یادداشت

مهجوریت اقوام

پایگاه خبری اولکامیز- ایرج رمضانی : صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که گویا باید متعلق به یکایک مردمان این سرزمین باشد برای چندمین بار است که به قومیت اصیل و ریشه دار کورد اهانت می کند.

در این که برخی دست اندرکاران و عوامل این رسانه، بی سواد و بی خرد ، فاقد صلاحیت و تخصص لازم برای حضور در این رسانه بزرگ هستند و این از گفتار و کردار آنها به خوبی مشهود است تردیدی نیست و ما هم بنا بر مصداق از کوزه همان برون تراود که در اوست آنها را بر سطح شعورشان خواهیم بخشید، اما نکته ای که  در جای خود بسیار قابل تامل بوده  این است که صدا و سیما در طول سالیان متمادی بویژه در دهه های اخیر خسارات زیانبار و جبران ناپذیری را نه تنها بر سر فرهنگ قوم نجیب و با هویت کُرد، که  بر سر کلیه اقوام و فرهنگ های رنگارنگ ایران زمین آورده است.

از هنگامی که به یاد داریم صدا و سیما در بسیاری از برنامه های خود از سریال و فیلم و تئاتر و حتی آگهی تبلیغاتی اهانت و تخریب فرهنگ و آداب و رسوم خرده فرهنگ ها را سرمشق خود قرار داده است که نتیجه آن هم نابودی ذخایر غنی فرهنگی بود که با این خدمت! به یغما رفت.

با یک بررسی ساده می توان دریافت که اتفاقا تا حد بسیاری هم در این کار موفق هم بوده است.

وقتی در شهرها و روستای کُردزبان ، ترک زبان، بلوچ، ترکمن، مازندرانی و … به ندرت والدینی یافت می شود که با فرزندان خود به زبان قوم خود سخن بگویند و یا در خوش بینانه ترین حالت زبان اصیل خود را زبان دوم فرزندان می دانند نشان از آن دارد که این رسانه ملی در نابودی این تمدن موفق بوده است‌.

تمسخر و توهین به گویش های ایرانی و تحقیر لباس قومیت ها در آشکارا و نهان در برنامه های رسانه ملی باعث ایجاد نوعی دافعه از سوی اقوام شده و برای رهایی از این نگاه تحقیر آمیز به ناچار از بسیاری از ارکان های هویت خود دست شستند تا مبادا فرزندانشان در جامعه با همان نگاه تحقیر شوند و زبانشان به گویش بی هویتی که از زبان بازیگران سریال های تلویزیونی در مرکز پخش می شود نزدیک تر باشد.

بد نیست آنان که کمر به نابودی فرهنگ و تمدن ایرانی بستند، بدانند ایران با همین فرهنگ و با همین اقوام دارای هویت است اگر قرار باشد هویت این افراد نادیده گرفته شود و یا با سیاست های مختلف به ورطه نابودی کشیده شود ملتی باقی می ماند که دارای هیچ هویتی نیست و ملت بی هویت هیچ دلبستگی و وابستگی به سرزمین مادری خود ندارند و اینجاست که زنگ های خطر به صدا در می آیند.

صدا و سیما به عنوان گسترده ترین و موثرترین رسانه نه تنها باید احترام ملت ایران با هر زبان و فرهنگی را داشته باشد که اتفاقا در بالاترین سطح باید در حفظ، ترویج و احیای آن بکوشد.

مردمان شجاع و نجیب کُرد زبان همواره دوستدار ایران و ایرانی بوده و هیچگاه زبان به بی احترامی بر هیچ کس نگشوده اند اما بی حرمتی را هم بر نمی تابند .

جا دارد مسئولان مربوطه در صدا و سیما در پی اهانت اخیر به قوم کهن کُرد که باعث جریحه دار شدن احساسات مردم شده است،  مراتب عذرخواهی خود را اعلام و در جهت جبران آن برآیند.

خدایا چنان کن سرانجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار

منبع – کانال روزنامه نگاری گلستان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا