فرهنگی

دیدار با رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور / بخش اول

پایگاه  تحلیلی حبری اولکامیز – غفور کمی ، فعال رسانه :                                    شامگاه روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ به اتفاق تعدادی از خبرنگاران گنبدی مهمان حجت‌الاسلام والمسلمین دیلم رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور بودیم.

در بدو ورود به ساختمان دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت شمال کشور واقع در کمربندی شهر گرگان با استقبال گرم کارکنان مجموعه روبرو شدیم.

بدون اغراق باید بگویم که دیدن یک روحانی جوان در جایگاه ریاست مرکز برایم غیرمنتظره و جالب بود، یقینا تصدی چنین جایگاهی توسط یک عالم جوان نشان‌دهنده کفایت و توانمندی ایشان است.

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط جناب شابدین معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی مرکز شروع شد .
در ابتدای این نشست خبری ریاست مرکز حجت‌الاسلام والمسلمین دیلم ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران حاضر توضیحاتی را در خصوص عملکرد مرکز بزرگ اسلامی شمال و دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت شمال کشور به شرح ذیل ایراد فرمودند:
دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت شمال کشور زیر نظر دبیرخانه برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت کشور و با مصوبه شورای‎عالی انقلاب فرهنگی در ۹ استان کشور تشکیل شد.
کرمانشاه،هرمزگان،آذربایجان‌غربی،کردستان،فارس، بوشهر،سیستان و بلوچستان، خراسانات و شمال کشور از جمله این مراکز هستند.

هدف از تشکیل این دفاتر حمایت و پشتیبانی از مجالس، مساجد، ائمه جمعه و جماعات، طلاب،مدرسین و مدیران مدارس دینی اهل‌سنت کشور و منجمله استان گلستان است که قدمت تشکیل دفتر شمال کشور به سال ۶۴ و بعد از تشکیل مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور می‌رسد.

رویه عمل این مراکز بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری نسبت به یکسان‌سازی خدمات و علی‌السویه بودن خدمات در حوزه‌های علمیه اهل‌تشیع و تسنن می‌باشد.

در حوزه اهل‌سنت، مرکز اسلامی استان گلستان لیست واجدین شرایط را برای دریافت خدمات مختلف از جمله خدمات بیمه‌ای و درمانی به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور ارسال می‌کند.

در دو حوزه معاونت فرهنگی و آموزشی مشغول به خدمت هستیم
در حیطه فرهنگی در برگزاری همایشها، توانمندسازی،مباحث قرآنی، آسیب‌های اجتماعی و هر آنچه که در راستای وحدت و تقریب مذاهب اسلامی باشد فعالیت داریم و نه تنها از روحانیون بلکه از همه اقشار در این مسیر حمایت می‌کنیم.

حدود ۱۷۰۰ مسجد اهل‌سنت در ثبت مرکز بزرگ اسلامی است و در مقابل تقریبا ۸۰۰ مسجد ثبت شده از اهل تشیع در استان گلستان وجود دارد که نشانگر اندیشه تقریبی نماینده محترم ولی‌فقیه در استان جناب آیت‌الله نورمفیدی است.

ما مشخصا و تنها در استان گلستان برای هر مسجد ۲نفر امام‌جماعت ثبت کردیم که در کل به ۴۲۰۰ نفر شامل ائمه جمعه و امام اول و دوم مساجد و با اعضای خانواده این عزیزان در کل به بیش از ۱۷۲۰۰ نفر در حال ارائه خدمات هستیم.

در این ۱۷۰۰ مسجد ثبت شده امام‌اول و نائب‌امام به همراه اعضای خانواده مشمول بیمه تکمیلی هستند و مانند سایر کارمندان بازنشستگی شامل حال آنها می‌شود.
در حدود ۱۱۰ مدرسه دینی و حوزه‌علمیه اهل‌سنت در استان ثبت شده و خدمات دریافت می‌کنند و در ۸۰ نقطه نمازجمعه در شهرها و روستاهای مختلف برگزار می‌شود.
دارالقرآن‌ها و دارالحفاظ‌های فراوانی در سطح استان وجود دارند که باعث افتخار ماست.

شعبه‌ای در گنبد داریم که از علی‌آباد تا تنگراه و بخش قازانقایه را پوشش می‌دهد.

طلبه‌های اهل‌سنت در طول دوره تحصیل از معافیت تحصیلی برخوردارند و به خدمت نظام‌وظیفه اعزام نمی‌شوند و بعد از فارغ‌التحصیلی هم در صورتی که به عنوان مدرس یا مدیر مدارس دینی یا امامین مساجد مشغول به کار شوند این معافیت ادامه یافته و تبدیل به معافیت دائم می‌شود.

این دفتر به مدرسین و مدیران حوزه‌های علمیه حق‌الزحمه و به طلاب مبلغی به عنوان شهریه پرداخت می‌کند که در مجموع مشتمل بر حدود ۴۲۰۰ نفر هستند.
طلاب در طول تحصیل بیمه هستند و بعد از تحصیلات ۱۲ ساله و فارغ‌التحصیلی مدرک رسمی وزارت‌علوم به آنها اعطا می‌شود.
بعد از فارغ‌التحصیلی آزمون تعیین سطح برگزار می‌شود که در حال حاضر بیش از ۲۰۰نفر در سطوح ۴گانه مختلف مشغول به تحصیل هستند.
سطح ۱ معادل کاردانی
سطح ۲ معادل کارشناسی
سطح ۳ معادل کارشناسی‌ارشد
سطح ۴ معادل دکترا
طی سال جاری ۲نفر از علمای اهل‌سنت گلستان در این مکان از پایان‌نامه ارشد خود دفاع کردند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر معاون آموزشی و پژوهشی مرکز اسلامی استان جناب دکتر گری از برادران اهل‌تسنن هستند.

(ادامه در قسمت دوم)

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا