گزارش

حمایت و تمرکززدایی مهمترین مطالبه هنرمندان گنبدی از مسوولان فرهنگی

پایگاه خبری اولکامیز – شماری از هنرمندان گنبدی در نشست صمیمانه با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان حمایت با برنامه، تجلیل از پیشکسوتان، اختصاص فضای مناسب برای انجمن‌های هنری و تمرکززدایی برگزاری جشنواره‌ها از مرکز استان را مهمترین مطالبات خود اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، نشست صمیمی چند ساعته محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اصحاب فرهنگی، هنری و قرآنی گنبدکاووس با همراهی جمعی از مسوولان محلی از جمله شهردار و رییس شورای اسلامی این شهر چهارشنبه شب در سالن مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان برگزار شد و هنرمندان فعال با حضور در پشت تریبون به بیان بخشی از مشکلات، نیازها و ظرفیت‌های منطقه پرداختند.

غلامرضا باوقار به نمایندگی از خوشنویسان گنبدکاووس با قدردانی از همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر در اجرای برنامه‌های هنری گفت: هنرمندان این رشته فضای اختصاصی برای فعالیت ندارند و از یک اتاق چندین انجمن هنری استفاده می‌کنند.

وی اختصاص امکانات و حمایت درست و با برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان از جشنواره‌ها از جمله جشنواره خوشنوسی را خواستار شد و بیان کرد: سال گذشته جشنواره خوشنویسی با عنوان قابوس به مناسبت دهه فجر با همکاری شهرداری در گنبد برگزار شد و بعد از گذشت پنج ماه از آن زمان هنوز حمایت مالی ناچیزی قول داده شده توسط ارشاد پرداخت نشده است.

باوقار از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و سایر مسوولان خواست حمایت از هنرمندان از جمله خرید آثارشان را جزو برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: گنبدکاووس نیازمند ایجاد یک گالری مناسب برای نمایش آثار هنرمندان است و نام‌گذاری خیابان‌ها به اسم هنرمندان پیشکسوت رشته‌های مختلف هم باید مورد توجه قرار گیرد چرا که می‌تواند باعث ماندگاری نام آنان در اذهان عمومی شود.

محمد حسن‌زاده به نمایندگی از شاعران گنبدی از نبود فضای کافی برای تمرین انجمن‌ها گلایه کرد و گفت: همزمان هنرمندان چندین رشته با هم در یک فضا تمرین می‌کنند که باعث کاهش تمرکز می‌شود لذا از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان درخواست داریم توجه ویژه‌ای به اختصاص فضای مناسب برای انجمن‌ها و همچنین ایجاد سالن مناسب برای اجرای هنرمندان شهرستان داشته باشد تا برای هر برنامه به سراغ ادارات و مراکز دانشگاهی نروند.

حمایت از هنرمندان با خرید آثار تولیدی آنان 

وی همچنین خواستار حمایت نهادهای فرهنگی از آثار تولیدی هنرمندان و خرید کتاب‌هایشان شد و اظهارداشت: مسوولان می‌توانند کتاب‌های هنرمندان را خریداری و به عنوان هدایا در مراسم به افراد برگزیده اهدا کنند.

این هنرمند در ادامه تمرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری صرفا از گرگان را خواستار شد و پیشنهاد داد دبیرخانه برخی جشنواره‌ها به سایر شهرستان‌ها داده شود.

سعید کاظمیان هنرمندان رشته تئاتر هم از نداشتن سواد لازم اعضای شورای صدور پروانه استانی در حوزه سینما گلایه کرد و گفت: افراد تصمیم‌گیر در این شورا فرق میان صدور پروانه ساخت و نمایش را نمی‌دانند و نبود تصمیم‌گیری درست توسط این شورا گروه‌های فیلم‌سازی را به سمت ساخت فیلم‌های زیرزمینی و بدون مجوز می‌کشاند.

وی ادامه داد: سالن نمایش فعلی اداره فرهنگ و ارشاد گنبدکاووس سیستم روشنایی مناسب و سایر امکانات را ندارد و لذا راه اندازی سالن نمایش جدید یکی از نیازهای اصلی شهرستان است.

منصور طبری به نمایندگی از انجمن شعر ترکمن از مسوولان فرهنگ و ارشاد استان و شهرستان درخواست کرد منابع مالی کافی را برای فعالیت در اختیار انجمن‌های هنری بگذارند و همچنین برخی از میدان‌های گنبدکاووس به نام مشاهر بزرگ ترکمن نام گذاری شود.

حمید میرزایی دیگر هنرمند عرصه تئاتر هم حمایت از آموزشگاه‌ داران که با کمترین شهریه هنرجو پذیرش می‌کنند و رسیدگی به فعالیت برخی آموزشگاه‌های فاقد مجوز را خواستار شد.

سیدعلی فخر حسینی یکی دیگر از هنرمند تئاتر گنبدکاووس هم با خالی دانستن جای برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی در این شهرستان، بیان کرد: مطالبه اصلی جامعه هنری تئاتر خیابانی گلستان برگزاری جشنواره بین المللی این رشته در استان و شهر گنبدکاووس است.

وی ادامه داد: محوطه برج قابوس واقع در گنبدکاووس بهترین ظرفیت را برای اجرای تئاتر خیابانی دارد و همچنین ایجاد گذر فرهنگی از دیگر مطالبات جامعه هنرمندان این شهرستان برای اجرای کارهای زیبای عامه پسند است.

یوسف نورتقانی از جامعه موسیقی ترکمن هم تسهیل شرایط برای عضویت هنرمندان استانی و شهرستانی برای دریافت کارت هنر و عضویت در صندوق حمایت از هنرمندان، برگزاری انتخابات برای تعیین رییس انجمن موسیقی ترکمن گنبدکاووس، ایجاد خانه موسیقی، برگزاری بزرگداشت هنرمندان موسیقی پیشکسوت را از دیگر مطالبات هنرمندان شهرستان برشمرد.

مزدک بهروش به عنوان نماینده اصحاب رسانه حل مشکل بیمه، مسکن و حمایت حقوقی را از مهمترین مطالبات این قشر دانست و گفت: مطبوعات رکن چهارم دموکراسی به حساب می‌آید و خبرنگاران برای فعالیت بهتر و تاثیرگذار در جامعه نیازمند حمایت مسوولان فرهنگی هستند.

به گزارش ایرنا، جلوگیری از فعالیت افراد فاقد مجوز در حوزه چاپخانه، کمک به تامین کاغذ برای انتشار کتاب، انتخاب مشاور در ادارات از میان مفاخر استانی و شهرستانی و حمایت از هنرمندان موسیقی تمام اقوام از دیگر مطالبات مطرح شده توسط هنرمندان رشته‌های مختلف نقاشی، عکاسی، موسیقی و همچنین نماینده انتشاراتی‌ها و چاپخانه‌داران در نشست امشب بود.

حمایت و تمرکززدایی مهمترین مطالبه هنرمندان گنبدی از مسوولان فرهنگی

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس در این نشست فرهنگ و هنر را نشانگر هویت ملی و تاریخی هر سرزمین دانست و گفت: هدف این نهاد ایجاد فضای همدلی در شهرستان و ترویج نگرش پژوهشی و علمی برای بالندگی فرهنگ و هنر منطقه است.

رضا شجاعی افزود: رویکرد جدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نوید بخش دمیدن روح تازه‌ای در عرصه هنر استان بدون افراط و تفریط در فضای همدلی و در چارچوب قانون است که نتایج آن کاهش مشکلات و افزایش امید خواهد بود.

وی تصریح کرد: از اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان انتظار می‌رود در کنار تولید آثار به بحث‌های پژوهشی و تربیت نیروهای توانمند توجه کنند چرا که امروز نیازمند حرکت مستمر، پویا و کارآمد در این عرصه هستیم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس، تشکیل انجمن مشاهیر و مفاخر شهرستانی، تشکیل انجمن سینمای جوان، حمایت از اجرای برنامه‌های هنری در محلات، تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری و ساخت پلاتو را از مهمترین خواسته‌های هنرمندان شهرستان برشمرد.

شهردار گنبدکاووس هم مطالب بیان شده در نشست امشب را بیانگر عمق مظلومیت و نبود توجه به بخش‌های مختلف هنری دانست و گفت: در راستای حل مشکلات و دغدغه‌های هنرمندان کارهای موثر و مفیدی انجام خواهد شد تا این شهر سرآمد جامعه هنری شمال کشور شود.

سید علی اصغر موسوی افزود: گنبدکاووس در گذشته‌ای نه چندان دور قطب هنری و ادبی عصر و زمان خودش بوده پس بار دیگر می‌توانیم با فراهم کردن زیرساخت‌ها این جایگاه را به آن بازگردانیم.

وی اظهارداشت: فرهنگسرای این شهر بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد تا مورد استفاده مفید هنرمندان قرار گیرد و همچنین پیگیری برای ساخت مراکز فرهنگی دیگر در دستورکار قرار دارد.

شهردار گنبدکاووس، برگزاری ۲ همایش با حضور اندیشمندان کشوری، خرید آثار هنرمندان، حمایت همه جانبه از برنامه‌های فرهنگی و هنری و نام‌گذاری مکان‌هایی به نام هنرمندان را از جمله برنامه‌های پیش بینی شده این نهاد برشمرد.

پرویز ناصری رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس هم ارتقای سطح فرهنگی جامعه را در اولویت برنامه‌های شورا دانست و گفت: شهرداری و شورای شهر نگرش هنری و فرهنگی دارند و در کنار اجرای برنامه‌های عمرانی، زیباسازی شهر و میدان‌های آن مورد توجه است.

وی افزود: از المان‌ها و تندیس‌هایی از شعرا و مشاهیر تمام اقوام به خصوص قوم ترکمن در میدان‌ها و بلوارهای شهر استفاده خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس، عدالت محوری و توسعه متوازن را نگرش اصلی شهرداری و شورای شهر عنوان و بیان کرد: بودجه فرهنگی، هنری و ورزشی مشخص است در توزیع این منابع عدالت رعایت خواهد شد.

حمایت و تمرکززدایی مهمترین مطالبه هنرمندان گنبدی از مسوولان فرهنگی

تاسیس نمایندگی خانه مطبوعات شرق استان گلستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در این نشست گفت: مجوز تاسیس نمایندگی خانه مطبوعات در شرق استان صادر شد و قرار است در شهرستان گنبدکاووس به زودی تاسیس شود.

محمد رعیت افزود: دوره آموزشی تخصصی خبرنگاری با همت اصحاب رسانه در شرق استان گلستان  به زودی برگزار می شود.

وی اظهارداشت: یکی از ظرفیت های مغفول گلستان معرفی و شناخت مفاخر و مشاهیری چون عبدالقاهر جرجانی، میرفندرسکی و حکیم جرجانی است که امیدواریم از این ظرفیت های ویژه به خوبی استفاده شود.

وی با اشاره به جایگاه مفاخر و مشاهیر گلستان در جهان اسلام بیان کرد:  روز عبدالقاهر جرجانی روز ملی نقد و گفت و گو در  شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شده که امیدواریم به زودی روز ملی نقد و گفت و گو در تقویم ایران ثبت شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان یادآور شد: اختتامیه دو روزه کنگره بین المللی عبدالقاهر با حضور استادان دانشگاه های مختلف جهان  در  آبان ماه به میزبانی گنبد کاووس برگزار می شود تا معرف فرهنگ  بزرگ و دیرین جرجان باشد و برای هر سال برنامه ریزی شده تا یکی از چهره های شاخص استان را معرفی کنیم.

رعیت افزود: یکی دیگر از طرح های دفاع شده میزبانی جشنواره بین المللی بانوان جهان اسلام  برای اولین بار در گلستان است که اگر گنبدکاووس  آمادگی دارد میزبانی را به آن  می سپاریم.
وی اظهارداشت: حمایت از گروه های نمایش تعزیه و  میزبانی گروه های فاخر در ماه های محرم و صفر برنامه ریزی شده است.
وی بیان کرد: فرهنگ متاثر از رفتار و عملکرد افراد است و به یقین باید فرهنگ در موارد مختلفی از جمله شهرنشینی، اقتصاد و کشاورزی درست شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مسیر و اولویت دولت سیزدهم حمایت از بخش های خصوصی و پروژه های نیمه تمام با درصدی از پیشرفت است و اولویت فرهنگ و ارشاد هم در کنار این مهم توجه به جوانان و نوجوانان نخبه با تقدیر، معرفی و هویت دادن به آنهاست .
رعیت افزود: در زمان حاضر باید احساس نیاز به فرهنگ را در جامعه رشد دهیم و زنده شدن احساس فرهنگ در خانواده ها کار شماست و باید به فعالیت هایی مانند  خوشنویسی در محلات و پارک ها بیشتر توجه شده تا  آسیب های اجتماعی کمتر شود.

به گزارش ایرنا، اجرای موسیقی زنده توسط هنرمندان گنبدی و رونمایی از پوستر نخستین جشنواره تئاتر خیابانی نهان از دیگر برنامه‌های جانبی نشست امشب بود.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا