مطالب ویژه

تأملی بر مطلب « بی آبی در ترکمن صحرا »

انسداد، مهار، انتقال و آبزی پروری به جای احیای دریای خزر !!

پایگاه خبری اولکامیز – نعمت الله نبوی نژاد ، فعال اجتماعی:                                    سلام با تشکر از مقوله کتاب و کتابخوانی که به فراخوان گذاشته اید. در خصوص متن شکور تاتار که به مشکلات آب در ترکمن صحرا پرداخته است . لطفا اهمیت و مزایا و معایب احداث سد دانشمند که باعث خشک شدن رود اترک شده و این اواخر پدیده ریزگردها را به همراه داشته از سوی کارشناسان و دلسوزان محیط زیست به پرسش گذاشته و به چالش کشیده شود.

منابع طبیعی استان و گنبد پاسخ دهد ایجاد سد دانشمند و دریاچه اینچه برون و دریاچه های پرورش ماهی آبگشت چه توجیه علمی و زیست محیطی داشته و دارد جز خشک شدن تالاب آلماگل و قطع آب رودخانه اترک که به دریای خزر می ریخت.

اکنون تالاب کمش دفه خشک و ورودی آب شیرین به دریا وجود ندارد که در نتیجه زمان تخم ریزی ماهی ها جایی برای تخم ریزی ندارند و روز به روز از نسل ماهیها کاسته میشود. به تدریج اکو سیستم منطقه در حال تغییر بوده و مسئولین محیط زیست و منابع طبیعی فقط نظاره گرند.

در این خصوص حرکت و تحولی لازم است. بلکه راه حلی برای احیاء دریای خزر و جلوگیری از انقراض آبزیان آن پیدا و عملی شود. چون هم اکنون مطالبه گری را در استان های حوزه زاینده رود شاهد هستیم که تلاش مسئولین برای چاره جویی به همراه دارد.

ضمنا به قرار اطلاع یک سد جدید لاستیکی در روستای آقدکش آق قلا نیز احداث کرده اند که حداقل آب جاری به دریا را نیز محدود خواهد کرد .

در ابن باره باید گفت :

۱- احداث سدجدیدلاستیکی روستای آقدکش آق قلا بر روی گرگان رود و مسدود کردن آب باریکه جاری به دریای خزربه بهانه مهار آبهای سطحی و ابیاری زمین های کشاورزی و همچنین و جلوگیری از سیل.

۲-طرح نماینده محترم غرب استان مبنی بر انتقال اب دریا به زمینهای کشاورزی کم آب و توسعه آبزی پروری شمال کمش دفه .

۳ -برنامه حمایت و تقویت دریاچه های پرورش ماهی آبگشت در جلسه رفع موانع تولید استان آیا سابقه وسرنوشت دریاجه ارومیه باعث عبرت نبودکه در عوض اینکه به فکر افزایش و تقویت روشهای احیا و جریان آبهای ورودی ازطریق حوضه های آبریزبه دریا باشیم، در روندکاهش و پسروی آب دریا و انقراض کامل ماهیان و گونه های ژنتیکی و منحصر به فرد ، همچنین تبدیل زمینهای حاشیه دریا به شوره زار و شیوع پدیده ریزگردی، اثرات ناخوشایند و مخرب زیست محیطی را پایه ریزی نماییم. به قول معروف :مارادونا (احیا دریا) رهاشده ،غضنفر (انسداد-مهار و انتقال و آبزی پروری) را چسبیده اند

اگربه بند ۳ متن زیردقت کنید حدود ۲ماه پیش خبر مصوبات کارگروه رفع موانع تولید رایادآوری وهشدارداده شدکه متاسفانه خریداری نبودوکسی عکس العملی نشان نداد.اکنون درمقابل کارانجام شده قرارداشته وناظرنابودی محیط زیست خود

اتفاقا در آستانه سفر ریاست جمهور به استان هستیم ، بلکه فتح البابی شود..

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا