یادداشت

یادداشتی بر ” دایره سرخ “

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز- دکتر پرتو مهدی فر ، پزشک و منتقد ادبی در باره داستان دایره سرخ اثر عبدالرحمان اونق نویسنده تووانمند ترکمن نوشت : برایم کافی بود بدانم دایره سرخ روایتی است که در ترکمن صحرا اتفاق می افتد . این قوم آنقدر برایم کشش و جذابیت دارند که همیشه در موردشان کنجکاو باشم . شاید این علاقه سالهای دور در من شکل گرفته باشد آنزمان که با ” آتش بدون دود ” نادر ابراهیمی به میانشان رفتم . حالا پس از خواندن کتاب می توانم بگویم حتی بدون آن نوستالژی هم می نوانستم از بودن در فضای ” دایره سرخ ” لذت ببرم و حالا که با پیش زمینه به سراغش رفتم نه تنها تصورات ذهنی ام مخدوش نشد که با یک اثر جذاب روبرو شدم

ماجرای رمان  روایتی است از ، زندگی و آیین و جنگ و عشق در بستری از تاریخ . داستان در کشاکش جنگ مَرو و در گیری بین قوای حکومت ناصری ( قاجار ) وترکمنها اتفاق می افتد .

” حاجی مراد ”  جوان برازنده ترکمن افراد جنگاوری را در یک گروه گرد آورده  تا انتقام پدرش که با نیرنگ و ناجوانمردانه به دست نیروهای حکومتی کشته شده را  بگیرد . از طرفی جبار یک چشم راهزن ترکمن که از طریق حمله به کاروانها ( آلامان ) و جمع آوری غنایم زندگی میگذراند در صدد جذب حاجی مراد به دارو دسته خود بر می آید .

ایل و طایفه دو مرد ارتباط و دل خوشی از هم ندارند اما در این بین عشقی بین “جِرِن ” دختر جبار و حاجی مراد ایجاد میشود که از وقایع مربوط به  جنگ و اختلافات تاثیر میپذیرد ……..

زبان روایت بسیار روان و ساده و گیراست . فضا سازی عالی . از همان صفحات نخست محیط و شخصیتها و رسوم این قوم آشنا میشوید و خو میگیرید .

پاورقی های بجا هیچ ابهامی از درک مفاهیم برای شما نمیگذارند .

داستان براحتی در بستر اجتماعی و تاریخی زمانش جا افتاده و احساس تفکیک نمیکنید. مهمتر از آن با برخورد مغرضانه روبرو نمیشوید که نویسنده چون بومیِ آن منطقه هست از یک قضیه به نفع دیگری چشم پوشیده است .

در طول داستان و ماجراهای متعددش با بخشی از تاریخ ایران آشنا خواهید شد که شما را وا میدارد در حین مطالعه و پس از اتمام دنبال چرایی ها و چگونگی های واقعه در مراجع تاریخی بروید.

ودر انتها پس از چهار صد و خرده ای صفحه، با اطمینان به قلم و توانایی یک نویسنده کار بلد به دنبال سایر آثارش خواهید رفت .

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا