مطالب ویژه

گرامیداشت اولین سالگرد یوسف سقالی، نویسنده نامی ترکمن

پایگاه خبری اولکامیز- یک سال از هجرت ناباورانه یوسف سقالی نویسنده توانای ترکمن گذشت . دکتر اراز محمد سارلی نویسنده و مدیر مسئول فصلنامه فراغی به مناسبت اولین سالگردش یادداشت ذیل را ارسال نمود که در پی می آید:

او از داستانویسی اش حرفهای شنیدنی دارد…همیشه باخودم حسی داشتم با ابرهای آسمان حرف می زدم انگار بامن حرفی نو داشتند ومن از ابرها شهرهایی می ساختم باکوچه خیابانهای رویایی شاید ساعتها در کوچه خیابانهایش بارویاهام سپری می کردم.

رویاهام همیشه بامن بودند شاید همین رویاها مرا به قصه پیوند زدند.شخصیت رمانها مرا به فضای داستانها می بردند ومن در ذهنم همیشه چند رمان باز سازی شده داشتم اصلا زندگی ام شده بود داستان.

روزها وماهها گذشت سقالی از تلاش و وکوشش هرگز دریغ نکرد بانام مستعار. گونش آیدینگ. ستونهای ادبی وهنری هفته نامه های گلستان را نوشت که حاصل آن چند کتاب شد که بعدها چاپ شد.

اوبعنوان مدرس قصه نویسی به اردوی دانش آموزان سراسرکشور به فیروز کوه دعوت شد.بزرگترین اتفاق زندگی او دعوت به صداوسیما بود.پس در کنار همسرش… بی رام. که دنیای اوست مشغول به کار شد.

دراولین سال ورود به رادیو دربخش برون مرزی در شیرازجایزه نویسنده برتر را از آن خود کرد.صدها نمایش رادیویی را براساس زندگی مشاهیر ایران بزرگان دین خصوصا رسول اکرم را نوشت.از جمله .با نمایشنامه مسافر عشق. با همکاری گروه نمایش ترکمنی چندین جایزه جشنواره رابرد. چند اثر تحقیقی او در روزنامه های کشور چاپ شد از جمله مقاله ی .ترکمن افسانه و اسطوره در روزنامه جام جم چاپ شد.

جوش وخروش سقالی در رادیو پایانی نداشت.این بار به عنوان گوینده نمایشی رادیو فصلی جدید را در زندگی رسانه اش  آغاز کرد.نویسنده ی ما قضاوت در این بخش را برعهده ی شنوندگان سراسر ترکمن صحرا واگذار می کند.

او صاحب سه فرزنداست اولی را سیمین گذاشت تا از سیم وزر کم نباشد .دومی را آلتینای نام نهاد ماهی از جنس طلا باشد وسومین فرزندرا آیدا تا در آسمان بدرخشد…  روحش شاد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا