ادبیات

محمد برازنده قوجق، شاعر بزرگی که در جوانی به ابدیت پیوست

پایگاه تحلیلی خبری اولکامیز – به قلم حاجی محمد خدری ، خبرنگار :                    محمّد برازنده قوجق، عاشق مردم و طبیعت سرزمینش بود. به این علّت نیز شعرهایش ساده و عامه‌فهم بود. در اشعاری مانند گلالک، آت‌اوغلان، گلّجه که بصورت ترانه در برنامه‌های کودک و نوجوانان ترکمنی رادیو گرگان پخش می‌شد، شنونده را بخاطر واقعی بودن مفاهیم آن، شیفته‌اش می‌کرد.

محمّد برازنده قوجق، سال ۱۳۳۱ در روستای داشلی ۱۰ کیلومتری غرب گنبد کاوس، در خانواده‌ای کشاورز بدنیا آمد. وی چهار سال از دوره ابتدایی را در مدرسه سپاه‌دانش زادگاهش، کلاس‌های پنجم و ششم ابتدایی را در دبستان امیرکبیر گنبدکاوس به تحصیل پرداخت و دوره متوسطه را نیز در دبیرستان سعدی این شهر به تحصیل پرداخته، موفق به اخذ دیپلم متوسطه گردید.

عشق و علاقه به فرهنگ و ادب ترکمن ، حساسیت به مسائل و مشکلات اجتماعی ، مطالعه و تحقیق پیرامون موضوع های مختلف فرهنگی اجتماعی ، آشنایی با آثار کلاسیک و معاصر شاعران و نخبگان فرهنگی، ارتباط با فعالان عرصه فرهنگ و ادب، از ویژگیهای خاص زندگی محمّد برازنده قوجق بود.

وی به بیان مسائل و مشکلات اجتماعی و ویژگیهای فرهنگ بومی با زبان شعر و قطعات ادبی عشق می‌ورزید. در دوره دبیرستان که به عنوان شاعری جوان و نوخاسته، شناخته می‌شد، از هر فرصتی برای بیان احساسات و دیدگاه‌هایش استفاده می‌کرد و در جمع‌های دوستانه با بهره‌گیری از واژه‌هایی مانند تار، مار، قار، بار، یار، شعری زیبا با مفاهیم عمیق انسانی و اجتماعی می‌سرود.

محمّد برازنده قوجق از علاقمندان برنامه های فرهنگی ادبی بخش ترکمنی رادیو گرگان بود. این برنامه‌ها، زمینه شکوفایی ذوق و استعداد وی را فراهم میکرد .

وی با  ارسال قطعات ادبی و سروده‌های خود به تهیه کنندگان، برنامه‌های ادبی رادیو گرگان، ارتباط نزدیکی با آنان ایجاد کرده بود.

پخش مطالب و اشعار برازنده قوجق که موضوع‌های اجتماعی و فرهنگی را سوژه خود قرار میداد ، شنوندگان زیادی را به خود اختصاص داده بود.

سالهای دهه ۵۰، بخش ترکمنی رادیو گرگان به مناسبت فرارسیدن سال نو و بهار، برنامه‌های ویژه‌ای با شرکت شاعران و نویسندگان نامی ترکمن صحرا ضبط و پخش می‌کرد.

شرکت فعالانه محمّد برازنده قوجق در این برنامه‌ها و پخش آثار وی، همچنین، آشنایی و ارتباط مستمر با فعالان فرهنگ و ادب، ذوق و استعداد او را بیش از پیش شکوفا می‌کرد.

محمّد برازنده قوجق علاوه بر همکاری نزدیک با برنامه‌های فرهنگی و ادبی، مدتی نویسندگی و اجرای برنامه جوانان و گزارشگری برنامه جوانان رادیو گرگان را به عهده داشت.

وی در ارائه برنامه‌های ادبی رادیو، از شیوه‌ها و ابتکارات بدیع و نویی بهره می‌جست. «مراد غایزه و بی‌بی دایزه» از بخش‌های پرطرفدار برنامه خانواده رادیو بود.

وی که نویسندگی و اجرای این برنامه را به همراه یکی از گویندگان زن رادیو، به عهده داشت، مسائل و موضوع‌های اجتماعی و خانوادگی را که ریشه در برخی عادات و سنن غلط اجتماعی داشت، با زبان طنز شعری بیان می‌کرد .

محمّد برازنده قوجق به لحاظ دوستی و ارتباط نزدیکی که با نویسنده و تهیه کننده وقت برنامه کودک و نوجوانان ترکمنی رادیو گرگان داشت ، با بخش فرهنگی ادبی این برنامه همکاری فعالی داشت. با نگارش قطعات ادبی و سرودن اشعار ویژه کودکان و نوجوانان به مسائل و موضوع‌های خاص این سنین می‌پرداخت و در غنای برنامه نقش اساسی ایفا می‌کرد.

اشعار ترانه‌های: باقیب گیتدی، گلألک، باغشی؛ گلنِجه و آت اوغلان ویژه برنامه کودکان و نوجوانان تهیه و پخش می‌شد، یادگار ارزنده و فراموش نشدنی از محمّد برازنده قوجق هستند.

علاوه بر این با سرودن اشعار با موضوع‌های فرهنگی اجتماعی، همکاری نزدیکی را در تولید ترانه‌های ترکمن رادیو گرگان آغاز کرده بود که ترانه چاروانئنگ با صدای استاد نظرلی محجوبی، یادگاری از این همکاری است که با فوت نابهنگامش این همکاری ادامه پیدا نکرد.

برای تهیه روزنامه به همراه یکی از دوستانش عازم گنبد می‌شود به هنگام بازگشت از گنبد، بخاطر لغزنده بودن جاده دچار حادثه رانندگی شده، پس از ۴۳ ساعت بی‌هوشی، در یکی از بیمارستانهای گنبد جان به جان آفرین تسلیم می‌کند. از مرحوم محمّد برازنده قوجق دو دختر بنام‌های جمیله و سلیمه به یادگار مانده است. یاد و نامش گرامی🌷

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا