گزارش

گلستان نیازمند منابع جدید آبی و مدیریت بهینه در بخش شرب و زراعت

پایگاه خبری اولکامیز- به گزارش ایرنا کم‌آبی مهمان روزها و فصل‌های گرم سال در گلستان است که مدیران بخش کشاورزی و تامین آب شرب تلاش می‌کنند با ترسیم راهبرد مناسب و استفاده کامل از منابع آبی جایگزین و روش‌های نوین آبیاری، امکان گذر از دوره خشکسالی در این استان را با حداقل خسارت‌ها فراهم کنند .

شواهد و آمارها نشان می‌دهد خشکسالی شدیدی به گلستان رسیده و بی‌توجهی به هشدارها و سازگار نشدن با کم‌آبی می‌تواند خسارات سنگین و غیرقابل جبرانی به بخش‌های مختلف وارد کند.

از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۹) تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال طبق اعلام هواشناسی بارش در گلستان حدود ۳۰ درصد کاهش‌یافته اما نسبت به آمار نرمال ۴۵ سال گذشته ۶ درصد بیشتر شده است‌.

همچنین در این مدت رواناب اترک، گرگانرود و قره‌سو حدود ۵۰ درصد و آب رودخانه‌های استان حدود ۸۰ درصد کاهش یافته و حجم آب سدهای گلستان از حدود ۸۰ درصد در سال گذشته به حدود ۲۷ درصد در سال جاری رسیده که همه این موارد بیانگر آن است که خشکسالی این استان شدیدتر از هر زمان دیگری است.

کم آبی و عطش بخش های زیادی از جامعه را تحت تاثیر قرار داده که از آن جمله می توان به بخش کشاورزی و از همه مهمتر آب شرب اشاره کرد که در این راستا مدیران در تلاش هستند با استفاده از شگردهای مختلف و ترسیم راهبردهای کاربردی، از این دوره خشکسالی عبور کنند.

تغییر روش آبیاری مزارع از اصلی ترین روش های پیش‌رو در بخش کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی گلستان در این خصوص گفت: راهکارهای کوتاه و بلندمدت برای مقابله و سازگاری با کم‌آبی وجود دارد که همه انواع آن توسط بهره برداران بخش کشاورزی استان در حال  اجرا است .

مختار مهاجر اظهار داشت: تبعات این پدیده (خشکسالی) در کوتاه‌مدت مشهود است و اگر با آن سازگار نشویم خسارات وارده در دوره دراز مدت بسیار سخت و غیرقابل‌جبران خواهد بود.

وی بیان کرد: در هفت سال گذشته به اندازه ۴۰ سال اخیر سیستم های آبیاری نوین در گلستان اجرا شده و به زبان ساده‌تر در طول ۴۰ سال گذشته حدود ۴۰ هزار هکتار و در هفت سال اخیر ۴۰ هزار هکتار دیگر از اراضی گلستان به سیستم آبیاری نوین مجهز گردید.

مختار مهاجر ادامه داد: در این راستا امسال ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سیستم آبیاری نوین به گلستان اختصاص یافته و تلاش داریم با این اعتبارات بهره مندی حداکثری از منابع آبی در بخش زراعی محقق شود

وی گفت : با یک جهش ۱۰ برابری اجرای این پروژه ها در حال انجام است و اگر قبلا هر سال ۸۰۰  هکتار زمین زیر پوشش آبیاری نوین می رفت در حال حاضر حدود ۸هزار هکتار در سال به زیر پوشش این طرح رفته است.

به‌گفته وی در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از مجموع ۲۱۰ هزار هکتار زمین زراعی مستعد آبیاری نوین گلستان دارای این تجهیزات بوده و یا در مراحل نهایی اجرای این طرح قرار دارد.

مدیرکل پیشین مدیریت بحران استانداری گلستان هم  به ایرنا گفت : برنامه جامع سازگاری با کم‌آبی در استان تدوین‌شده و باید به‌سرعت اجرایی شود.

سیدرضا قادری اظهار داشت: اگر خودمان را با طبیعت سازگار نکنیم خسارت سنگین این موضوع به بخش کشاورزی، تولید و صنعت غیرقابل‌جبران خواهد بود.

وی بیان کرد: راهکار مقابله‌ای ۱۰۰ درصدی با خشکسالی وجود ندارد اما باید کشت و زرع در گلستان هماهنگ و سازگار با کم‌آبی شود و مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

از جمله دیگر خسارت‌های ناشی از خشکسالی کمبود شدید منابع آب مورد نیاز برای شرب است که باید برای حل این دغدغه راهکارهای لازم اتخاذ و اجرا شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز معتقد است: راهکار بلند مدت تامین آب شرب در استان استفاده از آب دریا و راهکار میان مدت استفاده از آب سدها است.

سیدمحسن حسینی گفت: در افق دراز مدت سال ۱۴۲۵ راهکار اساسی تامین آب شرب در استان، استفاده از آب دریا برای مصارف شرب و بخش صنعت است.

وی بیان کرد: در بخش درازمدت به این نتیجه رسیدیم که راهکار اساسی تامین آب شرب گلستان استفاده از شیرین سازی آب دریا به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب است که با پیگیری های انجام شده، مجوز شیرین سازی در وزارت نیرو در حال نهایی شدن است و به زودی صادر می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: راهبرد میان مدت حل مشکل کم آبی گلستان نیز استفاده از آب سدها است که در راستای آن استفاده از چهار طرح سد میرداماد ، سد قره چای، افزایش تخصیص شرب سد نرماب و استفاده از تخصیص ۱۰ میلیون متر مکعبی سد گلورد (مازندران) برای تامین آب شرب گلستان مورد نظر است.

وی افزود: در بخش کوتاه مدت نیز تمام اجرای ۶ طرح آبرسانی در استان مورد توجه است که در قالب این ۶ طرح، حفر تعدادی چاه، چند ایستگاه پمپاژ، چند مخزن، اتصال چاه ها به هم ، سیستم های برقی و خطوط انتقال آب در حال انجام است.

وی به افزایش حدود هشت برابری اعتبارات این ۶ طرح آبرسانی اشاره کرد و گفت: مجموع تخصیص چهار سال گذشته طرح های آبرسانی در سال گذشته ۵۳۰ میلیارد ریال و تخصیص آنها ۱۴۰ میلیارد ریال بود که در سال جاری با تلاش‌های شرکت و مساعدت‌های مجمع نمایندگان استان ، استاندار ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو ، این اعتبارات به هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی افزود: در بخش تامین آب اضطراری نیز معرفی ظرفیت چاه های کشاورزی و ادارات و بخش خصوصی به شرکت آب و فاضلاب برای اتصال به شبکه شرب گرگان به طور مستمر در حال انجام است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا