مطالب ویژه

گزارش کامل مراسم بزرگداشت شاعر فقید حاج صفر دردی طریک

پایگاه خبری اولکامیز – عافیه ایرانی دبیر انجمن ادبی گون – آی کوموش دپه :  مراسم گرامیداشت یاد و نام شاعر ترکمن استاد “حاج صفردوردی طریک” روز پنجشنبه  چهاردهم اسفند ماه ۱۳۹۹  با حضور  اعضای  انجمن های ادبی ترکمن صحرا به میزبانی انجمن ادبی گون- آی کوموش دپه برگزار شد.

این مراسم که با هدف تجلیل از شخصیت ادبی – فرهنگی استاد طریک و یک عمر زحمات ارزنده ایشان جهت اعتلای فرهنگ و ادب ترکمن صورت گرفت با استقبال و همراهی شعرا , اهالی قلم , هنرمندان  و فعالین اجتماعی روبرو شد.

مراسم با قرائت قرآن توسط  ‘ محمدطاها طریک’ نوه ی استاد طریک  و سپس با خیر مقدم گویی حمیدحاجی کمی’ فعال  فرهنگی و عضو انجمن ادبی گون آی کوموش دپه آغاز شد .

مهمانانی از گروه ادبی ‘ آق بولوت توپاری منصور قریشی .سخی بخشنده (شعر) و امان دوردی مقدر.  رحیم مرادی.  عیسی ارازلی. اماندردی نساری . نازمحمد گری . امین گری. گلدی نظری. پولاد صوفی زاده  در این مراسم حضور یافتند و با خواندن اشعار خود  و ایراد سخنرانی در باره شخصیت ادبی استاد طریک و نشست ها و مراودات فرهنگی ایشان با گروه آق بولوت یاد و خاطر ایشان را گرامی داشتند.

از انجمن ادبی میراث و جیحون گنبد نیز ‘حاجی مراد آق و فرهاد قاضی’  به ارائه شعر و سخنرانی  پرداختند.

‘عبدالخالق آدمی’ شاعر نام آشنای داشلی برونی نیز دو شعر به نام های ‘شاهیرینگ اؤلیمی’ و’شاهیرینگ یوره گی’ خواندند که مورد توجه و علاقه حضار قرار گرفت.

در ادامه گروه موسیقی سنتی تاج محمد یلقی (بخشی), رشید یلقی(دوتار) و کمال اصفهانیانی(قیجاق) شعری از محمدشیرمحمدلی دوست چندین ساله و هم قلم صفردوردی طریک که در سوگ ایشان سروده اند را اجرا نمودند.

‘عبدالرحیم نیازی ساعی’ به نمایندگی از بنیاد مختومقلی گنبد  در سخنانی به تعهد و اهتمام استاد طریک در برگزاری مراسمات فرهنگی ازجمله بزرگداشت دولت محمدآزادی و همچنین شخصیت متواضع و دلسوز ایشان تاکید داشتند.

موسی جرجانی نیز باحضور در مراسم ضمن تشکر از بانیان برگزاری این همایش  به نقش مؤثر فعالیت های ادبی جهت تعالی فرهنگی جامعه اشاره نمودند.

از ‘انجمن آینا آق قلا’ آقایان صالح سخایی , یدالله صحنه و محمد شیرمحمدلی حضور یافتند و به نمایندگی از انجمن آینا استاد شیرمحمدلی شعر زیبای خود را قرائت نمودند.

انجمن ‘چاووش صحرا ‘ با حضور عبدالرحمان اونق نویسنده شهیر,  ابراهیم پورقاز شاعر خوش قریحه , تنقرقلی یلقی .  احمد نیازی . نیازمحمد اونق و چندین شاعر و فرهنگی دیگر در مراسم حضور یافتند

ابراهیم پورقاز و احمد نیازی و حاجی محمد قرنجیک   اشعار زیبای خود را قرائت نموده سپس آقای یلقی ضمن ایراد سخنانی از فعالیت ها و تلاش های استاد طریک و حضور همیشه پررنگ و تأثیرگذارای شان در امور فرهنگی, بخشی از شعر’ بوز آرنام ‘ایشان را قرائت  نموده به  ارتباط عمیق آن با تاریخ و فرهنگ ترکمن و نگاه روشن بین و دغدغه مند شاعر اشاره نمودند.

از انجمن دریا بندرترکمن نیز شاعر ارجمند ‘نظر هاشمان’ شعر خواندند.

سرکار خانم ‘فرشته آل نبی’ مسوول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با حضور در مراسم ضمن قرائت متن تقدیر نامه ‘خانم دکترعادله کشمیری’ مدیرکل محترم و قدردانی از زحمات بی شائبه استاد طریک در مقام شاعر و دبیر انجمن ادبی آرنام لوح تقدیر را به خانواده محترم استاد طریک تقدیم نمودند.

در ادامه گروه موسیقی سنتی با نوازندگی دوتار آقای ستار نورتراج.  امیر نورتراج (بخشی) و کمال الدین اصفهانیانی(قیجاق) شعری از استاد طریک را هنرمندانه اجرا نمودند که مورد تشویق حضار قرار گرفت.

محمد خواجه’ شهردار سیمین شهر ضمن حضور در همایش و تشکر از برگزارکنندگان  درباره خصائل انسانی و عرفانی استاد طریک و مردم داری ایشان و تعریف چند خاطره از جوشش ادبی شاعر , به پاس زحمات و خدمات ارزنده ایشان قول  نامگذاری یکی از خیابان های اصلی سیمین شهر به نام استاد طریک و برگزاری یادواره ایشان در سال آینده را داده و باعث خرسندی حضار شدند.

همچنین ایشان از خانواده استاد نیز با اهدای هدیه قدردانی نمودند.

عطاجان بابایی هنرمند نی نواز نیز  آهنگ ‘ساللان آوچیم مارال گلدی’ را به یاد استاد فراتی با هنرمندی اجرا نمودند.

در ادامه از طرف خانواده استاد صفر دوردی طریک پسر بزرگ ایشان ‘ عبدالله طریک’ از بانیان برگزاری مراسم یادبود و تمام اساتیدی که در این مراسم گرد هم امده و با اشعار و سخنان پرمهرشان یاد پدر را گرامی داشتند تشکر و قدردانی نمودند.

از انجمن آرنام سیمین شهر ‘ نفیسه بهبودنیا ‘ اولین شعر  سروده استاد فراتی را خواندند و سپس دختر استاد, خانم ‘صدیقه طریک’ و نوه بزرگشان ‘مصطفی طریک’ نیز اشعار دیگری از  ایشان را قرائت کردند.

مصطفی طریک ضمن خواندن شعری که استاد برای ایشان سروده بودند اذعان داشتند که ایشان  همچون رفیق و معلم زندگی برایشان بوده اند.

در بخش دیگر مراسم  بخشی ‘ حاجی گلدی پنق’  با همراهی جمشید قرنجیک( قیجاق) با نوازندگی خود و اجرای قوشغی زیبای استاد فراتی بر لطف محفل افزودند.

سپس ‘تاج محمد مامی زاده’ از انجمن گون آی شعر زیبای خود درباره دوست و هم قلم شان شاعر صفردوردی طریک را قرائت نموده و  ‘شایان ایوبی’ شاگرد استاد نیز شعری را که در فقدان ایشان سروده بود خواند.

در پایان همایش نیز با دعوت مجری  مراسم ‘هشمی قرنجیک’  از خانواده محترم “استاد صفردوردی طریک” و همچنین  اساتید گرانقدری که در  مراسم حضور یافتند با اهدای لوح تقدیر قدردانی بعمل آمد.

به امید  شادی روح شاعر و فرهنگی فرهیخته *استاد صفردوردی طریک*و سلامتی و عمر با عزت برای خانواده ایشان و تمامی شاعران, نویسندگان و تلاشگران عرصه فرهنگ وادب و هنر ترکمن

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا