرصه ملی دارند شهرستان بتوانند چاره ای در جهت رفع این معضل بیاندیشند.

طبق شنیده ها در دوره گذشته شورای اسلامی شهر، توافقاتی فیمابین آن شورا و همان نهاد حاکمیتی مذکور در باب اهدای زمین بیمارستان صورت پذیرفت که عمر شورا مجال پایان بر توافق نهایی را نداد و متاسفانه در شورای جدید برخی از اعضای محترم گویا به نحوه این واگذاری و مفاد آن توافق ایراد وارد کرده و حاضر به انعقاد این قرار داد نیستند!!!

جُدایِ از عدم توافق این شورا که تنی چند از ایشان در شورای قبل حاضر بوده و ظاهرا گویا مخالفتی با انجام این مهم نداشتند سوال اینجاست که آیا عزیزان مسئول که منتخب مردم هستند نیاز درمانی شهرستان را می دانند و قدمی در راه رفع این نیاز بر نمی دارند؟ آیا دوستان بیاد دارند پر ایام اپیدمی کرونا با کاهش تخت بیمارستانی مواجه بودیم و بعضا بر کف زمین بیمار می خواباندیم؟

در حال حاضر با توجه به جمعیت ۴۰۰ هزار نفری شهرستان، طبق آمار اعلامی تعداد تختهای بیمارستانی در گنبد ۷۵۵ عدد بوده که متاسفانه بخشی از این تعداد فرسوده شده و قابل استفاده نیست بدتر از آن حداقل ۳ بیمارستان مرکزی شهرستان عمری بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ سال داشته و امکانات درمانی آنان نیز مستهلک شده و اساسا امکان بهره وری درستی از آنها وجود ندارد که با این عمر و فرسودگی میبایست مدیریت این بیمارستانهای باستانی و تاریخی را به اداره میراث فرهنگی و گردشگری واگذار گردد.

نکته حائز اهمیت که چابکی برخی مسئولین در خواب آرمیده را میطلبد اینست که شهرستان گنبد در بخش درمان همانطور که در سونامی کرونا شاهد بودیم سانتر کرونا در شرق استان محسوب میشد و از مراوه تپه تا علی آباد بیمار بستری در گنبد داشتیم که به همان نسبت در سایر بخشهای درمانی نیز جمعیت بیماران و مراجعین شرق استان، بیمارستانهای گنبد را محل رجوع میدانند چرا که شهرهایشان به اندازه گنبد پزشک متخصص وجود نداشته و امکانات تکمیلی درمانی نیز در آن شهرها وجود ندارد.

حال با توجه به نیاز مبرم در بهسازی ساختار بهداشت و درمان شهرستان و احداث این بیمارستان که از اوجب واجبات است و اگر همین امروز کلنگ زنی شود براحتی ۷ تا ۸ سال ساخت و تجهیز آن بطول خواهد انجامید که شاید میراثی برای فرزندانمان باشد متاسفانه این نیاز توسط برخی مسئولین مربوطه نادیده انگاشته شده و دغدغه ای برای پیگیری این مهم برایشان نبوده و نیست چرا که در صورت نیاز درمانی هر یک از عزیزان مسئول یا اعضای خانواده شان فرشی قرمز در یک بیمارستان خصوصی برایشان خواهند گسترانید و در بهترین بخش با شرایط وی – آی – پی بستری خواهند شد که شاید با این نگاه رفتار بی تفاوت بزرگوران مسئول قابل توجیه باشد،

اما توصیه دوستانه به این حضرات اینست که کمی آینده نگر باشید و بعد از فراغت از مسئولیت اگر در این شهر ماندید در روزگار بازنشستگی و پیری دیگر کسی برایتان فرش قرمزی پهن نخواهد کرد و همچون ما شهروندی معمولی خواهید شد،پس لااقل کاری کنید که به نیکی از شما یاد شود و نهایت تلاش خود را برای ساخت این بیمارستان بکار گیرید که شاید محل رجوع خودتان در روزگار پیری باشد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا