گزارش

از قوشه چشمه تا بیلی کوه

روایت اردوی دبیرستان ابوحنیفه گنبد  

پایگاه خبری اولکامیز  – روایت خبرنگار اولکامیز از اردوی تفریحی یکروزه دبیرستان ابوحنیفه گنبد که از کناره های رود گرگان و برج قابوس آغاز و به مقصد قوشه چشمه و کناره های بیلی خاتمه یافت را در ذیل می خوانید. با ما همراه باشید:

سوژه اردو

یک ماه زودتر، زمان و مکان اردو مشخص شده بود. پس از آن بود که یکی از سوژه های اصلی همکاران ابوحنیفه ای در زنگ های تفریح اردو و نحوه ی برگزاری آن بود. این موضوع حتی به فضای مجازی هم  راه یافت و در گروه واتساپی آموزشگاه نیز در باره آن گفتگو می شد. روز به روز بحث اردو داغتر شده بود به ویژه پس از آنکه یکی از همکاران  اهل کرم وعده داده بود که برای اردو بوقلمون آبدار در نظر گرفته و سخاوتمندانه نثار همقطارانش خواهد کرد. به همین علت برخی از همکاران قرار بود یک روز زودتر به قوشه چشمه عزیمت کنند که از بخت بد ، به علت مشکل بی آبی این آرزو محقق نشد.

قوشه چشمه کجاست ؟

قوشه چشمه به زبان ترکمنی به معنای دارای دو چشمه است که متاسفانه سالهاست چشمه هایش خشک شده اند. این روستای زیبا ، با طبیعت بکر و دل انگیزش در بخش لوه شهرستان گالیکش قرار دارد. ساکنین آن ترکمن هستند. این روستای کوچک نزدیک به ۵۰۰ نفر جمعیت دارد. فاصله قوشه چشمه از کلاله ۴۷ کیلومتر و از گالیکش ۵۰ کیلومتر است ولی مردم روستا بیشتر برای خرید و فروش به کلاله می روند.

مسیر قوشه چشمه

برای رفتن به قوشه چشمه  دو مسیر وجود دارد که هر دو کوهستانی ، زیبا و باصفا هستند. مسیر اول معروف به جاده دکل است که از تنگراه آغاز میشود و به سمت شمال ادامه دارد. این مسیر جنگلی است. از تنگراه تا قوشه چشمه ۱۳ کیلومتر است که ۴ کیلومتر آن هنوز آسفالت نیست. این جاده ، کوهستانی با فراز و نشیب بسیار و پر پیچ و خم و خطرناک ، کم عرض و شبیه جاده هراز می باشد و حتی بدتر از آن . نه گارد ریل ، نه خطی کناره ها و وسط جاده کشیده شده است . این مسیر ۳۰ کیلومتر از مسیر دوم نزدیکتر است. هنگام برگشت از این جاده آمدیم در بین راه کوهنوردان و مسافرینی بودند. اندکی برف هم در برخی نقاط نمایان بود و برگهای زرد درختان در  زمین خود نمایی میکرد.

اما مسیر دوم از کلاله آغاز میشود و از روستای پیشکمر، عزیز آباد ، زاو، خوجه یاپاقی ، کرلر ، توتلی تمک به سه راهی اورجنلی منتهی میشود و سپس از سوار پایین، سوار وسط و سوار بالا ادامه می یابد تا به قوشه چشمه می رسد. این مسیر هر چند کمی دورتر است ولی چون جاده دکل پر خطر نیست. اگر از این مسیر طی طریق کنیم از گنبد تا مقصد  ۱۰۴ کیلومتر را باید بپیماییم. هنگام رفت از این مسیر حرکت کردیم . در طول راه تابلوی دیوار تاریخی گرگان را دیدیم ولی توقف نکردیم. دیوار گرگان یا سد اسکندر و به قول ترکمنها قزل آلانگ یکی از آثار باستانی و جاذبه های تاریخی استان گلستان به شمار می رود. آیا از این فرصت گردشگری استفاده مطلوبی میشود؟!

اهداف اردو

مسئول و بانی این اردو، مدیر دبیرستان ابوحنیفه بود. وی هدف از این دور همی را تقدیر از بازنشستگان دبیران دبیرستان ابوحنیفه ، برگزاری جلسه آبان ماه دبیران ، تقدیر از ورزشکاران همکار دبیرستان ابوحنیفه که در مسابقات والیبال شهرستان گنبد با اقتدار قهرمان شدند، ایجاد هماهنگی و همسویی در دبیرستان میان دبیران و عوامل مدرسه اعلام کرد.

سعید نظر نظری در پاسخ به سئوال اولکامیز ، استفاده از تجربیات بازنشستگان قدیم و جدید و همکاران در حال تدریس و در نهایت استفاده از نقاط قوت در پیشرفت همه جانبه دبیرستان ، استفاده بهینه از نقطه نظرات همکاران جهت پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی دبیرستان ، ایجاد روحیه بالا و انگیزه خوب و متعالی برای همکاران و ایجاد همدلی و یکپارچگی میان همکاران و بیان انتظارات مدیر از مجموعه خوب آموزشگاه و در نهایت تقدیر از تلاش و همکاری خوب مجموعه دبیرستان را از دیگر اهداف اردو برشمرد.

میزبان شایسته

عبدالباقی نامی یکی از دبیران خوشنام و شاخص گنبد، میزبان این اردو  و یا بقول یهتر دورهمی بود. وی که  ویلایی شکیل در قوشه چشمه داشت، داوطلبانه میزبانی را بر عهده گرفته بود که الحق والانصاف میزبانی شایسته برای دوستان و همکارانش بود و سنگ تمام گذاشت. نامی در پاسخ به سئوال اولکامیز هدف از میزبانی خود را چنین بیان کرد: فضای صمیمی که با مدیریت و معاونین در مدرسه با همکاران و این فضا بین همکاران نیز وجود دارد مرا بر آن داشت یک دور همی برای ایجاد انگیزه و همدلی و همنوردی بیشتر در عرصه تعلیم و تربیت داشته باشیم.

وی افزود: همچنین برای رفع خستگی تدریس مجازی از همکاران که مشکلات زیادی در این امر روبرو بودند. ایجاد فضای با نشاط و صمیمی برای همکاران که دوران سخت قرنطینه و مشکلات کرونایی را داشتند و پیشنهاد مدیریت محترم آموزشگاه جناب آقای نظری و نماینده پرتلاش معلمان آقای بهروزیان این سعادت نصیبم شد تا لیاقت میزبانی از همکاران بزرگوار را داشته باشم.

تجلیل از بازنشستگان

نظری مدیر دبیرستان ابوحنیفه در حرکتی نو ، خلاقانه و ستودنی ، از دبیران آموزشگاه که در سال ۱۴۰۰ بازنشسته شده اند تجلیل کرد. در واقع این مدیر خوشفکر با یک تیر دو نشان زد و مراسم تجلیل را  در قوشه چشمه برگزار کرد. در این روز به یاد ماندنی که با حضور گرم و مشتاقانه بیش از ۲۰ همکار فرهنگی ابوحنیفه ای همراه بود ، از لطیف ایزدی ( دبیر ادبیات )  و احمد جاذبی ( دبیر شیمی )  به پاس ۳۰ سال خدمت و تلاش صادقانه در مدارس این مرز و بوم تقدیر و تجلیل بعمل آمد. البته فرهنگی بازنشسته آقای حلیم هلاکو  هم جزو تجلیل شوندگان بود که متاسفانه در اردو حضور نداشت.

در کناره های بیلی

تقدیر بر این رقم خورد که بعد از ۲۰ سال بار دیگر به کناره های بیلی بیایم . سال ۱۳۷۹ خورشیدی در مدرسه راهنمایی شهید نوری زاده روستای اورجنلی درس میدادم . در آنجا به همراه همکاران خوبم ، فیروز کر ، محمود صیادی ، آنه محمد دازی ، محمود نادری و . . اقامت داشتیم. بیلی چشم انداز بسیار زیبایی داشت. هر روز نظاره گر بیلی بودیم. تماشای شکوه و عظمت بیلی در پرورش ذوق و قریحه قلمی ام تاثیر گذاشت. حتی آن ایام در وصف بیلی مطلبی نوشته بودم که آن مرقومات را هنوز منتشر نکرده ام. این کوه استوار، به باور من ، نماد مقاومت مردم سختکوش گوگلان در مشکلات و شدائد زندگی است. این کوه رفیع از قدیم به علت وفور درخت به در بین مردم آن سامان بیلی نامیده میشد. این اردو به واقع سالهای نخستین معلمی ام را زنده کرد. تناسب و همخوانی مراسم تجلیل در نردیکی های بیلی برایم شیرین و جالب توجه بود.

قوشه چشمه آب ندارند

هر چند اردو بر ما خوش گذشت ولی نبود آب در روستا بر ما تلخ و سنگین بود. روستای کوچک و دیدنی قوشه چشمه که در دل جنگل گلستان قرار دارد و در شرق پارک ملی گلستان واقع شده است متاسفانه هنوز از نعمت آب لوله کشی شده محروم است. در ۴۳ سالگرد انقلاب مردم این سامان در نبود آب در رنج و سختی به سر می برند و این با آرمان های انقلاب همخوانی ندارد. ساکنین قوشه چشمه با تانکر، آب مورد نیازشان را تامین می کنند. هر تانکر آب ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد و این برای مردم کشاورز و دامدار روستایی که جزو دهک پایین جامعه هستند بسیار سخت و طاقت فرساست.

در گفتگویی که با محمد هادی نژاد جوانی که به عنوان دهیار روستا معرفی شده داشتم وی مهمترین مشکل این روستا را نبود آب لوله کشی شده می داند. او آب را دغدغه اول مردم می داند .

پس از گفتگوی کوتاه با وی با خود می اندیشم با وجود اینکه روستاهای همجوار قوشه چشمه آب دارند چرا این روستا از نعمت آب محروم است؟ سئوالی که باید مسئولین متولی پاسخ دهند .

در این باره با عبدالله آخوند هادی نژاد امام جماعت تنها مسجد روستا هم صحبت میشوم وی مشکل نبود آب در قوشه چشمه را بخاطر عدم همکاری برخی از اهالی روستای سوار بالا می داند و اعلام میدارد : از مسئولین درخواست می کنیم که مشکل آب را رفع کنند.

بومگردی ، فرصت با تهدید ؟

در روستای قوشه چشمه دو اقامتگاه بومگردی تاسیس شده است که هر دو در داخل روستا قرار دارند. مردم روستا مذهبی هستند و به فرهنگ، سنت و اعتقادات خود پایبند می باشند. به حجاب و آداب شریعت اهمیت می دهند، از پاره ای بی حجابی ها ، بی قید و بندی های مسافرانی که در بومگردی ها اقامت می کنند گلایه دارند و انتقاد می کنند. اینها از صاحبان بومگردی می خواهند که فرهنگ روستا را به مسافران توجیه کنند و کاری نکنند که فرهنگ بومی تضعیف شود. برخی نیز می پندارند بومگردی به فرهنگ و اعتقادات مردم روستا آسیب می زند و بر فرزندان شان تاثیر منفی میگذارد لذا نبودن بومگردی را بر بودنش ترجیح می دهند . این مسئله نگرانی هایی در بین اهالی دیندار روستا ایجاد کرده است . همکارم آخوند نوری در این باره گفت برای ایجاد بومگردی در روستا باید در وهله اول فرهنگ ساری شود. به فرهنگ و سنت ساکنین روستا باید توجه ویژه شود. همکاری دیگر بر این باور است که اگر بومگردی در محیز بیرون روستا باشد اشکالی ندارد. البته بومگردی محاسنی دارد که قابل انکار نیست .

یک روز شاد

صمیمت و همدلی در اردوی ابوحنیفه موج میزد و این نکته باعث شد که این دور همی  بر  دلهایمان بنشیند. محبت ها ، همکاری ها ، گپ و گفت ها ،  طنازی  ها ، لطیفه گویی ها ، مزاحها ، خنده ها و شادی ها در ویلای عبدالباقی که به مانند کاخ سفید در قوشه چشمه به چشم می آمد لحظات ناب و دل نگیزی خلق کرد که ماندگار بود. در نبود کبک خوش مرام ، بوقلمون این پرنده خوش طعم که هواخواهان زیادی داشت و نقل مجلس بود. ولی خبری از بوقلمون نبود. از قدیم گفته اند الوعده وفا .

طبخ غذای سنتی چکدرمه توسط همکار شوخ طبع و پرتلاشمان ایوب عبدالله زاده حلاوت دیگری داشت.  تلاشهای نظری ، آقچه لی ، بهزادیان ، نامی و . . . جای تقدیر داشت. همکاری دبیران جوان و باتجربه از جمله حمید افزوز که در دبیرستان مطهری گنبد دانش آموزم بود و امسال با هم در ابوحنیفه همکار شدیم ، ستودنی بود. همچنین همکاری کامران قجقی نژاد ، سعید آخوندی معاون سابق مدرسه که به تازگی به سمت کارشناس دوره دوم متوسطه منصوب شدند و دیگر همکاران ارزشمند بود. اقبال آقچه ای فرزند معاون آموزشگاه که کوچکترین عضو اردو بود نیز همکاری خوبی داشت که همه بر حلاوت اردو می افزود.

خبری در راه است

مدیر ابوحنیفه از رویدادی دیگر خبر داد و گفت اردوی دیگر در راه است. نظری افزود: در زمستان امسال و یا بهار سال آینده آقای حسین زادقلی دوجی میزبانی همکاران را در گلیداغ بر عهده گرفته است. زادقلی دوجی که مربی تیم ملی نوجوانان ایران می باشد یکی از دبیران ابوحنیفه ای است. این خبر مسرت بخش شادمانی را در بین جمع حاضر مضاعف ساخت.

حضور مسافران

در نزدیکی اقامتگاه مان ویلایی دیگری وجود داشت که صاحب آن به گفته آقای نامی ، خراسانی بود. در زمانیکه ما در قوشه چشمه بودیم  ۱۰ – ۱۲ خودروی با پلاک آشخانه آمدند و همه پیاده شدند و به دل جنگل به سمت کوه بیلی رفتند. این اتفاق نشان میداد که پای مسافران به روستای دور افتاده قوشه چشمه باز شده بود.

نماز جماعت

برپایی نماز جماعت یکی از معنوی ترین صحنه های این اردوی تفریحی بود. نماز ظهر و عصر را به امامت نوربردی آخوند نوری دبیر دینی عربی اقامه کردیم .

فاتحه خوانی

پس از صرف صبحانه به درخواست مدیر مدرسه ، آخوند نوری برای شادی روح عموی عبدالله زاده که به تازگی فوت کرده بودند دعایی خواند و نثار روحش کردیم.

مثل ترکمنی

هنگامیکه که دیگ بزرگ ( قازان ) غذا را آوردند  معاون مدرسه فی البداهه ضرب المثل ترکمنی را بر زبان آورد که برایم جالب بود. خلیل آقچه لی گفت: : قرجه اوغلان آتلاندی ، یوره گیم قوات لاندی » / غذا آماده شد دلم نیرو گرفت

پاییز

قبل از ظهر لحظاتی به همراه آقای نامی و آخوند نوری در دل جنگل قدم زدیم . درختان بلوط ، توسکا ، خوره چکن ، تله سور و . .  سر بر آسمان ساییده بودند و مهربانانه کنار هم به حیات ادامه می دادند. زمین را برگهای درختان چون فرش طلایی رنگ پوشانده بود. هنگام راه رفتن صدای خش خش برگها به گوش می رسید که همچون موسیقی گوش نواز بود آن زمان حس کردم که واقعا پاییز هم زیبایی خاص خود را دارد . بیراه نیست که شاعر خراسانی ، مهدی اخوان ثالث پاییز را پادشاه فصلها می داند.

هر رفتنی برگشتی دارد

اردوی تفریحی یکروزه دبیرستان ابوحنیفه که بامداد آخرین جمعه آبان ماه از کناره های برج قابوس به کناره های کوه بیلی آغاز شده بود به پایان رسید. به علت کوتاهی روز پس از اقامه نماز پسین به قول ابوالفضل بیهقی حرکت کردیم و بدین ترتیب یک روز شیرین و پرخاطره سپری شد. روزی که سرشار از هم افزایی و  انرژی مثبت بود. لحظاتی که با تجدید روحیه همراه گشت. جاده را طی کردیم و هنگامی که به گنبد رسیدیم که سیاهی شب جهان را فرا گرفته بود.

امید که خوشی ها و شادی های هموطنانم بیشتر شود و رنجها و دردهایشان کمتر.

لطیف ایزدی                                                                                         یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰                                                                                     کناره های شهر تاریخی جرجان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا