اخبار

قرنطینه خانگی یار دوازدهم تیم درمان گلستان در مصاف با کرونا

پایگاه خبری اولکامیز به گزارش ایرنا  عبور بیماران بستری در مراکز درمانی گلستان از مرز هزار و ۵۰۰ نفر، ابتلای مجدد چند صدنفر از درمانگران استان به این ویروس در کنار کاهش روز افزون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ضرورت اجرای دوباره و دقیق قرنطینه خانگی را بیشتر کرده تا از این طریق از شدت شیوع این ویروس در استان کاسته شود.

بیش از ۹۰ درصد فعالیت های بیمارستانی گلستان به کرونا معطوف شده و تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به این ویروس افزایش چشم‌گیری یافته که اگر روند ابتلا متوقف نگردد تا چند روز آینده این استان با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه خواهد شد.

کمبود امکانات بستری، دستگاه ونتیلاتور و تخت های آی سی یو در گلستان قابل انکار نیست و این موضوع طی هفته های اخیر بارها از سوی مدیران بخش درمان استان اعلام شده و آنان به طور مداوم خواستار رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم هستند .

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی روزانه هزار نفر بیماران مشکوک یا مثبت که وضع جسمانی مساعدی دارند توسط پزشکان به خانه هدایت می شوند تا در قرنطینه خانگی دوران نقاهت را بگذرانند.

به گفته درمانگران ، چنانچه فرد دارای علائم عادی ویروس کرونا همچون تب، سردرد یا سرفه باشد قرنطینه خانگی بهترین روش است زیرا در محیط خانه می توان شرایط روانی مناسبی برای بیمار فراهم کرد تا دوران نقاهت را طی کند ، ولی اگر بیمار دارای تنگی نفس شدید و گرفتگی سخت قفسه سینه باشد باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت نظر پزشکان قرار گیرید.

رقیه احمدی یکی از معلمان گلستانی که تست کرونایش مثبت بود به خبرنگار ایرنا گفت : داوطلبانه برای گذراندن مراحل درمان، قرنطینه خانگی را انتخاب کردم .

این بانوی گرگانی ادامه داد : حدود چهار روز است که علائم بیماری داشتم و ابتدا تصور می‌کردم که دچار حساسیت و یا سرماخوردگی شده‌ام ولی با انجام آزمانیش متوجه شدم که به کرونا مبتلا شدم.

زلیخا قرنجیکی یکی از خبرنگاران گلستانی که به این بیماری مبتلا شده نیز گفت: درمدت زمان درمان خانگی برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده خود را در اتاقی مجزا قرنطینه کردم.

وی اظهارداشت : در مدت ۲ هفته ای قرنطینه، علاوه بر اینکه خودم از خانه خارج نشدم، تلاش کردم تا حد امکان اعضای خانواده را از حضور غیر ضرور در جامعه و منع کرده و قرنطینه خانگی را رعایت کنند.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هم در این خصوص گفت : بسیاری از افراد مبتلا به کرونا فکر می‌کنند همین که خود را داخل منزل قرنطینه کنند کفایت می کند درحالی که منظور از قرنطینه، جدا شدن فرد مبتلا از بقیه اعضای خانواده است و فرد مبتلا تا جای امکان نباید از اتاق خارج شود.

علی متکی اظهار داشت: استفاده از ماسک ، قرار گرفتن در شرایط قرنطینه خانگی و رعایت فاصله اجتماعی بهتر از آن است که روزها و هفته ها در بیمارستان بستری شده و تا مدت زیادی با بیماری و عوارض آن دست و پنجه نرم کنیم.

وی گفت: اگر بیماران کرونایی دارای علامت یا بدون علامت ۲ هفته قرنطینه شوند، زنجیره انتقال این بیماری تا حدود زیادی قطع می‌شود و احتمال انتقال ویروس کرونا به دیگران به شدت کاهش می یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان دیروز یکشنبه با وخیم اعلام کردن وضعیت شیوع کرونا در این استان گفت که تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان نسبت به روز گذشته ۱۰۴ نفر بیشتر شد و به هزار و ۵۷۷ نفر رسید.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: از مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی استان حال ۶۴ نفر وخیم است.

هادی حق شناس استاندار گلستان هم روز شنبه با اشاره به این که شیب ابتلا به کرونا در این استان کمی کُند شده تاکید کرد که تعداد بستری‌های مبتلا به این ویروس در گلستان صعودی است.

وی به تلاش برای رفع کمبودهای بهداشتی و درمانی گلستان اشاره کرد و گفت: طی روزهای اخیر ۱۹ دستگاه ونتیلاتور، ۲ دستگاه اکسیژن‌ساز، یک تانکر اکسیژن، ۳۲ دستگاه مانیتور قلب و برخی تجهیزات دیگر وارد استان شد.

همچنین محمدجواد کبیر قائم مقام و مشاور عالی رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت: با توجه به شیوع شدید پیک پنجم ویروس کرونا در استان، سرعت تزریق واکسن به گروه‌های هدف افزایش یافته و به روزانه ۱۲ هزار نفر مورد تزریق رسید.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا