فرهنگی

کتاب « عشایر ترکمن و کرد » منتشر شد

پایگاه خبری اولکامیز- نشر مختومقلی فراغی این کتاب را که توسط دکتر اراز محمد سارلی، نویسنده ی پرکار ترکمن به نگارش در آمده است، در ابتدای شهریور ۱۴۰۰ به بازار نشر عرضه نموده است.

نویسنده در مقدمه کتاب چنین توضیح داده است:

اساس این کتاب با موضوع مطالعات منطقه ی عشایری مراوه تپه (آجی سو نارلی و…) شکل گرفت. این طرح که در سال ۱۳۷۲ از طرف اداره کل عشایر شرق مازندران (هنوز استان گلستان شکل نگرفته بود) واقع در گنبدکاووس ارائه گردید، توسط دکتر ابراهیم کلته و همکاران علمی ایشان از جمله بنده و دکتر مجید اونق، دکتر عبدالحمید نظری، مهندس جلال ایری،دکتر ناظریان و دیگر کارشناسان مرتبط به اجرا در آمد.

این پروژه ، از جامع ترین مطالعات تحقیقاتی مربوط به عشایر کوچنده ی کرد خراسان به شمار می رفت. بنده در اجرا متوجه این نکته شدم که می بایست به عشایر ترکمن کوچرو، نیمه کوچرو و یا ساکن منطقه ی مورد مطالعه نیز بذل توجه گردد.

لذا به سهم خود که بخش مطالعات تاریخی را عهده دار بوده ام، مطالعات حوزه ی عشایر ترکمن را پا به پای عشایر کرد خراسان که تنها در هنگام قشلاق به این مناطق آمده، دوباره در ماه دوم بهار برمی گشتند، مورجه توجه بیشتر قرار دادم.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مطالب این کتاب طی سه دهه اخیر، به تدریج دامنه ی بیشتری یافته، کاملتر گردید.

در این کتاب تاریخچه ی عشایر ترکمن و کرد مورد بررسی بوده و از ابتدای کوچ اجباری کردها در عهد شاه عباس صفوی به خراسان تا به الان که قریب پنج قرن سپری می شود، مورد عنایت بوده است. همچنین به مناسبات تاریخی، پروسه ی کوچ و اسکان، تحلیل وضعیت عشایر کرد و ترکمن پرداخته ایم.

جا دارد از همه ی کسانی که در این مسیر طولانی تحقیق همکاری خوبی داشته اند، صمیمانه تشکر نمایم در صدر آن استانداری گلستان، اداره کل عشایر استان گلستان، دوست پژوهشگرم دکتر ابراهیم کلته مجری پروژه مطالعات عشایری مراوه تپه، مدیر کل وقت آقای حیدری و مدیرکل فعلی آقای رضا علیپوری، کارکنان صدیق آن از جمله مهندس قره خاکپور، خلیل بیک محمدی، تاج محمددوله گلدی و سایر همکاران خدوم آن مجموعه،از فرمانداران گرامی اسماعیل تاجی قره جه، امانگلدی ضمیر، از نهادهای ذیربط مانند اداره کل منابع طبیعی و جنگلبانی، نیروی انتظامی، آقای شکیبا بخشدار وقت مراوه تپه، عطاخانی رئیس میراث فرهنگی مراوه تپه، حضرتقلی دوجی رئیس آموزش و پرورش مراوه تپه، قاسم دوجی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مراوه تپه، حسام الدین دوجی، داوود قودنه، ابراهیم گرگانلی دوجی، محمدکریم محمدیان، ابوبکر قاری و بسیاری دیگر از کسانی که نامشان مدکور نیفتاد و اما در تکمیل این کتاب یاری نموده اند، کمال تشکر را دارم “.

لازم به ذکر است که کتاب فوق الذکر در مراکز کتاب فروشی های ترکمنصحرا و نیز “سایت انتشاراتی فراغی” قابل تهیه می باشد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا