مطالب ویژه

گفتگوی اختصاصی اولکامیز با دکتر پرویز پقه رئیس شورای روستای عطاآباد

پایتخت مبل ایران شرایط شهر شدن را دارد / روستایی که بیکار ندارد

پایگاه خبری اولکامیز- عطاباد نامی آشنا در ترکمن صحرا. روستایی که در سالهای نه چندان دور به اسبان تیزتک و فوتبالیستهای پرنفس و این سالها به صنعت زیبای مبل معروف گشته است. سرزمینی که به همت مردان و زنان صنعتگر و با همتش به پایتخت مبل ایران مشهور شده است. عطاباد روستایی نمونه از نظر اشتغالزایی است. روستایی بدون بیکار که حتی اسحاق جهانگیری به آن اقرار کرد. از این نظر و از جنبه های مختلف فرهنگی سیاسی اقتصادی ورزشی عطاباد قابل توجه و حائز اهمیت است. حضور معاون اول رئیس جمهوری و مقامات کشوری و استانی بار دیگر نگاهها را به این روستای نمونه و کارآفرین معطوف ساخت. به همین سبب بر آن شدیم تا برای آشنایی بیشتر با ظرفیت ها ، چالش ها ، فرصت ها ، کاستی ها ، خواسته ها ، انتظارات ، افتخارات ، مشکلات و توانمندی های عطاباد با دکتر پرویز پقه رئیس شورا ، فرهنگی پرتلاش و خدوم ، گقتگویی ویژه و مفصل انجام دهیم که در پی می خوانید .

آقای دکتر، در ابتدای مصاحبه خودتان را به کاربران اولکامیز معرفی کنید؟
پرویز پقه هستم . فرهنگی ، دانش آموخته دوره دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی

آیا در دانشگاه هم تدریس دارید؟
از سال ۱۳۸۶ در دانشگاه های پیام نور بندر ترکمن و آق قلا و از بدو تاسیس دانشگاه آزاد آق قلا و غیر انتفاعی لقمان حکیم آق قلا تدریس می کنم.

چند سال است که در شورای روستا فعالیت دارید؟
از سال ۱۳۸۶ تاکنون عضو شورای اسلامی روستای عطاآباد هستم (سه دوره) .        در این دوره عضو شورای بخش مرکزی آق قلا هم هستم.

چه عواملی سبب شد که در این وادی سخت و دشوار قدم بگذارید؟
اعتقاد داشتم که خدمت به خلق الله عبادت است. احساس کردم که پتانسیل لازم برای فراهم کردن زیر ساخت های رشد و توسعه روستا را دارم البته توصیه های دوستان و آشنایان هم در این انتخاب بی تاثیر نبود.

در باره پیدایش و وجه تسمیه روستای عطاباد توضیح دهید؟
مردم عطاآباد در ابتدا در ضلع غربی روستای چن سولی در محلی به نام  ” قادر آباد ” زندگی می کردند. در روزگار قدیم یک کودک داخل گرگانرود غرق میشود. کل اهالی بخاطر همدردی با مادر کودک از آنجا کوچ کرده به محل قره دفه داز فعلی می آیند. بعد از چند سال محل فعلی عطاآباد که جنگل و دارای زمین های مرغوب بودند می آیند. قبلا اسم عطاآباد ، ” گوزان ” بود. بعدا عطاآباد نام گذاری میشود.

عطاباد را به صورت مختصر و مفید معرفی کنید؟
روستای عطاآباد مرکز دهستان آق التین با جمعیتی بالغ بر ۵۵۰۰ نفر در بخش مرکزی آق قلا قرار دارد. این روستا در ۱۷ کیلومتری شرق آق قلاست. از مرکز استان ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت روستا مردم صلح طلب و وفادار ترکمن تشکیل می دهند و ۲۰ درصد دیگر آن از قومیت های سیستانی و بلوچ هستند که با وحدت تمام در کنارهم زندگی مسالمت آمیزی داریم.

در نهمین روز اسفند ماه امسال رویداد مهمی در عطاباد رخ داد و آن حضور معاون اول رئیس جمهور در این روستا بود. در این باره توضیح دهید؟
آقای جهانگیری برای شرکت در جلسه اقتصاد مقاومتی استان گلستان به استان ما آمد. از طریق استانداری به ما اطلاع دادند که به یک روستای کارآفرین که سهم بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال برای جوانان دارد خواهند آمد و گفتند که آمادگی لازم برای تشریف فرمایی ایشان داشته باشیم. وی در این حضور پروژه های بنیاد مسکن در عطاآباد با هزینه ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان و افتتاح متمرکز شهرستانی بیش از ۵۰ کارگاه و نمایشگاه مبل و صنایع چوبی با اعتبار بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان با اشتغال ۹۰۰ نفر را داشتند.

از حال و هوای حضور معاون اول رئیس جمهور و مقامات عالی کشوری و استانی و استقبال مردم صحبت کنید؟
از برکات این نظام و انقلاب حضور مسئولین تراز اول کشور در بین مردم بخصوص در مناطق محروم هست. به همراه معاون اول رئیس جمهور آقای دکتر امید معاون مناطق محروم و روستایی رئیس جمهور ، چند وزیر از جمله وزیر راه مسکن و شهرسازی و استاندار محترم و مسئولین بلند پایه دیگر (کشوری و استانی) نیز حضور داشتند و با ظرفیت ها و پتانسیل های این روستا آشنا شدند . ما هم در حد توان میزبان شایسته ای بودیم و برای استان آبرو داری کردیم مسئولین از میزبانی گرم مردم عطاآباد راضی بودند. علی رغم تاکیدات فراوان جهت حضور کم اهالی و رعایت پروتکل های بهداشتی ، ازدحام جمعیت به قدری زیاد بود که بعضی از رسانه های ازدحام جمعیت را بولد کرده بودند.

اسحاق جهانگیری در سخنانش به صنعت مبل اشاره کرد و عطاباد را روستایی بدون بیکار نامید. در این باره بفرمایید که چند کارگاه مبل و کارگر مشغول به فعالیت می باشند؟
در این روستا بیش از ۳۰۰ کارگاه ، نمایشگاه و فروشگاههای ملزومات مبل و صنایع چوب دایر هست و بیش از ۳۰۰۰نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول کار هستند. این روستا روستای بدون بیکار هست و از شهر ها و روستا های اطراف برای کار کردن به این روستا می آیند. صفر تا صد تولید در این روستا اتفاق می افتد و محصولات تولیدی ما به همه نقاط کشور صادر میشود. کیفیت کالای تولیدی و پایین بودن قیمت از مزیت های رقابتی مبل و صنایع چوبی در مقایسه با تولیدات سایر استان ها است.

پس اینکه مردم ترکمن صحرا عطاآباد را پایتخت مبل ایران می دانند بیراه نیست و تایید می کنید؟

بله . عطاآباد به عنوان پایتخت مبل ایران مطرح است و کارآفرینان این روستا برای هر خانه ی ایرانی یک دست مبل عطاآباد را هدف گذاری کرده و در افق و چشم انداز خود صادرات این محصول به آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس را پیش بینی کردند.

جهانگیری در عطاباد گفتند که این روستا بیکار ندارد. چگونه به این موفقیت بزرگ رسیدید؟
این موفقیت مرهون زحمات شبانه روزی جوانان و تلاش و کوشش آنان برای یادگیری این حرفه هست. که در کارگاههای تهران یاد گرفتند و این هنر را به روستای خود آوردند.

موضوع نامه شورای روستای عطاباد به جهانگیری چه بود؟
مربوط میشه به مبارزه مردم عطاآباد با ماموران شاه در ۱۹ فروردین ۱۳۴۱ که ماموران شاه زمینهای کشاورزی مردم را به علت عدم درخواست سند و واریز پول توسط بنیاد پهلوی اون زمان به فروش می رسد.  ماموران و کارکنان دادگستری جهت تفکیک زمین های فروش رفته به این روستا می آیند. مردم به آنها حمله کرده و مورد ضرب و شتم قرار می دهند . در روز ۲۱ فروردین اون سال دوباره ماموران میان به روستا نزدیک ۶۰ نفر را دستگیر و زندانی می کنند و در طول یک ماه حکومت نظامی یک نفر کودک به ضرب گلوله مستقیم و یک نفر در زندان فوت می کند. این حادثه در عطاآباد به ” قاچا قاچ ” معروف است. قبلا حادثه قاچاقاچ را به صورت مبسوطی توضیح دادم و احتمالا در سایت اولکامیز هم بارگذاری شد.

برای توسعه و پیشرفت صنعت مبل عطاباد با چه مشکلات و موانعی مواجه هستید؟
عدم ثبات اقتصادی و نوسان قیمت دلار تاثیر منفی برای رشد این صنعت دارد. چون چوب و پارچه مبل از خارج وارد می شود و رابطه مستقیم با قیمت دلار دارد باعث حذف کارگاههای تولیدی کوچک و تازه تاسیس از گردونه رقابت می شود. چون مبلمان یک کالای تجملی است گرانی باعث کاهش تقاضا می شود.

برای رشد و توسعه مبل عطاباد چه راهکار و پیشنهادی  توصیه می کنید؟
دولت از تولیدی های مبل حمایت کند و وام های کم بهره در اختیارشان قرار دهد چون تولید مبل به نقدینگی زیاد نیاز دارد. چون کارگاهها در حیاط خانه ها دایر هست و موادی که در ساخت مبل استفاده میشود قابل اشتعال هستند( چوب ، رنگ ، تینر و پارچه) نیاز هست که شهرک صنعتی مبل که مجوزهای لازم آن از طریق شهرک های صنعتی استان اخذ شده عملیاتی شود که این موضوع را با آقای جهانگیری نیز مطرح کردیم ایشان قول مساعدت برای پیگیری دادند.
چون کارگاهها در حیاط خانه ها دایر هست و از برق خانگی استفاده می کنند . در تابستان ها با ضعف ولتاز برق روبرو هستیم. اگر دولت به این موضوع عنایت ویژه داشته باشند و برق روستا را تقویت نمایند کمک شایانی جهت استمرار این صنعت خواهند نمود.

روستای شما به غیر از صنعت مبل، چه فرصت ها و ظرفیت های دیگری برای توسعه دارد؟ 
چون روستای عطاآباد زمین های مرغوبی دارد. بخش کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی وابسته به آن می تواند محور توسعه باشد.
راه اندازی کارگاه های و کارخانجات تولیدی ملزومات مبل از قبیل پارچه ، فوم گرم و سرد در این روستا می تواند در کاهش هزینه تولید موثر باشد.

به عنوان یکی از شخصیت فرهنگی – دانشگاهی شهرستان آق قلا که سالها برای مردم تلاش و خدمت کرده اید توضیح دهید که مردم عطاباد با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟
نبود یک شعبه بانک از خواسته های دیرینه مردم این روستاست. علی رغم پیگیریهایی که داشتیم فعلا نتونستیم این خواسته مردم را برآورده نماییم. مانع اصلی برای تحقق این موضوع قوانین دست پا گیر بانک مرکزی و عدم صدور مجوز شعبه جدید است. البته آقای دکتر منتظری نماینده محترم به جد یپگیر موضوع هستند و قول دادند که به زودی محقق خواهد شد.
خیابان امام خمینی ( ره ) این روستا که ۴۵ متر عرض دارد . جهت زیبا سازی نیاز به جدول کشی و بلوار و ایجاد فضای سبز و مسیر کند رو دارد که اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان دارد. که از عهده دهیاری خارج می باشد. این موضوع را هم با آقای جهانگیری مطرح کردیم و قول مساعد برای همکاری را دادند. انشاالله که محقق شود.

مهمترین اقدامات شورا و دهیاری روستای عطاباد را فهرست وار بیان کنید؟
راه اندازی مرکز اورژانس ۱۱۵ جاده ای با ساختمانی به مساحت ۲۰۰ متر مربع در دو طبقه که در استان بی نظیر است.
افتتاح سالن ورزشی چند منظوره
تحویل خودرو آتش نشانی و خودرو حمل زباله مکانیزه و خرید یک دستگاه کامیونت
راه اندازی دفتر خدمات کشاورزی با تجهیز اثاثه کامل اداری
جدول کشی و آسفالت ۹۰ درصد خیابان های و معابر داخل روستا
پیگیری و نصب بیش از ۱۵ دستگاه ترانس برق جدید به ظرفیت قبلی روستا که تعدادترانس های برق به ۲۵ دستگاه رسیده است.
پیگیری و راه اندازی کارگاه اموزشی رشته مبل در هنرستان شهید رجایی با اعتباری بیش از یک میلیارد تومان ( که خیر محترم حاج رحمن قرباش در این امر مشارکت داشتند)
تهیه فیلم های مستند از صنعت مبل و پخش از شبکه های استانی و کشور و انجام تبلیغات فراوان حهت معرفی مبل عطاآباد
اختصاص یک فیدر خروجی اختصاصی از پست برق ۲۰/۶۳ کیلووات نوده ملک و انتقال سه رشته برق فشار قوی مختص عطاآباد که با اعتبار یک میلیارد و پانصد هزار تومان به طول ۱۲ کیلومتر انجام شد.

دکتر پقه، به عنون رئیس شورا بفرمایید که از عملکرد خود و همکارانتان راضی هستید؟ چه نمره ای به مجموعه شورا و دهیاری روستا می دهید؟
اعضای شورای اسلامی در چند دوره ای که ما بودیم همدل و همزبان بودیم واز هیچ کوششی جهت خدمت به مردم کوتاهی نکردیم. و از شوراهای موفق در سطح استان هستیم . موفقیت یک امر نسبی است. جا برای کار و تلاش فراوان است. قطعا نتوانستیم آنطور که شایسته مردم شریف این روستاست عمل کنیم که بخشی از ان بر می گردد به وضعیت اقتصادی کشور و توانایی دولت و بحث تحریم و کمبود درآمدها و منابع . مردم باید نمره بدهند من نمی توانم نمره اعلام کنم. ولی به جرات می توانم بگویم که متحد ترین و کم تنش ترین دوره را داشتیم. هر هفته یک شنبه ها جلسه داریم و با برنامه ریزی منسجم در راستای کاهش مشکلات مردم تلاش کردیم.

در مورد اسب و اسب داری که از روزگاران گذشته در عطاباد وجود داشته، صحبت کنید؟
یکی از منابع درامدی مردم این روستا صنعت اسبداری است . مردم این روستا در پرورش اسب سابقه طولانی دارند . همواره اسب های کورس این روستا در میدان های سوار کاری خوش درخشیدند. اسب های با پسوند یا پیشوند داز افتخاراتی فراوانی را کسب کردند. که نام آورترین آنها مشکل ، حلیم ، تاسارا و … بودند. مردم این روستا علاقه زیادی به مسابقات سوار کاری دارند و هر هفته در میادین سوارکاری حضور می یابند.

عطاآباد یکی از خاستگاه های فوتبال در آق قلاست. در این زمینه چه صحبتی دارید؟ 
تیم شهید عنایتی این روستا در مسابقات شهرستانی و استان مازندران آن زمان افتخارات فراوانی را کسب نمود و بازیکنان مطرحی را به جامعه فوتبال کشور معرفی کرد.

آمار دقیق کارمندان و تحصیل کردگان و فارغ التحصیلان روستا را اگر دارید بفرمایید ؟
چون روستا بزرگ هست دقیقا نمی شود آمار بیان کرد و آمار فرهنگیان روستا شاید بیش از ۱۰۰ نفر باشد.سه نفر دانشجوی پزشکی و ۲ نفر دندانپزشکی و ۶ نفر در رشته های مختلف دارای مدرک دکتری هستند. فوق لیسانس و لیسانس تا دلت بخواهد یکی از مزیت های این روستا این است که تحصیل کردگان از روستا کوچ نکردند و در روستا زندگی می کنند این باعث افزایش فرهنگ عمومی و انگیزه برای دیگر افراد می شود که ادامه تحصیل نمایند.

در زمینه زنان و بانوان روستا چه تلاش هایی شده است ؟
نقش خانم ها در رشد و توسعه روستا پر رنگ است بخصوص در صنعت مبل سازی خانم ها دوشادوش همسران خود برای رشد و اعتلای این صنعت کوشش کردند و در خیاطی مبل کمک حال همسران خود بودند. از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی هم ۴ نفر خانم هستند.

از چهره های ماندگار اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری، ادبی ،مذهبی عطاباد چند نفر نام ببرید؟
شاعر مرحوم اوده قلیچ پقه و حاج آقا کامیاب رئیس فرهنگ شهر گنبد از چهره های فرهنگی هستند و از بزرگان و ریش سفیدان محل نیز مرحوم حاج رحیم جرجانی ، مرحوم حاج عطاپقه و مرحوم حاج آنه قلی آخوند پقه را می توان نام برد.

به عنوان یک فرهنگی مسئول بفرمایید که وضعیت فرهنگی روستا را چگونه ارزیابی می کنید؟
به دلیل اینکه این روستا از قدیم الایام دارای مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی بوده مرکز تحصیل علم بود و از روستا های اطراف به این روستا می آمدند تا تحصیل کنند. جزو روستا های باسواد منطقه است. در زمان حال نیز مدارس ابتدایی متوسطه اول و متوسطه دوم مجزا برای دخترها و پسرها دایر است.

با توجه به اینکه روستای بزرگ عطاباد شرایط شهر شدن را دارد. در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اید؟ 
یکی از شرایط شهر شدن داشتن جمعیت بالای ۳۵۰۰ نفر است و داشتن زیر ساخت های لازم که همه شرایط را داریم. من خیلی از روستاهای استان گلستان را از غرب تا شرق گشتم کمتر روستایی از لحاظ امکانات و زیر ساخت ها به اندازه عطاآباد است. اخیرا دکتر منتظری نماینده محترم مردم آق قلا و گرگان در گزارش عملکرد خود در شبکه گلستان پیگیری شهر شدن عطاآباد را اعلام نمودند. این روستا از خیلی از شهرهایی که تازه تاسیس شدند از قبیل قرق ، سیجوال و گلیداغ هم از لحاظ جمعیتی و هم از لحاظ زیر ساختی و درآمد مردم در سطح بالایی قرار دارد. انشاالله فرجی باز بشود و عطاآباد هم که شخصیت شهر شدن را دارد شهر اعلام بشود. البته اهالی روستا نظرهای متفاوت دارند عده ای دوست دارند شهر شود. عده ای هم اعتقاد دارند روستا بودن مزیتش بیشتر از شهر شدن هست. هر اتفاقی بیفته خیر باشه انشاالله.

از بازار هفتگی عطاآباد چه خبر ؟
بازار هفتگی عطاآباد از بازارهای قدیمی استان هست . قدمت ۳۰ ساله دارد . یکی از مراکز بزرگ خرید برای اهالی منطقه است. علاوه بر اهالی این روستا مردم روستا های گرگان (کوزن فارس ، قشلاق ،حسین آباد و جهان آباد ) و از روستا های پیرواش اونق یلقی علیا و سفلی به این بازار می آیند.

از دکتر منتظری و مهندس سنگدوینی نمایندگان گرگان و آق قلا چه خواسته ها و انتظاراتی دارید؟
از آنها می خواهیم مواردی را که به عنوان مشکل مطرح کردیم پیگیری کنند وسهم بیشتری از اعتبارات ملی جهت اجرای پروژه های شهرستان و استانی مطالبه کنند. چهار بانده کردن جاده آق قلا به بندر ترکمن و آق قلا به گنبد آق قلا به مرز اینچه برون پیگیری کنند. پتروشیمی گلستان و …

با مردم خونگرم و سختکوش عطاباد که حامی شما بوده اند چه صحبتی دارید؟
ما خادم مردم هستیم همه شان را دوست داریم و اگر کمی و کاستی از جانب ما بوده و نتوانستیم آنطور که شایسته شان هست خدمت کنیم ما را حلال کنند.

دکتر پقه از اینکه با صبر و حوصله و دقت و شفافیت به سئوالات اولکامیز پاسخ دادید تشکر می کنم امیدوارم که در همه امورات فردی و اجتماعی موفق و موید باشید.

من هم از جدیت و تلاش های شما دوست عزیر در امر فرهنگ و رسانه و مطبوعات تشکر می کنم.سربلند باشید.

گفتگو از : لطیف ایزدی / ۱۳ اسفند ۹۹

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا