مطالب ویژه

پست های دولتی باید به متخصصان آن حوزه سپرده شود

پایگاه خبری اولکامیز- دانیال آخوند پقه فارغ التحصیل حوزه علمیه احمدیه چن سولی و یکی از همراهان اولکامیز در یادداشتی پربار و گویا نوشت : امروزه در کشورمان در تصدی پست های دولتی عوامل گوناگونی حتی بیشتر از تخصص، دخیل است همچون فرزند جانباز و ایثارگر، مذهب خاص، نگرش خاص… که متاسفانه راه را برای بسیاری از افراد متخصص برای ورود برای عرصه های گوناگون و مهم تنگ کرده است.

برای پیشرفت جامعه باید در هر امری افراد متعهد ومتخصص آن وارد کار شوند که در غیر اینصورت بجای پیشرفت پسرفت را بدنبال دارد.

چنانچه امروز شاهدیم که افرادی غیر فوتبالی برای فوتبال ما تصمیم میگیرند، یا کسانی که از الفبای سیاست سر در نمی آورند و هنوز از تلفظ بعضی از کلمات عاجزند نمایندگان ما شده اند.

خلاصه از ورزش گرفته تا سیاست و اقتصاد ما شاهد این نوع سپردن امور به دست افراد غیر متخصص هستیم، که این یک نوع از مصادیق بارز ظلم به تمام افراد جامعه است که هر روزه ملت بی گناه ما چوب بی تدبیری آن ها را می خورد.

در سوره ی یوسف آیه ۵۵ به نکته ی مهمی در تصدی هر پستی اشاره میکند جایی که حضرت یوسف خطاب به پادشاه مصر می فرماید: مرا مسئول خزانه داری قرار بده چون که من بسیار امانتدار و داری آگاهی و علم و بینش بسیاری هستم.

تعبیر یوسف(علیه السلام) که مى گوید: إنّى حَفیظٌ عَلیمٌ ، دلیل بر اهمّیّت علم وآگاهی و مدیریّت تخصصی در کنار امانت است و نشان مى دهد که پاکى و امانت به تنهایى براى پذیرش یک پست حسّاس اجتماعى کافى نیست بلکه علاوه بر آن، آگاهى و تخصّص و مدیریّت نیز لازم است، زیرا علیم را در کنار حفیظ قرار داده است. ( تعهد و تخصص )

بسیار دیده ایم که خطرهاى ناشى از عدم اطّلاع و مدیریّت، کمتر از خطرهاى ناشى از خیانت نیست بلکه گاهى از آن، برتر و بیشتر است.

با این تعلیمات روشن اسلامى نمى دانیم چرا بعضى مسلمانان به مسأله مدیریّت و آگاهى هیچ اهمّیّت نمى دهند و حدّاکثر کشش فکرى آنها در شرایط واگذارى پست ها، همان مسأله امانت و پاکى است، با اینکه سیره پیامبر وامامان در دوران حکومتشان نشان مى دهد که آنها به مسأله آگاهى و مدیریّت و تخصص همانند امانت و درستکارى اهمّیّت مى دادند.

پس برای پیشرفت و پویایی جامعه بکارگیری افراد باید فقط بر اساس تخصص و امانت و تعهد آنان صورت گیرد،و نباید بخاطر اینکه یک شخص فرزند بازنشسته ای است یا فرزند ایثارگر و جانباز است حق بسیاری از متخصصین خورده شود.

WWW.ULKAMIZ.IR


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا