مطالب ویژه

تشکیل سازمان مردم نهاد «مجمع رزمندگان و ایثارگران اهل سنت» گلستان

پایگاه خبری اولکامیز- سازمان مردم نهاد «مجمع رزمندگان و ایثارگران اهل سنت» گلستان با دریافت مجوز رسمی آغاز به فعالیت کرد. اقدامی با تاخیر ولی لازم برای شناسایی و ثبت جانفشانی های جامعه بزرگ رزمندگان و ایثارگران ترکمن صحرا.

در برآوردی احتیاط آمیز حدود ده هزار رزمنده، ایثارگر و آزاده در ترکمن صحرا وجود دارد
وقتی در مهر ماه سال پنجاه و نه حمله متجاوزانه دولت بعثی عراق به ایران آغاز شد جوانان غیور منطقه ترکمن صحرا همراه دیگر اقوام ایران به دفاع از کشور و خاک وطن شتافتند. دلاورانی نجیب و فروتن از سرتاسر ترکمن صحرا ، از گمیشان، بندرترکمن، آق قلا، گنبد، مراوه تپه، گلیداغ… برای دفاع از خاک کشور در مقابل تهاجم استکبار جهانی جانانه جنگیدند.

تابستان شصت و هفت جنگ تمام شد . رزمندگان و ایثارگران به خانه و کاشانه برگشتند و آزادگان ترکمن صحرا بتدریج از اردوگاه های دهشتناک عراق به وطن رجعت نمودند. جنگ در حالی به پایان رسید که حدود پانصد جوان ترکمن صحرا ، جان و حیات خود را تقدیم انقلاب اسلامی و کشور نمودند. هزاران جنگاور رشید ترکمن صحرا ، جانباز شیمیایی، موج انفجار و یا مصدوم فیزیکی شدند. و هزاران نفر که هر چند عارضه فیزیکی و جسمانی نداشتند ولی روح جوانی و اشتیاق خود را در جبهه های جنگ و خاطرات آن جا گذاشتند.

به دلیل عدم توجه مدیران استانی ، مدیران ترکمن و نیز فعالان اجتماعی و مدنی ترکمن صحرا ، تاکنون آمار مشخصی از تعداد رزمندگان و ایثارگران اهل سنت در ترکمن صحرا موجود نیست. طبق برآورد اولیه در در برآوردی احتیاط آمیز حدود ده هزار رزمنده، ایثارگر و ازاده در ترکمن صحرا وجود دارد . به عنوان مثال در شهرستان آق قلا حدود نه صد رزمنده و ایثارگر وجود دارد. تقریبا حدود یک درصد جمعیت فعلی ترکمن و اهل سنت شهرستان. اگر این شاخص یک درصد را در جمعیت شهرستانهای گمیشان، بندرترکمن، گنبد، کلاله، مناطق ترکمن نشین علی آباد، رامیان ، گالیکش اعمال کنیم ، حداقل ده هزار رزمنده وجود دارد.

وجود حدود ده هزار رزمنده ترکمن و اهل سنت خود سرمایه اجتماعی عظیمی در راستای تقویت وحدت ملی، حفظ امنیت و تنظیم برنامه های توسعه برای پیشرفت و آبادانی ترکمن صحرا ست.از پایان جنگ بیش از سی و دو سال میگذرد و قوانین مربوط به ایثارگران یکی از قویترین و پرپشتوانه ترین قوانین کشور است . ولی بسیاری ازاین رزمندگان با وجود حمایتهای قانونی قوی از حقوق خود مطلع نیستند.

بسیاری از رزمندگان خاطرات جالبی از دوران جبهه و دفاع مقدس دارند. لذا خاطرات جانفشانیها و فداکاریهای آنها در راه دفاع از کشور میتواند الهام بخش جوانان و نوجوانان و نسلهای آتی باشد. در عین حال الگوی فکری و رفتاری این دهها هزار نفر رزمنده ترکمن صحرا در راه دفاع از کشور ایران اسلامی و محافظت از انقلاب میتواند سرمایه فکری و عملی برای ارائه مدل کنش گری اجتماعی و مدنی متناسب، کارآ و موفق برای توسعه ترکمن صحرا در چهارچوب ایران واحد اسلامی باشد.

برای ثبت جانفشانی های دلاوران نجیب و فروتن ترکمن صحرا، برای حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی عظیم ایثارگران و رزمندگان ترکمن صحرا، تعدادی از رزمندگان و ایثارگران و خانواده شهدا از کل ترکمن صحرا ، با همکاری اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس، استانداری و سایر نهادهای ذیربط، برای تاسیس سازمان مردم نهاد رزمندگان و ایثارگران اهل سنت در سال نود و هفت-۹۷ اقدام نمودند .

بر این اساس طبق نامه مورخه اول دی ماه نود و نه -۱/۱۰/۹۹-فرمانداری آق قلا ، مجوز ثبت و تایید نام مجمع رزمندگان و ایثارگران اهل سنت گلستان با مرکزیت آق قلا ولی گستره فعالیت استانی صادر گردید. مطابق مجوز مذکور ، اقدامات ثبت سازمان مردم نهاد(سمن) مذکور انجام گردید. بر مبنای نظر کارشناسان اداره ثبت شرکتها، سمن مذکور به نام مجمع رزمندگان و ایثارگران اهل سنت آق قلا به شماره ثبت ۷۶، ولی با گستره فعالیت استان گلستان ثبت گردید.

آگهی ثبتی مجمع مذکور در روزنامه گلشن مهر شنبه دوم اسفند نودو نه شماره۲۱۷۳ چاپ گردید و پروانه فعالیت آن در تاریخ دوم اسفند ۱۳۹۹ توسط فرمانداری محترم آق قلا به هیئت مدیره مجمع تحویل گردید .

موضوع فعالیت مجمع عبارتست از: گردآوری خاطرات شهدا، ایثارگران،رزمندگان ،آزادگان . برگزاری یادمان شهدا و بزرگداشت حماسه آفرینی های ایثارگران و رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و فعالیتهای انقلابی علیه رژیم ستمشاهی، گردآوری اطلاعات ایثارگران و رزمندگان و ایجاد بانک اطلاعاتی ایثارگران، ارایه خدمات مشاوره قانونی، حقوقی، کارآفرینی به ایثارگران و فرزندان آنها در راستای توانمندسازی خانواده ایثارگران، کمک به بهره مندی استفاده از تسهیلات قانونی ایثارگران ، همکاری با سازمانها و نهادهای مرتبط با رزمندگان و ایثارگران، فعالیتهای علمی پژوهشی در باره خدمات جامعه ایثارگران در راستای تقویت وحدت و امنیت ملی. مطالعات علمی در راستای توسعه کارآفرینی در جامعه ایثارگران و سازماندهی پروژه‌های کارآفرینی و توانمندساز برای جامعه ایثارگران.

مطابق اساسنامه مجمع، کلیه فعالیتهای مجمع غیرسیاسی ، غیرانتفاعی و غیردولتی بوده و مجمع با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران فعالیت خواهد نمود . محدوده فعالیت مجمع درسطح استان گلستان و در سطح شهرستان آق قلا است.

اعضای هیئت مدیره مجمع ایثارگران و رزمندگان اهل سنت عبارتند از : دکتر علی محمد نظری نایب رییس هیئت مدیره، دکتر محمد نظری رییس هیات مدیره ، نادر گرکز عضو اصلی هیات مدیره و مدیر عامل، حبیب الله پوری عضو اصلی و خزانه دار ، مولام بردی حاجی لی دوجی عضو اصلی هیات مدیره و آقایان ، نادر قجقی و قره جه میرزاعلی اعضا هیئت مدیره علی البدل می باشند.

همچنین بازرسان اصلی مجمع عبارتند از: آقایان طاهر قربان دلیجه و رجب محمد احدی و بازرس علی البدل آقای منصور آل جلیل.

هیات موسس مجمع رزمندگان و ایثارگران اهل سنت ، اقدام خود در تاسیس مجمع را امری با تاخیر زیاد ولی با این وجود کاری لازم میداند و این کار را نوعی عذرخواهی و دلجویی از جامعه بزرگ رزمندگان و ایثارگران ترکمن صحرا میداند.آنان امیدوارند که فرصت و توانی برای جبران تاخیرها و کوتاهی ها در حق این بزرگواران داشته باشند و درخواست یاری و کمک از مدیران استانی اعم از نمایندگان مجلس و نیز مدیران اجرایی، اداری و… نیز از تمامی فعالین اجتماعی، سیاسی ترکمن صحرا دارند.

یاد شهدای عزیز و بزرگوار ، خاطره رزمندگان نجیب، ایثارگران فروتن و آزادگان شریف اهل سنت گلستان و ترکمن صحرا گرامی باد.

یاد لبخندها، نگاههای نجیبانه، و تلاشهای بی ادعای هزاران رزمنده ترکمن صحرا ،یاد چونتالیها و ماهی شور گمیشان و بندر ترکمن ارسالی به فرزندان رزمنده در جنوب، یاد بیشمه های اندوده به عشق مادر و خواهر و خاطره قوویرمه های عید قربان آغشته به مهر جاودان مادران صحرا ارسالی به مناطق برف آلوده غرب بخیر. که دعای خیر مادر و تمنای سلامتی خانواده را با کشکولی از عشق بهمراه داشت.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا