گزارش

گامهای استوار دولت مردمی در رفع نیازها و محرومیت‌های گلستان

پایگاه تحلیلی خبری اولکامیز – زدودن محرومیت از چهره گلستان با سرعت بیشتر و با اهتمام مدیران دولت سیزدهم در حال انجام است که هفته جاری رفع نیازهای بخش آب و برق با بهره‌برداری از چند پروژه و وعده اختصاص اعتبار به طرح‌های نیمه تمام، ساکنان این استان را برای دسترسی آسان به این امکانات زیرساختی امیدوار کرده است.

به گزارش ایرنا، قطعی مکرر برق به دلیل ضعف ولتاژ و نبود زمینه مناسب تولید با وجود برخورداری از ظرفیت های طبیعی تولیدی این انرژی در کنار محدودیت فراوان منابع آبی برای مصارف آشامیدنی، ساکنان بخش های عمده ای از گلستان را ناچار به سازگاری با این کمبودها کرد.

اگر چه در سال های گذشته تلاش های زیادی برای کمک به حل این کمبودها انجام شده اما در پایان عمر همه دولت ها، وعده های فراوانی برای ساکنان مناطق محروم گلستان بدون رسیدن به مرحله عمل و اجرا بر جای مانده و یا به دست فراموش سپرده می شد.

سفر مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران به گلستان در فاصله زمانی کوتاهی پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، حاوی این پیام مهم برای مردم گلستان است که توجه به این بخش ها که از قضا جزو نیازهای مهم و ضروری آنان محسوب می شود در دستور کار دولت  جهادی قرار دارد.

این ۲ مقام مسوول در سفر ۲ روزه خود به گلستان، علاوه بر بازدید از چند طرح مهم و  زیربنایی مانند سرکشی از روند احداث سد نرماب چهل چای مینودشت و بررسی روند تولید نیروگاه برق علی آباد، چند طرح را نیز افتتاح کردند و ساکنان این استان را امیدوار کردند که با تکمیل طرح های در دست اقدام، گام بلندی برای محرومیت زدایی این مناطق برداشته شود.

در این سفرها همچنین گره کور برخی طرح ها که به دلیل بروز مشکلاتی، سال ها به حال خود رها شده بود، باز شده است.

افزایش اعتبارات آبرسانی روستایی گلستان به ۸ هزار میلیارد ریال

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بازدید از سد نرماب چهل چای مینودشت با اشاره به رشد چند برابری اعتبارات امسال بخش آبرسانی روستایی و شهری کشور گفت که بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه بخش آب روستایی گلستان از حدود هزار میلیارد ریال به بیش از هشت هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

حمیدرضا جانباز اظهار داشت: یکی از اهداف شرکت آب و فاضلاب کشور برای افزایش این اعتبارات، تامین آب میان مدت و بلند مدت در همه مناطق است که این دغدغه به طور جدی در جلسات مشترک با نمایندگان مردم گلستان در مجلس از سوی آنان مطرح شده و مورد پیگیری قرار دارد.

وی افزود: در استان گلستان طرح‌های بلند مدت تامین آب برنامه ریزی شده که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبار، نسبت به اجرای آن اقدام کنیم.

تاکید بر تکمیل سریع‌تر سد نرماب

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به روند تکمیل سد نرماب چهل چای اشاره کرد و گفت: سرعت پیشرفت این پروژه در مقایسه با بازدید حدود یک سال قبل مطلوب تر است و امیدواریم با ادامه این روند در یک برش کوتاه مدت بتوان بخشی از آب این سد را برای مصارف شرب و اضطراری مناطق پایین دست اختصاص داد.

جانباز افزود: مقرر شد ضمن تقویت اعتبارات مورد نیاز تکمیل سد نرماب، به گونه ای برنامه ریزی شود تا بخشی از آب مورد نیاز مردم پایین دست سد با احداث تصفیه خانه‌های موقت تامین گردد.

وی اظهار امیدواری کرد که تمام ظرفیت‌های بودجه ای کشور برای سرعت دادن به اجرای پروژه‌های آبرسانی گلستان به‌کار گرفته شود.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده حوزه آب آشامیدنی در چهار شهرستان شرق گلستان، گفت: بخشی از این مشکلات با تکمیل بدنه (مخزن) سد نرماب و چهل چای مینودشت که قرار است تابستان سال آینده پایان یابد، از محل ذخیره آب پشت این سد که آبگیری آن امسال آغاز خواهد شد و بخشی با حفر چاه و تجهیز آن، راه‌اندازی تصفیه خانه‌های موقت و احداث مخازن مورد نیاز رفع خواهد شد.

تعیین تکلیف پست تامین برق گرگان پس از سالها

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: اجرای پروژه پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت گرگان در روستای مریم‌آباد این شهرستان به دلیل ناتوانی پیمانکار برای اجرای تعهد در زمان مقرر به مناقصه گذاشته می‌شود.

غلامعلی رخشانی‌مهر اظهار داشت: پیمانکار قبلی به علت گرانی مصالح ساختمانی در مهلت مقرر قادر به انجام تعهد خود نشد که تلاش می کنیم با واگذاری به پیمانکار جدید در مهرماه، ادامه احداث این طرح تا قبل از زمستان آغاز گردد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: بهره‌برداری از این پروژه برای سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده اما امیدواریم با تزریق به موقع اعتبار تا قبل از پایان سال آینده فاز اول این پروژه شامل پست ۲۰۰ به ۶۳ وارد مدار شود.

رخشانی‌مهر اضافه کرد: با توجه به این که مصرف برق مردم گرگان کمتر از ۴۵۰ مگاوات است، احداث این پست در کنار وجود پست ۲۳۰ به ۶۳ موجود این شهرستان می‌تواند برق مصارف خانگی، صنایع کوچک‌ و بزرگ ، کشاورزی و سایر بخش‌ها را بدون مشکل تامین کرد.

وی یادآور شد: برای این پروژه با خرید تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای بهره‌برداری نهایی و قرار گرفتن ۱۴ فیدر ۶۳ کیلوولت در مدار، هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار مورد نیاز است.

وعده بهره‌برداری از تصفیه خانه گنبد در سال آینده

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بازدید از پروژه در حال احداث تصفیه خانه گنبدکاووس با اشاره به تکمیل سازه‌های این تصفیه‌خانه گفت که با تکمیل سایر بخش‌ها و ساخت تاسیسات مورد نیاز، این پروژه تا هفته دولت سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

جانباز اظهارداشت: علاوه بر تصفیه‌خانه، بخش‌هایی از ایستگاه پمپاژ اصلی طرح فاضلاب این شهرستان در دست اجراست و همچنین در سال های اخیر حدود ۸۵ کیلومتر از شبکه ۲۰۰ کیلومتری جمع‌آوری فاضلاب گنبد نیز اجرا شده است.

وی ادامه داد: با تکمیل ایستگاه پمپاژ اصلی و بهره برداری از تصفیه‌خانه، بخشی از فاضلاب گنبدکاووس به تصفیه خانه منتقل شده و قسمتی از محدوده این شهر تحت پوشش این شبکه قرار می‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر آن، عملیات اتصال نقاط انفصالی و شبکه باقی مانده طرح جمع آوری فاضلاب گنبدکاووس با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با پیگیری‌های انجام شده امسال ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح تصفیه خانه گنبدکاووس اختصاص یافت که چند برابر سال‌های قبل است.

نیاز گلستان به ارتقای سامانه آبرسانی سیار

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست بررسی مسائل آبرسانی گنبدکاووس ارتقای سامانه آبرسانی سیار را از اولویت‌های بخش آب و فاضلاب گلستان دانست و اظهار امیدواری کرد که تا قبل از فرارسیدن تابستان آینده تانکر اجاره‌ای یا تملیکی مورد نیاز آبرسانی روستاهای این استان تامین شود.

جانباز افزود: امیدواریم با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و اختصاص اعتبار مناسب برای اجرای پروژه‌ها، مردم گنبدکاووس سال آینده دچار مشکل کمبود آب نشوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اولویت در گنبدکاووس را حفر ۹ حلقه چاه هر کدام با دبی ۲۰ تا ۲۵ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر برای حل مشکل آب شرب مردم این شهر و روستاهای اقماری آن سه حلقه چاه حفر شده و ۶ حلقه چاه دیگر تا قبل از شروع تابستان سال آینده حفر می‌شود.

جانباز افزود: علاوه بر آن مقرر شد امکان سنجی و بررسی فنی حفر یک حلقه چاه فلمن (مخزنی گالری‌دار) با دبی ۱۵۰ لیتر برثانیه در محدوده ۲ حلقه چاه فلمن فعلی با ۱۰۰ میلیارد ریال توسط شرکت آب منطقه ای گلستان دستورکار قرار گیرد.

جانباز ادامه داد: همچنین در ادامه اجرای طرح بلندمدت آبرسانی به نوار مرزی گنبدکاووس، احداث آب شیرین کن با ظرفیت هزار و ۶۰۰ متر مکعب در شبانه روز در منطقه فجر ۶ این شهرستان برای تامین آب ۱۳ روستای نوار مرزی از محل اعتبارات تنش با تخصیص ۵۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

اجرای طرح توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد کتول

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در جلسه بررسی مشکلات و موانع توسعه نیروگاه علی‌آبادکتول گفت که فاز دوم طرح توسعه این نیروگاه با هدف تامین بیشتر نیاز مشترکان و رفع کمبود تولید این سوخت پس از عقد قرارداد با پیمانکار طرف قرارداد، اجرا خواهد شد.

غلامعلی رخشانی‌مهر اظهار داشت: وزارت نیرو مشکلی برای اجرای طرح توسعه این نیروگاه ندارد.

وی بیان کرد: مبنای اصلی وزارت نیرو برای اجرای فاز جدید، قرارداد سال ۹۲ میان این وزرات خانه با بنیاد مستضعفان و شرکت مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) به عنوان شرکت های سرمایه گذار طرف قرارداد است و اگر امکان اجرای آن وجود نداشته باشد، قرارداد جدید منعقد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به زودی و با برگزاری نشست تخصصی برای مانع‌زدایی طرح توسعه و اجرای فاز دوم نیروگاه علی آباد تصمیم گیری خواهد شد.

تامین آب ساکنان آزادشهر با افتتاح سد نرماب

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مراسم افتتاح عملیات حفر، تجهیز و بهره‌بردای چاه شماره ۶ طرح آبرسانی آزادشهر گفت که بخشی از نیاز آب آشامیدنی مردم این شهرستان پس از افتتاح سد نرماب چهل‌چای مینودشت با انجام برخی تغییرات در تخصیص آب این سازه تامین خواهد شد.

جانباز اظهار داشت: وزارت نیرو همچنین در برنامه میان مدت خود با حفر و تجهیز چاه‌، بخشی دیگری از نیاز آب شرب مردم این شهرستان را تامین خواهد کرد.

وی بااشاره به افتتاح چاه آب شماره ۶ آزادشهر افزود: این چاه با دبی آب ۲۵ لیتر در ثانیه، آب مورد نیاز جمعیتی در حدود ۲۸ هزار نفر را تامین می‌کند ضمن اینکه احداث مخزن ۲ هزار متر مکعبی این شهر و خطوط انتقال آن هم انجام خواهد شد تا همه مشترکان شهری تا تابستان سال آینده از آب یکنواخت برخوردار شده و مشکلی نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تخصیص اعتبارات مورد نیاز طرح آبرسانی رامیان و تسریع در ساخت سد این شهرستان خبر داد و گفت: همه مصوبات سفرهای استانی پیشین از جمله تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب و برخی طرح‌های آبرسانی این شهر اجرا خواهد شد.

موافقت توانیر با راه‌اندازی مرکز اتفاقات برق در روستای گری‌دوجی آق‌قلا

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با توجه به دسترسی سخت مردم روستای گری‌دوجی آق‌قلا به مرکز اتفاقات شبکه برق، با ایجاد یک مرکز اتفاقات در این دهستان موافقت کرد.

رخشانی‌مهر پس از شنیدن سخنان عضو شورای اسلامی این روستا در مورد فاصله ۲۵ کیلومتری این روستا با آق‌قلا و دسترسی سخت مردم به مرکز اتفاقات شبکه برق، با ایجاد یک مرکز برای دهستان گری‌دوجی موافقت کرد.

دهستان گری‌دوجی از توابع شهرستان آق‌قلا است و مرکز اتفاقات شبکه برق آن قابلیت ارایه خدمت به مردم ۱۸ روستا را دارد.

بهره مندی روستاییان گوگ تپه آق قلا گلستان از آب آشامیدنی

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با احداث یک حلقه چاه آب آشامیدنی در روستای گوگ تپه یک شهرستان آق قلا موافقت کرد.

جانباز که در دومین روز سفر به گلستان به روستای گوک تپه یک رفته بود پس از شنیدن سخنان اهالی روستا دستور احداث یک حلقه چاه آب ویژه این روستا را صادر کرد که براساس این مصوبه شرکت آب منطقه ای گلستان مکلف شد طی مدت ۲ هفته مجوز حفر چاه  را صادر کند.

اهالی این روستا در این دیدار مردمی این مسوول کشوری، تامین آب آشامیدنی را از عمده مشکلات خود برشمردند و گفتند: سهمیه روزانه یک تانکر آب جوابگوی نیاز ساکنان منطقه نیست.

همچنین شرکت آب و فاضلاب گلستان مکلف شد طی مدت چهار ماه نسبت به حفر و تجهیز این چاه آب و ایجاد مخزن و ایستگاه پمپاژ اقدامات اساسی را انجام دهد.

براساس این مصوبه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ۶ دستگاه آب شیرین کن با توجه به شوری آب این روستا اهدا خواهد کرد.

احداث ایستگاه برق ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت در آزادشهر

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران به گلستان گفت: برای رفع مشکل کمبود و ضعف ولتاژ برق آزادشهر، ایستگاه برق ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت با اعتبار تقریبی پنج هزار میلیارد ریال در حومه منطقه” نگین شهر” از توابع این شهرستان احداث خواهد شد.

حسین افضلی اظهارداشت: با احداث این ایستگاه برق که تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال جهت خرید تجهیزات و زمین چهار هکتاری مورد نیاز آن هزینه شده، مشکل کمبود و ضعف ولتاژ برق شهرستان آزادشهر و برخی شهرهای همجوار آن حداقل در بازه زمانی ۴۰ تا ۵۰ سال آینده به طور کامل رفع خواهد شد.

وی افزود: این ایستگاه ظرف مدت سه سال احداث خواهد شد و در مرحله نخست آن ۲ دستگاه ترانس ۲۰۰ مگاولت آمپر در آن نصب می‌شود.

راه اندازی ۳ اداره جدید برق در گنبدکاووس

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت که باتوجه به وسعت و پراکندگی مشترکان مدیریت توزیع نیروی برق گنبدکاووس و با هدف افزایش خدمات رسانی به آنها بویژه در مناطق روستایی، حداقل سه اداره جدید در حوزه این شهرستان مرزی راه‌اندازی خواهد شد.

رخشانی مهر در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه برق گنبدکاووس اظهارداشت: علاوه بر این به منظور تقویت برق مورد نیاز ۱۴۱ هزار مشترک مدیریت توزیع برق این شهرستان ایستگاه برق شماره پنج با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد ریال ظرف یکسال آینده احداث خواهد شد.

وی افزود: در راستای رفع کمبود ولتاژ برق در مناطق روستایی گنبدکاووس نیز اعتبار مورد نیاز خرید ۱۰۰ دستگاه ترانسفورماتور و یک دستگاه خودروی بالابر تا ۲ ماه آینده در اختیار این شهرستان قرار داده می‌شود.

رخشانی مهر اضافه کرد: برای رفع حریم شبکه برق در تعدادی از روستاهای گنبدکاووس باتوجه به نداشتن ردیف اعتباری این بخش، درصورتی که استانداری گلستان ۵۰ درصد هزینه اجرای کار را تامین کند، شرکت توانیر ۵۰ درصد بقیه آن را پرداخت خواهد کرد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر همچنین قول تامین ۵۰ درصد هزینه ساخت ساختمان جدید مدیریت توزیع نیروی برق گنبدکاووس را در صورتی که ۵۰ درصد باقی مانده آن از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرستانی یا استانی تامین شود، داد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا