مطالب ویژه

به بهانه سوم اسفند ماه انتخابات مجلس یازدهم / تولدت مبارک

پایگاه خبری اولکامیز-  یوسف ایگدری * :  اینکه مجلس در راس امور است و به مفهوم موافق آن چون مجلس عصاره و چکیده اراده اگاهانه مردم است پس مردم در راس امور هستند و اما سئوالی که به ذهن خطور میکند مفهوما;  آیا تمام تصمیمات و ارای نمایندگان در مصوبات مجلس مورد تایید مردم است.

اینکه  آیا اصلح بودن کاندیدایی که بعد از انتخاب عنوان نمایندگی را یدک می‌کشد مربوط به اوایل انتخاب است و بعد از گذشت چند صباحی تاریخ انقضای اصلح بودن نیز پایان می‌یابد؟ بگذارید سوال را اینگونه مطرح کنم که کدام فرد در لباس نمایندگی پس از انتخاب و تکیه زدن بر کرسی مجلس خواست مردم حوزه انتخابیه را در تایید و یا رد لوایح و طرحهای پیشنهادی لحاظ کرده است ؟

یک سالگی انتخابات و نه ماهگی شروع به کار مجلس انقلابی که قرار بود در خط مقدم اقتصادی کارزاری سنگین جهت گشایش معیشتی شروع کند را در حالی به نظاره نشستیم که تورم و تحریم تا مغز استخوان را سوزانده است, تبلیغات موسم انتخابات با شرکت قابل قبول حوزه انتخابیه گنبد همراه و ریزش آرا به صندوقهای رای کسی بود که در طول دو دوره قبل تایید صلاحیت نشده و اکنون که در وقت اضافه قبل انتخابات یازدهم مجلس تایید صلاحیت شده بود تمامی معادلات پیش بینی شده انتخابات را بهم زد.

کانون های سر بر آورده یاشولی و یاشولی گری که بعدها شاخه های چون اغزی بیرلیگ و توابین منشعب از گروه سنتی به نشان اعتراض به گروه سنتی از آن جدا شده بودند، در اقلیم سیاسی و اجتماعی تصورات خود سودای منتخب اصلح داشتند نیز کار به جایی نبرده و در جایگاه ترسیمی خود نزد افکار عمومی نمره خوبی کسب نکردند.

برنامه هایی چون توسعه پایدار و متوازن اقتصادی و سیاسی و اجتماعی شعارهای پر رنگ لعابی بود که در زمان کوتاهی بعد از انتخابات به نظر رنگ باخته است گو اینکه اگر همان شعارها و سایر فاکتورهای انتخاباتی هم نبود کاندیداهای ان روز این تعداد ارا را نیز در سبد خود نداشتند.

اما زمان ازمون برای منتخب فعلی نُه ماهی است که سپری شده است , نماینده تفکر و ایده های ان روز که در اراده مردم تجلی پیدا کرده و از داخل صندوقهای رای بیرون امده, نماینده رای دهندگان خاص خود و عموم رای دهندگان در روز انتخابات, نماینده ای که به استناد تقریرات گروه رسانه ای خودش فعالیت های خود را از همان زمان انتخابش نه در سطح مسوولین استانی که در سطح وزرا شروع کرده بود به واقع نسبت به گذشت قریب به یکسال از زمان فعالیتش کارنامه قابل قبولی دارد؟

نماینده ای که قرار بود _ در کلیپ زمان انتخاباتی _  ناگفته های وجودش ( ترجمه لغوی بیانات ایشان , زنگ زده و یخ زده )  را با تمام وجود و با صداقت فریاد بزند…

امروز ما ضمن اعلام امادگی برای شنیدن حرف های ناگفتنی دیروز نماینده انتظار داریم از نماینده ای که به درستی به طرح شفافیت آرای نمایندگان رای مثبت میدهد از آنچه هایی که قبل از تصویب طرحها و لوایح یا موانعی  که به نفع یا ضرر حوزه های انتخابیه مثل گنبد وجود دارند پیرو همان شفافیت, نماینده گی خود را در بوته ی راست آزمایی قرار دهد و در بعد خردتر شفافیت در خصوص وام های خرید خانه ، خودروی نماینده و هزینه های مربوط به دفتر…..

انتظار داریم از آنچه هایی که قبل از لوایح و طرحهای پیشنهادی در مجلس می گذرد جهت تایید و رد این موضوع انعکاس دهنده نظرات مردم بوده استمرار انعکاس دهندگی نظرات در طول چهار سال و نه قائم به روز خاص انتخاب و برگزیده شدن باشد و این نمی شود مگر با بهره جستن از تفکر و ایده پارلمان های محلی و استفاده از خرد جمعی عامه مردم و خاصه نخبگان محلی حوزه های انتخابی و گشودن باب گفتگو .

بهتر بود در اغاز دو سالگی فعالیت مجلس, منتخب مردم ضمن ارائه عملکرد نُه ماهه خود حداقل در سطح اصحاب رسانه و ارج نهادن به مقام این بزرگواران و انعکاس گزارش عملکرد در سطح اذهان عمومی برگزاری جلسه ای را ترتیب می داد که این مهم هنوز به وقوع نپیوسته است.

*عضو شورای نویسندگان اولکامیز

www.ulkamiiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا