گزارش

دکتر غیادی، رادمرد بی ادعای جرگلان و ترکمن صحرا

پایگاه تحلیلی خبری اولکامیز – در پی وفات جانکاه دکتر غیادی پزشک نامی خراسان که فقدانش ضایعه ای برای دیار جرگلان و ترکمن صحرا بود و از جمله شهیدان راه سلامت در کشور محسوب می شوند از دوست و همکار رسانه ای مان آقای نورمحمد مرادی، قعال اجتماعی اهل بجنورد و یکی از یاران و همراهان همیشگی مان درخواست کردیم که با یاران و دوستان دکتر غیادی ، گپ و گفتی کوتاه داشته باشد و نظراتشان در باره حیات ، اخلاق ، فعالیت و خدمات آن مرحوم بنویسد که به خوبی در ذیل می خوانید :

مقدمه :

امروز ترکمن صحرا با درد و دریغ و دلتنگی به سوگ می نشیند.
امروز زن و مرد و کودک جرگلان با آه و ناله و هجران با یار دیرین خود وداع می گوید.
امروز مردی از جنس ایمان و ایثار و انسانیت که بسان چراغ هدایت گری بود به یکباره خاموش می شود و در تربت زادگاهش گمیشان آرام می‌گیرد.
امروز گویی که از جاده های هموار به سنگلاخی سخت فرو غلطیده ایم. در ارتباط با درگذشت دکتر غیادی با نظرات چند تن از دوستان و همکارانش که مراوده تنگاتنگی با ایشان داشته اند آگاه می شویم . یاران داغدار دکتر از ضایعه فقدان وی غمگنانه چنین می‌گویند.

⚫️ عاشق خدمت به خلق الله بود

حاج آخوند سرفراز یار دیرین مرحوم دکتر غیادی ضایعه از دست دادن دانشمندی مانند مرحوم دکتر غیادی را جبران ناپذیر دانسته و وی را شخصیتی محکم، متین، با برنامه، دلسوز، مهربان، مردم دار، دوست دار هم نوع، وعاشق خدمت به خلق الله در طول حیاتش می‌داند.

⚫️ مصداق بارز سخن ابوالحسن خرقانی بود

خداوردی دهش از فرهنگیان خوشنام واهل سیاست جرگلان، مرحوم غیادی را پزشکی انسان دوست می داند که تمام زندگی و خانواده اش را وقف جرگلان می‌نماید. درب منزلش را همواره گشاده و ایشان را مصداق بارز جمله ابوالحسن خرقانی می‌داند که سفره نانش برای همه گشوده بود. علاوه بر طبابت حفظ اسب و فرش و ابریشم را در منطقه از شاهکار های ایشان می داند. علیرغم بی مهریه‌ها به عنوان تعاونگر برتر انتخاب می شود. در ادامه از علاقه وافر دکتر به کودکان وتشکیل جلساتی برای کودکان می‌گوید. واز ایده تاسیس دانشگاه علمی کاربردی مرحوم سخن به میان می آورد که متاسفانه با مخالفت کوته فکران به سرانجام نمی رسد.

⚫️ حامی و مشوق اهالی موسیقی و باخشی های ترکمن به شمار می رفت

دکتر انصاری همکار و یار همیشگی دکتر غیادی که وی نیز از علاقمندان به فرهنگ و آیین ترکمن است درباره محروم غیادی چنین می‌گوید : دکتر غیادی دانشمندی بی مثال در احیا، حفظ و شناسایی فرهنگ و سنن اقوام ترکمن، بزرگمردی با سخاوت که اکثر هنرمندان هنرهای بومی وسنتی از راهنمایی های او بهره می گرفتند. حامی و مشوق واقعی موسیقیدانان و بخشی های ترکمن ایران به شمار می رفت. اغلب مستندسازان از شبکه های بین المللی که به منطقه جرگلان می آمدند از راهنمایی ها و اطلاعات ایشان بهره می بردند.

⚫️در اوج بیماری کرونا در کنار مردم جرگلان بود

امیر دریادار وفادار از دوستان صمیمی دکتر غیادی درباره مرحوم می‌گوید: در اوج بیماری ویروس کرونا در کنار مردم نجیب جرگلان با کمترین امکانات پزشکی و درمانی حضور مستمر داشت و سرانجام جسم پاکش دنیای بی مقدار را ترک کرد. هم وطنان عزیزم پشتیبانی بی نظیر را از دست دادند. از خدمات ارزنده و انسان دوستانه آن زنده یاد کتاب ها باید نوشت و فیلم ها باید ساخت.

⚫️ شخصیتی تکرار نشدنی است

دکتر محمد امین افشین رئیس اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی تامین اجتماعی خراسان شمالی مرحوم دکتر غیادی را شخصیت تکرار نشدنی دانسته از تلاش های این مرد بزرگ در حوزه های درمان، فرهنگ، اقتصاد و احیای اصالت اصیل ترکمن قدردانی نموده و می‌ستاید. وی می گوید همه ما ترکمنهای منطقه یتیم شدیم. وحامی دلسوزی را از دست دادیم.

⚫️ به معنای واقعی کلمه یتیم شدیم

خانم صاحب جمال رحیمی تنها بانوی خبرنگار ترکمن خراسان شمالی که بقا و ادامه فعالیت خود در این حوزه را مدیون دکتر می‌داند اذعان دارد به معنای واقعی کلمه یتیم شدیم. وی از برنامه‌ها و آمال و آرزوهای تحقق نیافته برای منطقه که اغلب آنها از چشمه‌های فیاض اندیشه دکتر غیادی جاری می شد می گوید و با چشمانی اشک آلود افسوس هزار راه نرفته بادکتر را می‌خورد.

⚫️ خلا مدیریتی مدیران ناکارآمد را پر می‌کرد

محمد اسفندیاری کارمند تامین اجتماعی واز فعالین سیاسی و اجتماعی استان، باابراز تاسف از درگذشت دکتر غیادی وی را مدیری می‌داند که خلا مدیریتی مدیران ناکارآمد را پر می‌کرد.
اورا صاحب ایده و برنامه هایی می داند که متاسفانه به اغلب آنها جامه عمل پوشانده نشد. ایده‌ها و برنامه‌های ارائه شده از جانب دکتر در چهارشنبه های توسعه استان را بی نظیر می خواند که اغلب مدیران را شگفت زده می کرد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا