اجتماعی

مهندس بهروز محمد عرازی فعال اجتماعی گنبدی

دوست دارم راه عمویم مرحوم مهندس مرجانی شهردار پیشین گنبد را ادامه بدهم

پایگاه خبری اولکامیز- مهندس بهروز محمد عرازی یکی از فعالان  اجتماعی شهر گنبدکاووس  است. وی تحصیل کرده دوره کارشناسی منایع طبیعی و دوره کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه می باشد. شهروند خبرنگار گنبدی به مناسبت روز درختکاری با وی مصاحبه ای انجام داده است که در ذیل می خوانید :

جناب مهندس بهروز محمدعرازی باتوجه به اینکه جنابعالی داری تحصیلات لیسانس مهندسی منابع طبیعی و فوق لیسانس مدیریت اجرایی هستید در رابطه با هفته درختکاری چه پیامی دارید؟

درخت نماد ابادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب اسایش و رفاه مردم و صفا و پاکی طبیعت می باشد

نظرتان در مورد تخریب جنگل ها و تاثیر گیاهان بر زندگی مردم چیست ؟

پیشرفت تکنولوژی،تخریب جنگلها و نابودی درختان رو به افزایش است و همچنین خشکسالی سالهای اخیر هم مزید بر علت شده و شاهد کاهش شدید منابع طبیعی به صورت طبیعی یا با دخالت انسان هستیم

تاثیر درختان و گیاهان بر زندگی مردم چگونه است؟

عطر گیاهان، اکسیژن رسانی  زیبایی گلها و انرژی که دارند بسیار بر روان افراد تاثیرگذارند و همه باید برای زندگی سالم از این نعمت خدادادی بهره مند شویم. کیفیت فضای سبز  تاثیر بسیاری بر روی سلامت جسم  و روان انسان دارد، امروزه در رویارویی با تهدیدهای رو به رشد و فزاینده طبیعت و فضای سبز بنا به دلایل اقتصادی و اخلاقی ، حفاظت از آن مورد توجه قرار گرفته است  در حالی که پتانسیل آن در سلامت جوامع انسانی بسیار چشمگیر تر از آن بوده که به آن توجه اندکی شده است، قرار گرفتن در طبیعت تاثیر مثبتی بر روی فعالیت های فیزیکی روحی و روانی انسان دارد به طوری است که استرس و فشار کار روزانه را از او دور نموده و محیطی آرام را برای او فراهم می نماید.امروزه جوامع مدرن و صنعتی به علت داشتن زندگی ماشینی از طبیعت و مواهب خدادادی دور مانده و استرس و بیماری های روحی و روانی بر او حاکم شده است

از ابعاد معنوی و سفارش درخت و درختکاری در قران و پیامبران کمی توضیح دهید؟

در دین مقدس اسلام بنا بر آیات و روایات و سیره معصومین می توانیم به نقش و اهمیت این نعمت و موهبت عظیم پروردگار  عالم پی ببریم. براساس ایات قران یکی از مواهب و نعمت های خداوند در آخرت و یکی از ویژگی های بهشت که در قران کریم و روایات بارها به آن اشاره شده است، درخت می باشد(در بهشت باغ هایی وجود دارد که از زیر درختانش نهر ها جاریست) حضرت محمد(ص) در روایتی می فرمایند حتی اگر دیدید قیامت برپا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید از این عمل نیک خود دست بر ندارید، این نشانگر تاکید اولیای اسلام به اهمیت درختکاری می باشد. در کشور ما نیز در حفظ و حراست درختان و جنگلها کوشش های چشمگیری انجام گرفته از جمله هرساله ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان هفته درخت و درختکاری اعلام شده و مردم ودولت به انجام این امر مبادرت می ورزند

به چند نمونه از فواید درخت و نقش آنها در حفظ طبیعت و زندگی  بشریت اشاره بفرمایید؟

درختان نبض زمین هستند و مایه حیات انسان و حیوان و حتی بعضی از گیاهان، زیرا درختان با جذب گازهای سمی دی اکسید کربن و تولید اکسیژن که یکی از اساسی ترین نیاز های حیات انسان و حیوان است باعث دوام حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می شوند.

چوب درختان در صنایع چوب بری و تامین بخش مهمی از وسایل مورد نیاز انسان نقش اساسی دارد. درختان می توانند در جلوگیری از فرسایش خاک زمین های کشاورزی در زمان سیل نقش مهمی داشته باشند. همانطور که رنگ ها و سنگ ها اثرات روانی دارند گیاهان نیز دارای اثرات روانی هستند،کسانی که مشکل روحی و استرس دارند می توانند با بر قراری ارتباط با گیاهان انرژی مثبت گرفته و استرس را از خود دور کنند.

 چه گونه هایی را برای کشت در مناطق شهری را پیشنهاد می کنید؟

صنوبر، اکالیتوس، چنار، سرو و مخصوصا پالونیا، با توجه به زیبایی خاص درختان مورد اشاره از نظر فرهنگ ایرانی و زیباسازی شهری این گونه درختان را پیشنهاد می کنم.

 آیا برای کاشت درخت و زیبا سازی در سطح شهر ایده ای دارید؟

بله با توجه به ضرورت افزایش فضای سبز در منطقه و همچنین جهت جلوگیری از بیابان زایی به طور حتم باید با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام به کشت درختان در مناطق شهری و  مناطق مورد نیاز نمود

و در آخر اگر سخنی یا حرفی دارید بفرمایید؟

اکثر درخت های چنار زمانی که عموی بنده مرحوم مهندس حکیم مرجانی شهردار گنبد بوده است کاشته شده است و دوست دارم راه ایشان را ادامه بدهم و زیباسازی شهر را ازطریق  درخت کاری را اولویت خود قرار دهم .

تهیه و تنظیم :  بهروز بابایی ، شهروند خبرنگار / شنبه ۱۶ اسفند ۹۹

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا