گزارش

ترکمن ها عاشقان اسب و اسبداونی

پایگاه خبری اولکامیز – کامبیز قجقی نژاد* : قوم ترکمن از قدیم علاقه ی زیادی به نگهداری و پرورش اسب دارند زیرا حضرت محمد (ص) در حدیثی شریف می فرمایند: در پیشانی اسب فرشته وجود دارد و باعث خیر و برکت می شود.

در جهان فرش دست باف و نژاد اسب ترکمن معروف است و جایگاه ویژه ای در نزد اهل هنر و فرهنگ دارد.

با دختر ۵ ساله ام به میدان اسب دوانی گنبد رفتیم در لحظه ی ورود با یکی از مالکین محترم اسب رو به رو شدیم و اسب اش را برای مسابقه آماده می کرد و دخترم گفت: برویم آنجا و اسب قشنگ او را از نزدیک ببینیم. سپس با چند نفر از مالکین محترم اسب گفتگوی کوتاه انجام دادیم و در ذیل می خوانید:

گفتگوی اول :

خودتان را معرفی نمایید ؟
سعید آخوند عطایی هستم.

مالک چه اسبی هستید؟
مالک اسب «إون بوی» هستم.

آیا این هفته مسابقه دارد؟
نه. برای کورس آق قلا آماده می کنیم.

گفتم ان شاء الله مقام بیاورد. ترکمن ها همیشه برای اسب دعا می کنند و برای صاحبش خیر و برکت بیاورد. درباره اسب و اسبدوانی صحبت کنید ؟

اسب ها همانند انسان احساس و عاطفه دارند و آنها بعد از آماده شدن، تا لحظه ی شروع مسابقه، گوش های اسب بعد از خواندن کلام خداوند متعال به سمت صدای دل نشین گزارشگر تیز می شود و مانند انسان استرس مسابقه پیدا می کند و غذایی را هم نمی خورد و دوست دارد با مربی و مالک خودش ارتباط عاطفی برقرار کند.

نکته های ظریفی درباره ی رفتار اسب با انسان وجود دارد که می توان از آن کتابها نوشت من هم گفتم اسب واقعأ حیوان نجیب و دوست داشتنی است.
حتی اسب ها به رفتار انسان در موقع غذا دادن توجه می کنند سعید آخوند عطایی در ادامه گفتند: غذا دادن به یک اسب و گاو تفاوت دارد وقتی به اسب غذا می دهید ارتباط خوبی با شما برقرار می کند اما یک گاو شاید نخواهد درک کند و بی تفاوت باشد.

گفتگوی دوم:

آقای قیاسی یکی از مالکین قدیمی و دوستدار اسب، می گوید: غذا دادن به اسب ثواب دارد و عشق به پرورش اسب در وجودم است و تا از این حیوان نجیب نگهداری می کنم و هر روز صبح موقعی که همه خواب هستند از خانه تا میدان پیاده می آیم و به اسب هایم غذا می دهم و باعث خیر و برکت می شود.

گفتگوی سوم:

یکی از کمک مربیان هم گفتند:
برگزاری مسابقات بدون تماشاگر و با رعایت پروتکل بهداشتی باعث رضایت مندی مالکین، مربیان، چابکسوارن، کمک مربیان و حتی مردم اسب دوست شدند در این هفته بعضی خانواده های محترم با رعایت فاصله ی اجتماعی از این حیوان نجیب دیدن می فرمایند و باعث دلگرمی ما می شوند.

در خاتمه گفتگو همگی این عزیزان از جناب آقایان حاج حکیم ایگدری و بهروز نیازی و عوامل اجرایی اسب دوانی شهرستان گنبد کاووس، آق قلا، بندر ترکمن به خاطر پیگیری برگزاری مسابقات بدون تماشگر تشکر و قدردانی کردند و امیدوارند این روند ادامه پیدا کند.
و ما توفیقی الا بالله.
کناره های میدان سوارکاری گنبد
۱۱ شهریور ۱۳۹۹

* عضو شورای نویسندگان اولکامیز


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا