گزارش

گزارش خبرنگار اولکامیز از دیدار با آیت‌الله نورمفیدی

از مشکل آلایندگی کارخانه ید تا منطقه آزاد اینچه برون

پایگاه تحلیلی خبری اولکامیز – غفور کمی :                                                        روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در گرگان به اتفاق تعدادی از فعالین رسانه‌ای گنبدی مهمان آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی‌ فقیه در استان گلستان بودیم. مشروح این دیدار و نشست یک ساعته را  به اختصار مرقوم می کنم .

در ابتدای این نشست آیت الله نورمفیدی  ضمن سلام و خیر مقدم خدمت مهمانان فرمودند: من مستمع خوبی هستم و دوست دارم بیش از آنکه گوینده باشم ، شنونده صحبت های اهالی رسانه باشم .

شیرمحمد شیروانی (خبرنگار باسابقه ورزشی) :
از اینکه فرصت دیدار شما فراهم شد خوشحال هستیم و دوست دارم از این فرصت استفاده کنم و درباره مشکلات صنف خبرنگار و مظلومیت خبرنگاران شرق استان با شما صحبت کنم و از تنگناهای شغل خبرنگاری و مشکلات معیشتی خبرنگاران بگویم.
در مورد مشکلات بیمه‌ای همکارانم و سختی‌های زندگی خبرنگاری بگویم.

آیت الله نورمفیدی:                                                                                        البته‌ مشکلات صنف خبرنگار مسأله‌ای کشوری است و مختص منطقه خاصی نیست ، البته این مسائل در حیطه اختیارات من نیست و بنده می‌توانم نهایتا به مسئولین مربوطه مشکلات شما را انتقال دهم.
مشکلات اصلی و اولویت‌دار منطقه در حال حاضر مسأله کم‌آبی و قطعی برق است. من نامه‌ای را برای ارسال به رئیس‌ جمهور تنظیم کردم تا برای استفاده از آب دریا برای مصرف خانگی بوسیله دستگاه‌ های آب‌شیرین‌کن اقدام شود.

رحمان رحیمی‌سعید (خبرنگار و تصویر بردار مسابقات ورزشی):                                 حاج آقا نورمفیدی از حضرتعالی تقاضا می‌کنم درباره استفاده بیشتر از پتانسیل‌های مرز اینچه‌برون با مقامات رایزنی داشته باشید تا مسئولین با رایزنی با مقامات ترکمنستانی به تجارت مرزی رونق بیشتری دهند و همچنین باتوجه به اینکه بسیاری از ترکمتهای ایران بستگان زیادی در آن‌طرف مرز دارند با مسئولین ترکمنستانی مذاکرات لازم جهت امکان تردد افراد و دیدار با اقوام و خویشان فراهم شود.

آیت الله نورمفیدی:
این مسأله همواره یکی از دغدعه‌های من هم بوده است. افتتاح خط‌آهن ایران به آسیای میانه با حضور ۳ رئیس‌جمهور انجام شد و گام بزرگی در مراودات بین دو کشور برداشته شد. البته مسائلی گاها بین کشورها مثل بحث همین کرونا پیش می‌آید که ارتباطات بین کشورها را دچار چالش می‌کند.
بنده از قبل هم دغدغه این مسأله را داشتم و الان هم پیگیری خواهم کرد، چون معتقدم روابط بین دو کشور با وجود این خط آهن می‌تواند خیلی گسترده‌تر از این باشد و از نظر سیاسی ،امنیتی و اقتصادی گسترش یابد.

خانم حمیدیان (خبرنگار مطبوعاتی):                                                                چرا با وجود تصویب و راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون هنوز مردم منطقه نتوانسته‌اند از اثرات مثبت آن‌ بهره‌مند شوند؟

آیت الله نورمفیدی:
تصویب و ایجاد منطقه آزاد خود کار بزرگی بود که نهایتا با زحمات مسئولین به ثمر نشست و بنده هم در زمانی که پرونده آن به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد به بیشتر اعضای مجمع نامه نوشتم و اثرات مثبت اقتصادی آن‌را شرح دادم که نهایتا یکی از اعضای مجمع با من تماس گرفتند و گفتند که چون شما درخواست کردید ما آن‌ را پیگیری خواهیم کرد که بحمدالله نتیجه گرفتیم. ان‌شا‌الله با استقرار دولت جدید این مسأله را هم پیگیری خواهیم کرد. من حدود ۲۰ سال است که پیگیر طرح گردشگری جزیره آشوراده هستم و تقریبا بیشتر مسائل آن حل شده است و البته ما آن‌را رها نخواهیم کرد.

غفور کمی (خبرنگار پایگاه خبری اولکامیز ) :
یکی از مسایل مهمی که متأسفانه چندان توجهی در منطقه به آن نمی‌شود بحث آلایندگی زیست‌محیطی کارخانه‌های استحصال یُد در استان گلستان است.
آلایندگی های رادیواکتیو می‌تواند منجر به بیماری‌های صعب‌العلاجی چون انواع سرطان‌ها و نیز مشکلات ژنتیکی در نسل‌های بعدی و تولد نوزادان ناقص‌الخلقه شود و اثرات مخرب جبران‌ناپذیری بر طبیعت و سلامتی نسل‌ها بگذارد.
متاسفانه طبق شنیده‌ها در نقاط متعددی از ترکمن‌صحرا قرار است مجوز تأسیس کارخانجات دیگری داده شود که این به معنای نابودی کامل محیط زیست منطقه و به مخاطره انداختن سلامتی میلیونها انسان و نسل‌های آتی است.

آیت الله نورمفیدی:
اینها مسائلی است که به محیط‌ زیست مربوط می‌شود و باید کارشناسی شود که آیا چنین آثار سویی به دنبال دارد یا خیر. از طریق دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری و استانداری باید پیگیری شود، رسانه‌ها باید به این مسائل ورود کنند و مردم هم باید اینها را مطالبه کنند و حساسیت نشان دهند و رسانه‌ ‌ها هم نتایج این کارها را به ما منعکس کنند.

غفور کمی (خبرنگار پایگاه خبری اولکامیز):                                                  ترکمن‌ها طی چند دهه گذشته وفاداری خود را به نظام و انقلاب اسلامی نشان داده‌اند، ترکمن‌ها در دوران دفاع‌مقدس پابه‌پای سایر اقوام ایرانی در مقابل دشمن بعثی از میهن‌اسلامی دفاع کردند، در این راه شهید دادند، جانباز دادند ، اسیر دادند، ولی متأسفانه بعد از گذشت چهل‌ و‌ سه سال از انقلاب اسلامی در شهرستان گنبدکاووس که اکثریت جمعیت آن‌را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند از داشتن یک فرماندار ترکمن محروم هستند از حضرتعالی تقاضا می‌کنیم در این ایامی که مصادف با تشکیل دولت آقای رئیسی است و در آستانه معرفی استاندار و فرمانداران شهرستانها رایزنی لازم را جهت استفاده از نیروهای نخبه ترکمن در بدنه دولت داشته باشید.

آیت الله نورمفیدی:
من با این مسأله موافق هستم و خیلی هم کار خوبی است، می‌توانید نظر مرا هم اعلام کنید و ان‌شاالله من مطرح خواهیم کرد. در حال حاضر هم در شهرستانهای ترکمن‌نشین فرمانداران ترکمن داریم. بعد از انتصاب یکی از برادران اهل‌سنت به فرماندهی نیروی دریایی ارتش توسط مقام معظم رهبری من شاید تنها عالم شیعی بودم که طی نامه‌ای به رهبری از ایشان بابت این انتصاب تشکر کردم. مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های خودشان استان گلستان را به عنوان الگوی وحدت اقوام و ادیان مختلف معرفی کردند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا