یادداشت

طرح صیانت و دغدغه ای دیگر

پایگاه خبری اولکامیز – گفتاری از ایرج رمضانی ، کارشناس رسانه : با تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی با عنوان “طرح صیانت از فضای مجازی” نگرانی و دغدغه های جدیدی برای جامعه ایجاد شده است.

جامعه ای که با وجود کرونا و به لطف  مسئولان نالایق تاکنون حدود یکصد هزار قربانی روی دست مردم گذاشته اند و فرجام آنهم در هاله ای از ابهام قرار دارد و در این مدت بسیاری از کسب و کارها برای جلوگیری از زیان بیشتر به فضای مجازی کوچ کرده اند.

در همین راستا کارزارهای چشمگیری برای مخالفت با طرح مذکور به راه افتاده و کسانی با آگاهی و یا سوار بر موج و احساسات، اعتراض خود را فریاد می زنند.

حال فارغ از دلایل موافقان و مخالفان، اخیرا مجلس شورای اسلامی با ۱۲۱ رای موافق، پیش نویس این طرح را به تصویب رسانده و مردم هم با نگرانی چشم انتظار نتیجه آن هستند.

در این میان چند نماینده هم رای نداده و چند نفر هم ممتنع بوده اند!

فعلا جز ابراز تاسف برای این قشر حرفی برای گفتن به این آدم های خنثی و بی خاصیت نیست.

مگر می شود نسبت به این طرح مهم که سرنوشت میلیون ها نفر از افراد جامعه را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد بی تفاوت بود !

تعداد موافقان هم حکایت از آن دارد حتی در میان نمایندگان همسو و همفکر هم اختلاف نظر عمیقی وجود دارد کما اینکه در گلستان هم تاکنون چند نماینده مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده اند.

اما در مورد موافقان چند دلیل برای این امر مطرح شده که مهمترین آن به شرح ذیل است.

پایان فیلترینگ در کشور به این شکل که شبکه های اجتماعی که الان فیلتر هستند مانند تلگرام و … ، با ثبت در یک سامانه و احداث نمایندگی در ایران رفع فیلتر می شوند.

نکته قابل تامل این است که در تبصره دوم ماده ۲ طرح صیانت آمده است؛ “تأیید فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی اثرگذار در کشور مستلزم تعیین شرکتی ایرانی به‌عنوان نماینده قانونی و پذیرش تعهدات لازم حسب آئین‌نامه تنظیمی است که سه ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیئت ساماندهی و نظارت خواهد رسید.”

اگر تبصره این ماده را مبنا قرار دهیم طرح صیانت جز بازی با واژگان و مسدود سازی شبکه های اجتماعی چیز دیگری نیست زیرا کیست که نداند هیچ کدام از شبکه های اجتماعی به دلایل فراوان حاضر نیستند به چنین شرایطی تن دهند.

چرا که به درست یا غلط یکی از دلایل آنها این است که حفظ حریم شخصی کاربران در اولویت آنهاست و اجازه نخواهند داد عامل سومی به داده های آنها دسترسی داشته باشد .

اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی به صراحت اعلام می کند هدف این طرح فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست ، با مطالعه و بررسی طرح به نظر می رسد تاکنون نتوانسته است مخالفان را قانع کند.

مخالفان انتظار دارند راههای دیگری برای نظارت بر این حوزه ها فراهم شود و حتی دست اندرکاران امر به فکر جایگزین هم نباشند چرا که تجربه پلت فرم های مشابه تلگرام ثابت کرد متاسفانه هیچکدام از این اپ ها قابلیت های تلگرام را دارا نبودند و به همین دلیل در همان اوایل راه با شکست مواجه شدند تا جایی که بیشتر دستگاهها و نهادهای  حکومتی، دولتی و غیر دولتی به تلگرام پیوستند.

لذا هرچند کسی منکر حمایت از تولیدات داخل و نیز نظارت و رصد دقیق بر محتواهای این رسانه ها برای حفظ حریم و امنیت کاربران نبوده

اما از سویی تکنولوژی با عبور از مرزهای جغرافیایی نشان داد که با هیچ روش و ترفندی هم نمی توان جلو آزادی را گرفت و مدیریت فضای دیجیتال با برخورد سلبی امکان پذیر نیست و مقابله با آن رفتاری بیهوده و عبث است.

نمونه بارز آن ممنوعیت ماهواره، تلگرام، توییتر، یوتیوب و کلاب هاوس است.

کما اینکه روش اجرای صیانت از طرح های غیر دیجیتال مانند گشت ارشاد برای صیانت از حجاب، جمع آوری ماهواره برای صیانت از خانواده و … نیز موفقیت چندانی به دست نیاورده و باعث تنش ها زیادی در جامعه شدند.

نکته دیگری که نباید به سادگی از کنار آن گذشت عدم اعتماد مردم به رسانه های داخلی بوده و این بی اعتمادی شامل بیشتر رسانه ها می شود.

ناگفته پیداست که حساسیت کشورها و دولت هایی که به دنبال رصد این فضا هستند به خاطر قدرت موثر این رسانه ها است.

متاسفانه دولت ها در طول این سالها به گونه ای مدیریت کرده اند که میزان اعتماد از سوی جامعه روز به روز کمتر شده است  و ضروری است که اعتماد از دست رفته به رسانه های کشور بازگردانده شود و با روشی هوشمندانه ، نظارت و هدایت افکار عمومی برای حفظ ارزش های اساسی جامعه تغییر جهت دهد.

بنابراین و نظر به موارد فوق ضروری است مسئولان و مقامات ذیربط با پرهیز از تصمیم گیری های شتاب زده و غیر کارشناسی و نیز اتخاذ راهبردهای مناسب در حوزه حکمرانی فرهنگی تا حدی از ایجاد نارضایتی در جامعه جلوگیری نمایند تا دردی بر دردهای دیگر افزوده نشود.

در نهایت اینکه هنوز سرانجام این طرح در هاله ای از ابهام قرار دارد اما امیدواریم هرچه هست بیش از پیش مایه نارضایتی مردمان رنج دیده این سرزمین ثروتمند را بوجود نیاورند. / کانال تلگرامی روزنامه نگاری گلستان

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا