با سلام و تحیه .
از تصویب طرح کلیات تدریس زبان های محلی و قومی درمدارس کشور خرسند و خوشحالیم وامیدواریم هرچه زودتر به مرحله ی اجرا درآید تا مثل اصل ۱۵ قانون اساسی فقط در مرحله ی طرح و اصل ۱۵ قانون اساسی بدون اجرا مصوب شده نماند . چرا که زبان طبق نظر صاحبنظران از ابتدایی ترین حقوق انسان است که بتواند بزبان خود بخواند بنویسد حرف بزند وبا اطراف ارتباط برقرار نماید .
فرهیختگان واقفند طبق آمار حقوق سازمان بین الملل ۴۰ درصد از زبان های زنده ی دنیا تاکنون از بین رفته است .
در کشور ما ایران نیز از بدو نهضت سواد آموزی از زمان دولت پهلوی تاکنون فقط روی زبان و ادبیات فارسی همت شده و به زبان های اقوام مختلف اهمیتی داده نشده است و بیم آن میرفت که زبان قومی ما نیز به سرنوشت آن ۴۰درصد زبان ازبین رفته ی دنیا دچار گردد .
اجرایی شدن این طرح نتایج زیادی در برخواهد داشت ضمن اینکه برای تربیت معلم در رشته های مختلف زبان اقوام برای بسیاری از جوانان تحصیل کرده ایجادشغل خواهد شد در حفظ فرهنگ وزبان اقوام نیز خود گامی موثر خواهد بود .
به گفته محققان و جامعه شناسان اگر انسانی از حرف زدن ، خواندن و نوشتن بزبان مادری اش محروم شود ضربه ی بزرگی ازلحاظ ذهنی روحی و شخصیتی به او وارد شده ورابطه فکر کردن نیز از بین میرود .
گفته های آن کارشناسان را بنده به شخصه تایید مینمایم و یک جورایی تجربه کردم ! آن دورانی که ما در سال ۵۵ کلاس اول ابتدایی را میخواندیم در روستای ما برق وهیچکدام از امکانات امروزی نبوده و درخانواده ما حتی یک نفرهم نبودکه فارسی حرف بزند رادیو وتلویزیون هم نبوده حتی یک کلمه ی فارسی بگوش ما نخورده ترکمن آکبند می رفتم مدرسه جالب اینکه وقتی سپاه دانش ازروی کتاب غار میگفت من در ذهن خودم برف سفیدرا تجسم میکردم !
بعدکه امتحان میگرفت تصورات من غلط در میامد بعد رفته رفته این غلط غلوط ها درروحیه من اثر منفی گذاشته تمایل به ترک تحصیل پیدا میکردم !. اگر درسالهای ابتدایی که معمولا بچه های خردسال کودکان هستند به زبان مادری شان آموزش داده شوند از این مشکلات پیدا نخواهد شد .
امروزه به مدد فضای مجازی و ارتباط گروهی درتلگرام یک آقایی از اوزبکستان عضو گروه تلگرامی است ، ایشان تعریف میکنند ” در اوزبکستان تاجیکستان ودیگر کشورهای آسیای میانه تا کلاس پنجم ابتدایی بزبان مادری ترکمنی تدریس میشود” بعد از آن مرحله ، دیگر دروس عمومی خوانده میشود به همین جهت است که ادبیات آنها قوی هست چه شعرای جوانی چه خوانندگان جوان و بااستعدادی دارند !
فکر و اندیشه انسان بصورت کلمه ، اول بزبان مادری به ذهن میاید و بعد آن را طبق توانایی و سواد خود بدیگر زبان ها میگوید یا مینویسد پس لازم است اول زبان مادری هر قومی بوسیله ی آموزش استادان تربیت شده ، تقویت شود . انسان طبیعتا بعد از گذراندن دوره ای و رسیدن به بلوغ فکری وجسمی مناسب طبق علاقه ی ذاتی خویش دیگر زبانهارا فرا میگیرد .
سیاستی که در یک کشور فقط زبان رسمی به بهانه های اتحاد یا هر چیز دیگری تقویت شود ودیگر زبان ها منع گردد غلط است چون که این سیاست برخلاف خواست خداوند است . خداوند متعال حضرت آدم را خلق کرده و به آن تمام اسامی را یادداد (وعلّم آدم الاسماء کلَّها) حتی چیزهایی که فرشتگان نمیدانندرا .
بعد فرزندان آدم به خواست خدا شعبه شعبه شده به اقوام و زبان های مختلف تقسیم شده اند . بعد با پیدایش علم سیاست و تشکیل دولت ها و تعیین مرزهای جغرافیایی عده ای یه گوشه ای برحسب اتفاق اقلیت مانده است حالا منع زبان آن اقلیت مانده مبارزه با خواست خدا نخواهد بود؟!
یک قانون کلی هست که در زبان عربی میگه (کُلُّ شئ یرجعُ الی الاصل) هر چیزی به اصل خود برخواهدگشت .
به نظر من فارسی را پاسداشت قومیت را قوام داد. قومیت زمانی قوام پیدا میکند که بها داده شود و اگر قومیت قوام داشته باشند فارسی را پاس میدارند .
هل جزاء الاحسان الا الاحسان ؟!
www.ulkamiz.ir