ادبیات

همگام با مختومقلی فراغی / ۱۷

موضوع: باز هم " دوست"

پایگاه خبری اولکامیز – نورالدین سن سبلی : در یادداشت قبلی هم از ” دوست” نوشتیم و این که مختومقلی به اهمیت دوست و دوستی و دوستان التفات بسیاری داشته است زیرا دوستی جوهره ی عشق است و عشق نیز بار امانت آدمی است.
اگر بخواهیم حقیقت دوستی را بیان کنیم ، کل جهان دوست ماست‌ زیرا هستی به ما زندگی بخشیده است و با ما رفتاری مادرانه دارد و دوستی صمیمی است.

در این دیدگاه درخت و جنگل و کوه و صحرا و دریا و حیوانات و انسان دوست ما هستند زیرا بدون هیچ یک از آنها دنیا به این زیبایی و دارای نعمات بسیار نبود. منظور این است که دامنه ی تعریف دوستی بسانِ کلِّ کائنات است.

مختومقلی “ایمان آگاهانه” را دوست واقعی انسان می داند زیرا انسان موُمن که دوست و برگزیده ی پروردگار هستی است ، واقف به رازِ هستی و راهنمایی صادق برای انسان های دیگر است تا آنان نیز موصوف به صفت ” موُمن” گردند:

امرین توت تانگری دوستونینگ
عاصی بولما ساقلا دینینگ
ان شاالله مختومقلی نینگ
دین یولداشی ایمان بولار

می گوید: خداوند شما از چنین دوستانی هرگز جدا نکند زیرا اینان به منزله ی پیر طریقت و راهنمای متعالی هستند که جام محبتشان،آفریننده عالی ترین لحظات زندگی است:

حق سنی ساقلاسین هجران یلیندان
آزاشماغیل یولچی لارینگ یولوندان
محبت جاملاری دوستونگ الیندان
حاضر بول ایچیلر چاغدیر بو چاغلار

مختومقلی معتقد است که مرگ نیز از دوری و فراق دوست، آسان تر است.
می گوید: اگر از سوز و گداز عشق، آتشی برافروزند. حتی مرگ نیز برایم از فراق و دوری یار آسان تر است.رنج هجران یار ، کوه صبرم را ویران کرد به گونه ای که
بند بند اعضای بدنم را در حال گسستند:

گر چه اوت یاقسالار عاشق یاغیندان
اولوم آسان ارر دوست فراقیندان
هجران منی قاودی صبر باغیندان
فراق بوغون بوغون سوکوپ بارادر

ادامه دارد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا