یادداشت

یادداشتی در باب نقد و نقادی 

پایگاه خبری اولکامیز- عظیم قرنجیک فعال اجتماعی و عضو شورای نویسندگان اولکامیز نوشت : با سلام و عرض ادب ، بر جمیع فرهیختگانی که قدم بر گفتمان نقد و نقادی گذاشته و سایت اولکامیز و به تبع آن جناب آقای ایزدی مدیر محترم سایت را،  یاری نموده و بر این میثاق ایشان که ؛ آزاد اندیشی و فراهم نمودن بستر مناسب انتشار آزاد اندیشه و تعاطی افکار و اندیشه ها از طریق نقد ، بالاخص نقد علمی ، پای می فشارید ، شایسته قدردانی است.

همانطور که دوستان مستحضرند، چند ماهی است که بازار نقد و نقادی در نشست های محفلی، و یا در فضاهای مجازی داغ و داغتر گشته است، بدین مناسبت این یادداشت مختصر تدارک دیده شده ، باشد که مفید واقع گردد .

نقادی، و بویژه نقد علمی و روشمند ، کوره ای است که همه در آن از خامی و خام باوری، به پهنه پخته گی اندیشه و نظر می رسند ، در واقع ، هماوردی در عرصه نقد ، مبارزه ای است که در آن ، همه طرف های درگیر ، اگر بر اصول و ظرافت های آن آگاه باشند ، پیروز میدان خواهند بود و بر پیشانی کسی از بابت نقد آثار و نوشته هایشان، مهر و نشانِ شکست نخواهد خورد .

مشروط بر آن که ناقدان محترم ، پایبند روش علمی در نقد ، در عین حفظ شان و منزلت و قدر و منزلت موضوع نقد و شخصیت نقد شونده بوده باشند و دلبستگی شخصی و جناحی به یکی از شخصیت های مورد بحث و یا مخالف بودن با شخص یا جناحی دیگر، ناقد را به همدلی و یا مخالفت با آنان وا ندارد ، بلکه حقیقت و انصاف و عدالت همیشه مد نظر ناقدین محترم قرار گیرد .

در عرصه نقد است که باب اندیشه و تفکر باز ، و چه بسا در موضوع مورد نقد ، نکات تامل برانگیز و تحرک آفرینی یافت شود که ، راه برای تعالی اندیشه ای و اندوخته ی بینشی نسل حاضر و آتی گشوده شود ، و در این بستر بلکه هم ، جریان فکری و فرهنگی و سرمایه های اجتماعی – انسانی ما ، به درختی تناور بدل شده ، که از باد و باران گزندی برآن نرسد .

خود را در معرض نقد قرار دادن، و یا این که موضوع نقد قرار گرفتن نوشتجات و یادداشت ها و آثار قلمی ، نیاز جدایی ناپذیر تعالی، و تکامل بخش هراندیشه و تفکری است ، و نباید در این مورد هراسی بدل کسی راه یابد .

حوزه نقد عرصه بازنگریستن در دلبستگی هاست . از این منظر ، و در این بازنگری ، نه دنبال رد و یا قبول اشخاصی که دلبسته و یا سابقاً مورد قبولمان بوده باشیم ، و نه در پی اصرار بر مخالفت با مخالفان فکری قبلی مان . بلکه بیشتر درگیر مباحثه ، و درک موضوع نقد بوده ، و ناقدان نیز در پروژه فکری خود  بیشتر در صدد آن باشند که ، صحت و سقم گزاره های موضوعات مورد نقد  سنجیده شود، چرا که هر فردی که در این عرصه ورود می کند ، خود به تنهایی نمی تواند نظام اجتماعی – سیاسی خاصی را برای جامعه پی افکند ، چرا که هر پروژه فکری بدون بازنگری و نقادی چندان عمرش به درازا نخواهد کشید، و راه به حقیقت و حق جویی  نخواهد برد.

ادامه دارد👇

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ‍ قسمت دوم و پایانی👇

    ✔ متفکران همانقدر که زاده زمانه اند ، زاینده زمانه خویش نیز هستند . هر اندیشه و فکری که در عرصه عمومی بر زبان اندیشمندی رانده، و یا بر زبان قلم اش، مایسطرونی بر لوح سپیدی نشیند ، و در معرض افکار عمومی قرار گیرد ،دیگر ملک شخصی آن فرد نبوده ، بلکه در ملکیت مشاع مردم اند ، لذا نه تنها پروا و واهمه ای از نقد و بررسی فکر و اندیشه نباید داشت ، بلکه باید از آن استقبال کرد .

    ✔ جهان امروز ، عرصه ای برای عرضه اندیشه های انسانی و کارزار رخدادها و رویدادها و مبارزات سیاسی و …است ، در این عرصه و کارزار ، چه بسا یک اندیشه و رویداد سیاسی ، سرنوشت ملتی را به سمت پس افتادگی و قهقرا رقم زده، و یا طرحی نو در انداخته ، موجد پیشرفت وتغییری تعالی بخش گردد . به همین اعتبار ، خیر و صلاح مردم است که ، به کم و کیف اندیشه ها و رویدادهای سیاسی و ..، آشنا شده، و از این شناخت و آشنایی ها ، در طراحی و برنامه های سیاسی و اجتماعی خود و جامعه اش، بهره ها برگیرند .

    ✔ حقیقت ، موضوع حاضر و آماده در کشو و کیف هیچ شخص اندیشمندی به تنهایی نیست ، قصد ما بایستی اطلاع رسانی و اگاهی بخشی به جامعه در مورد مباحث اجتماعی ، سیاسی و … باشد . چرا که جامعه ، مدت هاست که در تمنای کسب و وقوف به واقعیت و حقیقت موضوعات مورد علاقه مردم است . پس آنچه که از نقد ناقدان انتظار است، پاسخ گویی به جدالی دیرینه بین حال و آینده ، بین ” آنچه که هست” به عنوان ” امر واقع “، و ” آنچه که باید باشد” ، بمثابه ” امری ایده آل” است.
    ✔ لذا در این برهه از زمان که مردم ما ، به لحاظ بحران های اقتصادی و سیاسی و … و یا مشکلات معیشتی – “آنچه هست ” را بر نتافته ، مطالبات و خواست هایشان رو به سمت و سوی ” آنچه باید باشد” نهاده ، شایسته است دیدگاههاو نقدهای نظری و یا پیشنهادهای عملی صاحب نظران ، ناظر به این امور و محورها و منظر ها نیز باشد.
    ✔ از این منظر ، سایت اولکامیز ، بی چشمداشتی ، مکانی است ، برای معرفی عقاید و برداشت ها و یادداشت ها، و به تبع آن عرصه ای برای نقد و نقادی هاست . طرح عقاید گوناگون و معرفی دیدگاههای مختلف و متعارض ، ابزاری است مناسب بالندگی سطح آگاهی و اندیشه، و داوری سنجیده و منصفانه، که سایت اولکامیز به مثابه تریبونی آزاد برای تعامل و تعاطی افکار و اندیشه، در اختیار علاقمندان و صاحب نظران، بویژه نسل جوان و آتیه دار جامعه مان قرار داده شده است .
    برای نهادینه شدن نقد و نقادی افکار و تعالی اندیشه ها، این فرصت را مغتنم بداریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا