گفتگو

یوسف امدادی مجسمه ساز و هنرمند انبارالومی

پایگاه خبری اولکامیز- اسماعیل قابل : برای معرفی بیشتر هنرمندان شهر انبارالوم قصد داریم مصاحبه ای با آنان ترتیب دهیم تا با هنرو نحوه ی آشنایی با رشته فعالیت شان بیشتر آشنا شویم. اولین هنرمندی که برای مصاحبه انتخاب کردیم آقای یوسف امدادی است.

 آقای امدادی در ابتدا خودتون را معرفی کرده و چگونگی ورودتان را به فعالیت های هنری بیان کنید؟

یوسف امدادی هستم متولد سال ۱۳۴۴ شمسی ساکن شهر انبارالوم . بخاطر علاقه زیادم به هنر نقاشی و خوشنویسی در سال ۱۳۶۱ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته هنرهای تجسمی شدم و در کنار تحصیل در دانشگاه به عنوان هنرجو در کلاس های انجمن خوشنویسان ایران در تهران شرکت می کردم . در طی این دو سال تحصیل تجربیات خوبی را در زمینه هنرهای طراحی ، نقاشی و مجسمه و حجم سازی و خوشنویسی آموختم. پس از دو سال تحصیل به دلایل شخصی تحصیل را کنار گذاشته به خدمت اعزام شدم به این امید که با سپری کردن دو سال خدمت سربازی مجدداً به تحصیل بپردازم ولی به دلایل مختلف از جمله ازدواج و اشتغال و… این ادامه تحصیل به تعویق افتاد.

چه انگیزه ای سبب شد دوباره به هنر و ادامه تحصیل در رشته های هنری بپردازید؟

عشق به هنر و فعالیت هنری و کسب تجربه های نو و ییشتر آموختن دغدغه همیشگی من بوده و هست. به مرور زمان در کنار فعالیت ها ی هنری تحصیلاتم را نیز ادامه دادم. ابتدا مدرک کاردانی خودم را در رشته گرافیک اخذ کردم سپس با ادامه تحصیل در رشته معماری داخلی مدرک کارشناسی و با ادامه تحصیل کارشناسی ارشدم را در رشته مهندسی معماری از دانشگاه آزاد اسلامی گرگان به پایان برده و همچنین مدرک ممتازخوشنویسی خط نستعلیق را از انجمن خوشنویسان ایران اخذ کردم

آیا در موسسات ، آموزشگاه ها ، هنرستان ها یا دانشگاه ها دروس هنر را تدریس می نمایید؟
بله سرجمع بخوام بگم قریب به ۳۰ سال است که در بعضی موسسات و نهادها و آموزشگاه ها و غیره به فواصل زمانی به هنرجویان خوشنویسی ، طراحی و نقاشی آموختم ، به مدت پبج سال به عنوان مدرس در دانشگاه های آزاد گمیشان و آق قلا مشغول به فعالیت و تدریس دروس هنرشدم . در تاریخ ۹۷/۱٠ به عنوان مسئول انجمن خوشنویسان شعبه آق قلا انتخاب شدم ولی با سیل اخیر گلستان آق قلا و پس از آن شیوع بیماری کرونا فعالیت هایمان درحد یک نمایشگاه خوشنویسی جمعی و یک کارگاه خوشنویسی جمعی و برگزاری چند جلسه کلاس خوشنویسی بوده است. البته در کنار این فعالیت ها ی آموزشی فعالیت های آزاد عملی اجرایی هنری خود را نیز داشته و دارم.

نمونه آثار اجرایی یا ساخت هنری تون کدام است و آیا بدنبال ویژگی خاصی در آثار اجرایی تون هستید؟

در سال ۸۱ فرم دارقالی چهار سویه را در میدان ورودی انبارالوم کار کردم. چون مدام دراین اندیشه بوده و هستم که بگونه ای نقش و نگار های سنتی زیبای ترکمنی را در تزئینات محیطی بکار بگیرم و این همه زیبایی نقوش ترکمنی را در ملاء عام به نمایش بگذارم و بدینگونه با این نمایش محیطی در شناساندن قسمتی از فرهنگ و هنر قوم ترکمن شریک باشم . سپس در سال ۱۳۸۵ تندیس شاعر و عارف مختومقلی را ساخته و در میدان آق قلا نصب و در پایه مجسمه نقوش ترکمنی را برای زیبایی بیشتر و همچنین هویت بخشی به تندیس به نمایش گذاشتم. و در سال ۱۳۹۴ حاشیه میدان مختومقلی آق قلا را با نقش ماری گل تزئین کردم.

آیا در جشنواره ها و نمایشگاه هایی هم شرکت داشتید؟

بله در طی سالیان گذشته در نمایشگاه های مختلف استانی و جشنواره ها درزمینه نقاشی و خوشنویسی و حجم، شرکت کردم و در این راستا از سوی ادارات مختلف مورد تقدیر قرار گرفته ام.

در حال حاضر به چه کارهنری معماری مشغول هستید؟

یکی طراحی و نظارت برساخت ساختمان مسجد جامع شهر انبارالوم و دیگری ساخت مجسمه چهار متری از مختومقلی فراغی که قرار است بزودی در میدان شمالی ( چهار راه آق قایا) شهر گنبد نصب گردد.

چی شد که به مجسمه سازی گرایش پیدا کردین و اینکه آیا مجسمه سازی را از کسی آموزش دیدین؟

زمینه روی آوردن بنده به حجم و مجسمه بازهم علاقه مندی است ، مجسمه سازی تلفیقی از هنرهای طراحی ، نقاشی ، حجم و معماری است . بنده چون در کل دوران فعالیت و تحصیلاتم مهارت هایی رو در طراحی و نقاشی و معماری آموخته بودم بنابراین آیتم های لازم را برای ساخت مجسمه را در خود می دیدم و همین شرایط و علاقه باعث شد که دست به مجسمه سازی هم ببرم و در این زمینه استاد خاصی که صرفا مجسمه سازی به بنده بیاموزد نداشتم.

 آیا توصیه خاصی به نوجوانان و جوانان دارید؟

بسیاری از نوجوانان و جوانان ما امروزه آرمان و هدفی در سر دارند ولی برای عملی کردن آن از مشکلات پیش رو و انتقادهای احتمالی واهمه دارند، بنابراین برنامه های خود را یا عملی نمی کنند یا اجرای آنرا به تعویق می اندازند. توصیه می کنم با مد نظرقرار دادن یک هدف با برنامه ریزی برای رسیدن به آن تلاش و پشتکار داشته باشند.

خسته نباشید آقای امدادی ان شاءالله در تمام مراحل زندگی موفق و مؤید باشد. / کانال تلگرامی شهر انبارالوم

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا