تورکمن صحرا

حماد جان آخوند احمدی

با روحانیون و قاریان ترکمن صحرا در رمضان 1400/ بخش 30

پایگاه خبری اولکامیز- رجب محمد آخوند کسلخه در سلسله نوشته هایش در خصوص معرفی روحانیون و قاریان ترکمن ، این بار به حماد جان آخوند احمدی رسید.  این بیوگرافی طی مصاحبه اختصاصی با استاد “حمادجان آخوند احمدی” در منزل شخصی ۲۵/۱/۹۸ روز یکشنبه در روستای قوجمز تهیه و تنظیم گردید .

موطن اصلی و نسب:

استاد حمادجان آخوند احمدی، فرزند استاد فرزانه” کریم بردی آخوند احمدی”، فرزند محی الدین، فرزند امام الدین، فرزند آرتق محمد، فرزند صفرمحمد، فرزند آنه گلدی حافظ از طایفه‌ی ” نورعطا” است که نَسَبش به حضرت عثمان ذی النورین می‌رسد. ایشان  به سال ۱۳۴۹ هجری شمسی در روستای سرسبز و زیبای قوجمز در خانواده‌ای فرهیخته، اهل علم و تقوی سرشناس چشم به جهان گشودند.

دوران تحصیلات:

استاد حمادجان احمدی که همواره از لطف و عنایت پدر بزرگوار بهره‌مند بود ضمن استفاده از محضر عالم جلیل‌‌القدر کریم بردی آخوند تحصیلاتش را تا سطح دیپلم در شهر کلاله گذراند و سپس تحصیلات آکادمیک مذهبی را تا اخذ مدرک علوم قرآنی و حدیث ادامه داد. حماد جان که شیفته‌ی علوم دینی بود دروس حوزوی را قبل از سال ۱۳۶۴ هجری شمسی به صورتی جدی نزد پدر گرامی‌اش آغاز کرده و بطور شبانه روزی از نعمت وجود پدر بهره‌مند می‌گردید. ایشان همزمان با دروس حوزوی به حفظ آیات کلام الله مجید پرداخت. در نهایت با تلاش و پشتکاری که مبذول داشت به سال ۱۳۸۱ هجری شمسی همراه چندین طلبه جوان فارغ التحصیل گردید.

دوران پس از فارغ التحصیلی:

استاد حماد جان آخوند به دلیل تسلط و علاقه‌ای که به علوم دینی داشت و با توجه به استعداد ذاتی و خانوادگی در امر آموزش به تدریج تدریس خود را در حوزه از سال ۱۳۷۱ هجری شمسی شروع کرد که تا به امروز ادامه دارد.

استاد علاوه بر کارهای تدریس به امور ارشاد و راهنمایی مردم اقدام می‌نمود. ایشان از طریق  تشویق مردم جهت شرکت  در مراسمات دینی و فرهنگی و توصیه به انجام نمازهای عبادی و سیاسی چراغ راه مسلمین بود.

نظر به ارادت و مقبولیت مردم و علما نسبت به ایشان   از سال ۱۳۹۳ هجری شمسی امامت جمعه و عیدین را بر عهده گرفته است. ایشان برای ایجاد فضای اُنس و الفت با کتاب آسمانی قرآن مبادرت به تشکیل کلاسهای تفسیر کامل قرآن به صورت هفتگی در چند مسجد کرده‌اند که با اقبال خوبی مواجه شده است.

علاوه  بر این، کلاس‌های  فوق برنامه برای فرهنگیان و تحصیل کرده‌های  شهرستان کلاله هر شب پس از نماز مغرب و عشاء برقرار است. استاد در راستای سهولت انجام ازدواج جوانان از سال ۱۳۸۲ هجری شمسی دفتر خانه ثبت ازدواج را در کلاله مدیریت می‌کند. همچنین نظر به موقعیت علمی و اعتبار و محبوبیت خانوادگی ایشان به عنوان کارشناس و صاحب نظر اهل سنت در مسائل احوال شخصیه با دادگستری کلاله مشارکت سازنده دارد.

استاد حمادجان آخوند در کنار دروس حوزوی و سایر فعالیت‌های علمی و مذهبی شعبه حفظ کامل قرآن را از سال ۱۳۸۰ هجری شمسی را اندازی کرده و خوشبختانه  تا به امروز چندین گروه از محضر ایشان فارغ التحصل شده‌اند.

ویژگی های استاد :

استاد حمادجان آخوند انسانی وارسته و فرهیخته است که نفس او با تلاوت قرآن و آموزش دین گرم است. این حافظ قرآن در برخورد و تعاملات دوستانه فردی بسیار متواضع و کم حرف و مورد اعتماد کامل جوانان  علی‌الخصوص تحصیل کرده‌های منطقه می‌باشد.

سفرهای خارجی :

استاد حماد جان آخوند جهت ادای فریضه الهی حج چهار بار به سرزمین وحی تشرف گردیده‌اند. همچنین سالها پیش جهت تحقیق و آشنایی با وضعیت دینی و مذهبی کشور سوریه به اتفاق جمعی از علمای اهل سنت به دمشق مسافرت نموده‌اند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا