المان باید تداعی کننده فرهنگ مردم آن شهر باشد

پایگاه خبری اولکامیز – خلیل یزدانی:
المان یا نماد شهری از جمله عناصر ویژه در طراحی شهری است که مفاهیم خاصی را به مخاطب انتقال میدهد و به خصوصیات فرهنگی و تاریخی شهرها تجسم می بخشد مانند المانهای دکوراسیون شهری مثل مجسمه ها، میدان ها، یادبودها و موارد دیگر
مجسمه مرد هندوانه فروش که در مرکز شهر باستانی گنبدکاووس نصب شده برای شهر و مردمانش غریبه است و متناسب فرهنگ هیچکدام از اقوام ساکن این شهرستان نیست.
المان شهری در وهله اول تداعی کننده فرهنگ مردم آن شهر باشد.
این نوع المان ها معمولا از ویژگی های خاص و منحصر به فرد هر منطقه انتخاب می شوند که ضمن مانوس بودن با محیط ، بر جاذبه ی توریستی شهر هم اضافه کنند.
المان مرد هندوانه فروش اگر به مناسبت شب یلداست و بعد از مدت کوتاهی جمع آوری شود اتلاف بودجه است و در غیر این صورت هم در مواقع غیر یلدایی تقریبا معنی خاصی را به بیننده القا نمی کند لااقل میشد از شکل و شمایل هندوانه ی اترک که در کشور معروف است استفاده میشد.
در ساخت این المان به جای استفاده از شمایل های ناآشنا، میشد از شمایل اقوام مختلف شهر خودمان (که نام بردن از آنها ضروری به نظر نمیرسد) استفاده کرد.
www.ulkamiz.ir





