اجتماعی

علم و آگاهی یا جهل و نادانی؟

پایگاه خبری اولکامیز – حاج آنه محمد مارامایی فرهنگی بازنشسته و یکی از یاران اولکامیز نوشت: در گذر تاریخ و زمان ،حاکمان و انسان هایی بوده اندکه شرایط خوب و مناسب زندگی مردمان کشورشان را با سیاست ها و اقدامات نا آگاهانه از بین برده اند و برعکس حاکمان و انسان هایی بوده اند که با سیاست ها و اقدامات آگاهانه شرایط نامناسب و نامطلوب به کشورشان آسیب زده اند.

به نظر میرسد که در کشور عزیز ما هم این موارد رخ داده است . کشوری که روزگاری از کشورهای متمدن وپرقدرت جهان بوده است .اما امروزه متاسفانه با ظهور دولت ها و حاکمان گوناگون آن عظمت و شکوه گذشته خود را ندارد. به طوری که در حال حاضر از کشورهای متوسط جهان می باشد.

هنگامیکه با مشکلاتی روبرو می شود توان رفع آنها را ندارد. با کمال تاسف بیم آن می رود که نتواند نیازهای حیاتی و اولیه خودش را هم تامین کند. همانطوریکه در چند دهه اخیر مشاهده نموده ایم.مثلا همین نیازهای اولیه و حیاتی انسان مثل آب .مسکن.خوراک و هوای تمیز وووووو .

حالا یک سوال بنظر شما علت اساسی و اصلی این مشکلات چیست؟

آری درجواب باید بگویم مشکلات زیست محیطی وعدم توجه به نظرات وبرنامه های کارشناسان و آگاهان ووووووو. دولت ها ومردمان تحت سلطه انهاباید اقدامات عاجل جهت جلوگیری از بدتر شدن اوضاع انجام دهند. چه دربعد جهانی وچه دربعدداخلی.

بگذریم از اینکه ابرقدرتهایی هستندکه با عدم همکاری لازم وکامل با سازمان های بین المللی مانع اصلی رفع این مشکلات می باشند ولی انچه مسلم است باید دربعد داخلی چه به اجبار وچه با ترفندها وتشویق ها ، سازمانها ونهادهای مردمی راواداشت که اقدامات لازمه وضروری راکه مانع بیشتر شدن این مشکلات می شود انجام دهند ازجمله حفاظت از آنچه موجود می باشد مثل جنگل ها ، آبها. منابع معدنی وووووو که اگر همت جمعی صورت گیرد صد در صد از وخیم شدن این مشکلات پیشگیری خواهد کرد.

تا دیر نشده حاکمان باید با برنامه ها وهشدارهای کارشناسانه مردم را از بحران های احتمالی آگاه کنند .یکی از این برنامه های ضروری جلوگیری از هدر رفت ابها ست که متاسفانه اثار بحرانی ان اینروزها در چند استان مشاهده شده است .

دیگر اقدام ضروری جهت بدتر شدن اوضاع محیطی جلوگیری از قطع بی رویه جنگل هاست که متاسفانه درچند دهه اخیر امار نابودی جنگل ها واقعا تاسف اور است . مثلا وقتی ما به مناطق کوهستانی سفر می کنیم .می بینیم که مردم به دلایل مختلف ازجمله طمع وعدم نظارت کافی ووافی محیط بانان ووووو تا ارتفاعات خیلی بالاجنگل ها را قطع کرد ه اندو تاسف بارتر اینکه سازمان های مربوطه هیچ اقدام بازدارنده دراین مورد انجام نمی دهند وسال به سال اوضاع بدتر می شود که بهتر نمی شود.

مثلا در پنجاه سال پیش خدا بیامرزد رفتگان همه مارا. نزدیکان ما هر روز کارشان قطع کردن جنگل ها بود و وقتی از انها سوال می کردیم . می گفتند می خواهیم اینجا را اباد کنیم. تا زمین کشاورزی داشته باشیم متاسفانه درحال حاضر هم اینگونه موارد در کشورما دیده می شود.چون مردم نمی دانند.که اگر جنگل ها قطع شوند کشاورزی هم صورت نمی گیرد .و یا همین مصرف انرژی ها مثل برق وگاز …… که مردم واقعا رعایت نمی کنند .

مثلا چند روز پیش در کانالی خواندم که مصرف انرژی در کشورما نسبت به کشور  چین. با جمعیت میلیاردی برابر و حتی بیشتر است یا همین خشکاندن دریاها و دریاچه ها و رودخانه که هزاران هزار سال جاری وباقی بوده اند و  متاسفانه در چند دهه اخیر بکلی نابود شده اند و یا درحال نابودی هستند.اما درمقابل کشورهایی هستند که برعکس کشور ما هیچ چیزی نداشته اند والان همه چیز دارند .آن هم بخاطر حاکمان ودولت هایی که با اقدامات اگاهانه وبا برنامه ریزی های مدون وووووو مردم را به اوضاع کشورشان آگاه کرده وازتوان مردمی بخوبی استفاده کرده اند.

کشورهایی چون.سنگاپور.تایلند.تایوان. مالزی.امارات .قطر.وووووو که حتی پنجاه سال پیش از نظر امکانات واقعا ضعیف بوده اند و مردمان این کشورها امروزه دربهترین شرایط زندگی خود را دارند وامید انرا دارند که بهتر از این هم شوند.

خلاصه کلام اینکه دولت ها ومردم باید در شرایط کنونی جهان بفکر اینده خود وفرزندان باشند وبا استفاده از علم وتکنولوژی ووووووو از منابع و معادن وووو سرزمینشان بخوبی استفاده کنند .چون درغیر اینصورت آینده وخیمی در انتظارانهاست و لازمه این امر داشتن اگاهی مردم ومسئولان وسازمان ها ونهادها وووووو است. و دوری از جهل ونادانی که مصرف بیشتر را یک نوع کلاس ودرجه می دانند و به آن فخر می ورزند.مثلا اینروزها درساختمان سازی.خرید وسایل نقلیه وووووو ملاکشان چشم هم چشمی است وهرفردی می خواهد درمحله ومنطقه خودش را نشان دهد..دولت ها ومسئولان.

باید درشرایط کنونی جهان وایزان همچون آب های جاری ویا مربیان ورزشی در برابر موانع راهی پیدا کنند وبه اهداف عالی خود برسند نه اینکه با درگیری با مردم وکشورها وووووو در جا و حتی عقب گرد کنند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا