یادداشت

نگاهی بر عیدی بازنشستگان

پایگاه خبری اولکامیز – حاج طاهر زادقلی* :  مطابق قانون مصوب ۱۳۷۴ ،تعیین میزان عیدی کارکنان دولت برعهده ی دولت گذاشته شده ولی با تصویب این قانون ،قانون قبلی که مصوب ۱۳۷۰بوده نیز نقض نشده است. در سالهای دهه های ۶۰-۷۰  عیدی و پاداش آخرسال داشتیم.

پاداش معادل یکماه حقوق و عیدی هم معادل دوبرابر پایه حقوق. ولی متاسفانه به تدریج که دولت با کسری بودجه های مکرر به دلایل مختلف گردید به تدریج پاداش حذف گردید و عیدی کارکنان نیز آب رفت و تعیین میزان عیدی نیز تابع هیچ قاعده ای نگردید و فقط شاهد این بودیم که میزان عیدی چنان ناچیز گردید که با این میزان عیدی ،هیچ گشایشی در اوضاع مالی کارکنان مشاهده نمیشود.

پس از کاهش یافتن میزان عیدی و خروج آن از قاعده ،دربعضی سالها شاهد این بودیم که تعدادی از سازمانهای پولدار نظیر مخابرات و بانکها و وزارت نفت و نیرو یا… عیدی هایی با پرداخت مبالغ چشمگیر به کارکنان خود اعتراض سایر سازمانها را باعث شدند تا اینکه اون سازمانها برای پرداخت عیدی زیاد و جلب رضایت کارکنان خود شیوه ی دیگری را در پیش گرفتند که معمول ترین آن سرشکن کردن عیدی در طول سال و پرداخت هایی با عناوین عجیب و غریب در طول سال  انجام دادند.

پرداخت هایی با عناوین حق سفره. حق مسافرت. حق هزیننه های تلفن و اینترنت. حق شهریه دانش آموزان ممتاز کارکنان . حق لباس و  یا حق مناسبت های مختلف روز زن روز مادر . روز مرد . روز تولد . حق اجاره منزل و… و بسیاری از سازمانها هم کمک های غیرنقدی به کارکنان کردند

فقط در بین سازمانها ،سر معلمان بی کلاه ماند که دلیل آن هم اوایل زیاد بودن تعداد معلمان عنوان شد و در سالهای بعد حتی زیادی بودن معلمان هم مطرح گردید و فرمایش کردند که به دلیل تعطیلات زیاد معلمان حتی حقوق آنان نیز شرعا اشکال پیدا کرده و این شبهه ایجاد شد که بعضی مراجع محترم  فرمودند که اگر اصلاحاتی صورت نگیرد اصلا حرام است که حقوق تابستان به معلمان پرداخت شود.

مسلما مقدار عیدی امسال که برابری میکند با ده کیلو گوشت یا بیست کیلو موز ،بسیار مبلغ ناچیز است واگر قرار باشد دوبرابر پایه حقوق را دریافت بکنیم و یا با درنظر گرفتن میزان تورم نمیگم پانزده میلیون مناسب است حداقل نصف این مبلغ یعنی هفت و نیم میلیون باید به عنوان عیدی دریافت میکردیم تا کارکنان بعضی سازمانها به دیده ی حقارت و زیادی بودن به ما نگاه نکنند و ما هم یه بخشی از مشکلات مالی مان را پوشش میدادیم.

*فرهنگی بازنشسته مراوه تپه

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا