گفتگو

نائب رئیس شورای روستای آرخ بزرگ: بخاطر اعتراض استعفا دادم

پایگاه خبری اولکامیز– جلال گل جوانی است اهل قلم و اندیشه. هر از گاهی نوشته هایش در سایت و کانال اولکامیز ، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر میشود. او یکی از یاران و همراهان رسانه ای ماست. پرشور و مستعد ، جسور و بی باک که مطالبه گر است و از بیان حرق حق بیمی ندارد. سه سال نائب رئیس شورای روستای آرخ بزرگ بود و در حد وسع و توانش تلاش نمود و به زادگاه و موطنش خدمت کرد. اخیرا با خبر شدیم که وی از عضویت در شورای روستا انصراف داده است. روستایی که قلب هایش برای آبادانی و توسعه اش می تپد. این رویداد نادر باعث شد تا با وی گپ و گفتی داشته باشیم و حرف ها و دغدغه های صریح و شفاف و دلسوزانه ش را از نزدیک بشنویم. گفتگوی ما را بخوانید :

آقای گل ، در ابتدای مصاحبه خودتان را به کاربران اولکامیز و دیگر خوانندگان فصای مجازی معرفی کنید؟ 

با عرض سلام و احترام جلال گل هستم ، روستا زاده ی از زادگاه نماینده فقید غرب گلستان شهید دکتر عظیم گل و اولین شهید تورکمن صحرا حاجی مشهدی آرخی (روستای آرخ بزرگ) هستم. متولد ۱۳۶۵ شمسی می باشم و در روستای خود تا دیپلم درس خواندم .

چند سال عضو شورای روستا بودید و چه سمتی داشتید ؟

با لطف و عنایت مردم عزیز روستا از آغاز دوره ی پنجم شورا به مدت ۳ سال در شورای روستا هستم . سه سال پی درپی بعنوان نائب رئیس و نزدیک دوماه در سال آخر دوره ی پنجم بعنوان رئیس شورای روستا بودم.

به عنوان کسی که شورا بودید و از پیشینه و تاریخچه روستا اطلاع دارید، آرخ بزرگ را به اختصار معرفی کنید؟

روستای آرخ بزرگ از توابع شهرستان گمیشان ،  بخش گلدشت است. مرکز دهستان قزل آلان با جمعیتی بالغ بر ۳۴۰۰ نفر در ۳۵ کیلومتری غرب استان واقع شده است که اکثر مردم به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. اولین مکتب خانه در سال ۱۳۰۴ در این روستا نهاده شده که مشتاقانی زیادی را در خود برای یادگیری تعلیم و تربیت به خود جذب نمود. بهترین مهندسین ودکترا درجامعه حاصل این مکتب خانه می‌باشند که در حال حاضر خدمات به مردم ارائه میکنند که سرآمد آنها شهید دکتر عظیم گل بود. همچنین وجود حوزه علمیه شرعی برای ترویج علوم دینی که جلای خاصی به روستا بخشیده است مشتاقانی زیادی را برای فراگیری علوم دینی از اقصی نقاط استان در خود دارد چندین شخصیت برجسته ی را به جامعه معرفی نموده است.

روستای شما چه ظرفیت ها و پتانسیل هایی دارد؟

از لحاظ ترسیم موقعیت جغرافیایی روستای آرخ بزرگ به شکلی ست که بعنوان گلوگاه ارتباطی ستراتژیک جاده ی چندین روستا و شهر سیمین شهرمتشکل از( قارقی،امچالی،کتوک) وشهرستان گمیشان را در بر میگیرد به مرکز استان وصل میکند دارای پتانسیل ها و ظرفیت‌های بالقوه ی برای تولید ظروف سنتی و مدرن ( غازن) والبسته های سنتی حکاکی شده نقوش زیبایی تورکمنی بر روی آنها  درکارگاه های هر چند در ابعاد کوچک ولی پر از حسن علاقه وسلیقه با دستان هنرمند خود در حال تولید و عرضه به اقصی نقاط استان و حتی استان های همجوار می‌باشند که نیاز مبرم  به حمایت مسئولان استانی و کشوری برای احیای ترویج فرهنگ اقوام را می طلبد.

اخیرا باخبر شدیم که متاسفانه از شورای روستا استعفا داده اید؟ آیا این خبر را تایید می کنید؟

بله استعفا دادم. آخر برج ۷ از شورا  کناره گیری کردم .

 آیا استعفای شما رسانه ای شده است ؟

کم و بیش آره. تو بعضی از کانال ها و گروه ها رسانه ای شد ولی دلیل استعفا ذکر نشد

چه عواملی باعث شد که از شورا انصراف دهید؟ دلیل بارز  استعفای تان چه بود؟

به دلیل عدم توجه مسئولان آب و فاضلاب شهرستان گمیشان و ترکمن و همچنین مسئولان استان شخص جناب هرمزی مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی و شهری به برداشت غیر مجاز آب شرب روستایی از مجتمع آبرسانی روستای آرخ بزرگ توسط یکی از مرغداران که باعث بروز مشکلات فراوانی در فصول گرم سال روبه ‌رو کرده است. طی گزارشی تخلف مرغداری مذکور را با همکاری دهیار محترم روستا به مراجع ذیربط ارجاع دادیم حتی حضوری هم عدم کفایت آب شرب روستا را به سمع نظر مسئولان رساندیم قول مساعد جمع آوری لوله غیر مجاز را نیز کسب نمودیم ولی در عمل به گفتار و قانون راه بی قانونی را طی کردند که به شدت مورد اعتراض شدید بنده و دهیار روستا قرار گرفت ولی بعد طی دو یا سه هفته در کمال ناباوری و بهت و حیرت ، مسئولان روستا و مردم با ارسال نامه ای عدم مشکل تأمین آب شرب قلمداد نموده اند باز هم اعتراض نمودیم ولی دست یاری از هیچ کدام از مسئولان برای احقاق حق مردم روستا دراز نشد. گویا دست هایی پشت پرده نهفته است که این گونه برخورد میشود بخاطر تأمین نشدن یکی از ضروری ترین نیازهای مردم و عدم کارایی شورا استعفا نموده ام.

به عنوان فردی که سه سال تمام با مسائل و مشکلات روستا دست و پنجه نرم کردید و برای کاستن و رفع مشکلات مردم کوشیدید، بفرمایید که به نظر شما مهمترین مشکلات شورای روستای آرخ بزرگ چیست؟

مهمترین مشکلات روستا در حال حاضر نابسامانی خیابان شهید عظیم گل که با کمتر بارندگی های فصلی باعث انباشته شدن آب در سطح خیابان شده باعث مختل و غیر ممکن شدن عبور افراد پیاده از خیابان و حتی پیاده رو نیز میشود که با درایت دهیار محترم با قرار گرفتن طرح هادی این خیابان که سالها بدون پی گیری مسئولان سابق راکد مانده بود به نقطه عطفی برای این خیابان شدکه در اولویت کاری بنیاد مسکن قرار گرفت که ان شالله با تأمین اعتبار اجرای آسفالت و جدول کشی آن در آینده نزدیک باعث شادمانی اهالی این خیابان بشود که حدود یک سوم جمعیت روستا را این خیابان تشکیل میدهد وهمچنین نبود سالن ورزشی و زمین مناسب برای برگزاری مسابقات فوتبال با راه یافتن تیم دهیاری روستای آرخ بزرگ به لیگ برتر استان تنها نماینده شهرستان گمیشان دغدغه‌های فراوانی به ورزشکاران و دوستداران تیم یکدست و دوستی داشتنی دهیاری آرخ در سال بعد با حضور در لیگ برتر استان نهاده است رسیدگی فوری و حیاتی را از مسئولان می طلبد.

آرخ بزرگ از روستاهای بزرگ و شاخص غرب ترکمن صحراست با قدمتی دیرینه و گذشته ای درخشان. از چهره هایی که در طول این یکصد سال و یا قبل از آن نامشان ماندگار شده نام ببرید ؟

مرحوم امچلی گلی ، معلم پدر امین الله گلی و خود امین الله گلی نویسنده و دبیر تاریخ.

مرحوم عزیز آخوند تقصیر ، مدیر حوزه علمیه شرعی آرخ بزرگ.

مرحوم عظیم آخوند نورعلی نژاد ، امام جمعه فقید روستا .

مرحوم عراز آخوند کل ( القه آخوند) پدر بزرگ عزیزم.

دکتر جبار پرهیز رئیس بیمارستان طالقانی گرگان . وی ساکن گرگان است ولی اصالتا از آرخ بزرگ می باشد.

همچنین از اسطوره‌های والیبال می توان به مرحوم حاج آشور طاغن نافعی و استاد خدر بهلکه نام برد.

در کنار اینها شهدای والامقام دوران دفاع مقدس فراموش شدنی هستند : شهید عبدالعظیم قوجقی. شهید حلیم بردی آرخی. شهید عبدالحمید گلی. شهید ستار پرهیز. شهید حاجی مشهدی ارخی .

آیا مشکل آب روستا را با نماینده وقت در میان نگذاشتید؟ او چه اقدامی کرد ؟

خبر ندارم موقعی  استعفا من جلال ایری تازه بر کرسی مجلس نشسته بود شاید هم درنشست اعضای شورای اسلامی با نماینده محترم مجلس مطرح شده باشد ولی گمان نمیکنم اگر مطرح شده بود بچه های شورا خبرش را بهم میدادند

در اعتراض به مدیر کل آب استان چرا همه اعضای شورا هماهنگ و منسجم عمل نکردند؟ اگر همه یک تصمیم واحد اتخاذ می کردند مثلا  استعفا می دادند تاثیرگذاری اش بیشتر نمی شد؟

قبول نکردند به دلایل مختلفی که داشتن منم هیچ گونه اعتراضی نکردم بهشون

پس از استعفای شما ،  عکس العمل مسئولین به ویژه  بخشدار و فرماندار شهرستان چه بود؟

از فرماندار که خبری نشد ولی بخشدار سر سخت مخالف استعفا بود نزدیک یک ماه قبول نکرد.

چرا برخی از مصوبات شورای روستا اجرا نمی شود ؟به چه دلیل برخی از مسئولین به شورای روستا که در واقع نمایندگان مردم هستند ارزش و بهایی نمی دهند؟ مشکل کار در کجاست؟

فکر کنم بدلیل کم اهمیت دانستن شوراهای روستا نسبت به شهر که تراکم جمعیت آن بیشتر از روستاست و همچنین سعی برآن دارند که عنوان کند که در حل مشکلات شهر برای گرفتم پست و مقام خود را به نوعی ناجی برای حل مشکلات قلمداد کنند تا سر زبان ها بیفتند تا مبادا از تقسیم مناصبات سیاسی عقب بمانند.

مهمترین تجربه ارزنده شما از تلاش و خدمت سه ساله در شورای روستا چه بود؟

همبستگی وهمدلی مردم در سیل ویرانگر به دور از هر گونه کینه و کدورت سن وسال و همچنین همیاری و همدلی مردم برای یک هدف واحد برای اجرای طرح هادی روستا و جذب اعتبارات  که همیشه یار و یاور ما بودند

آقای گل در پایان این مصاحبه اگر حرف و سخن ناگفته ای دارید می  توانید مطرح کنید؟

از دهیار محترم روستا جناب آقای حاجی جمعه محمد رحیمی تشکر و قدردانی بسیار دارم که به حق و انصاف در عمران آبادانی روستا بخصوص در اجرای طرح هادی خیابان بین شهری روستا که یکی دیگر از دغدغه تمامی اهالی روستا و همچنین اهالی مناطق برای گذر از این خیابان بود سر وسامان بخشیدید. جا داره از مردم فهیم روستا بخاطر انتخاب این بنده حقیر بعنوان یکی از نمایندگان پارلمانی روستا کمال تشکر و قدردانی را می نمائیم اگر در طول خدمت باعث رنجیدن دلی چه به عمد یا غیر عمد شده باشم به بزرگواری خویش حلالم نمائید چون بر این باورم که هیچ انسانی مصون از خطا نیست. در پایان مصاحبه از شما استاد گرانقدر برای ترتیب دادن این مصاحبه کمال تشکر و قدردانی می نمایم.

گفتگو از : لطیف ایزدی ، خبرنگار

ترکمن صحرا ، جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا