مطالب ویژه

تأملی بر مراسم مختومقلی که در آق توقای برگزار شد

پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد شاه نظری:  بعد از حدود چهار سال جهت حضور در مراسم بزرگداشت ۲۹۰مین سال تولد شاعر و عارف و فیلسوف شهیر ترکمن های جهان به  روستای آق توقای  کنار مزار ان شاعر با  تنی چند از دوستان  نزدیک عازم شدیم. 

از سه را جاده داشلی برون – مراوه تپه بطرف آرامگاه پیچیدیم با ترافیک شدیدی که بعلت بی انضباطی و عدم رعایت قوانین رانندگی توسط عده ای  ایجاد شده بود مواجه شدیم  و مدتی را  در میان گرد و خاک شدیدی که توسط ماشین هایی که بدون احترام به حقوق دیگران از شانه خاکی دو طرف جاده  با سرعت زیاد حرکت می کردند و انبوهی گرد وخاک را بر روی ماشین ها و وانت بار های حامل زنان وکودکان خردسال ودرحال حرکت در مسیر قانونی بودند می پاشیدند.

تامدتی گرفتار ترافیک خودساخته  افراد فرهنگ دوست!!! وشتابان، بودیم و ریه  هایمان را که انتظار اب و هوای دلنشینی  داشت، حسابی با گرد وخاک پذیرایی کردیم. البته این پذیرائی  گرد وخاکی ،تا پاسی از شب به هنگام گشت وگذار در میان چادر های گروه های هنری و ادبی وموسیقی که مشغول شعر خوانی ونواختن اوای خوش دوتار وکمانچه وووو بودند نیزبا ویراژ جوانان موتور سوار  ادامه داشت.

متاسفانه  برخلاف سالهای گذشته این بار با پدیده جدیدی مواجه شدیم، گروه جدیدی در کنار چادر گروه های وزین فرهنگی و ادبی که همه ساله عاشقان نوای دوتار وکمانچه ووو را به خود جلب میکرد، انبوهی از دختران و پسران جوان را به دور خود جمع کرده و برنامه های گروه های اصیل و قدیمی را تحت الشعاع خود قرار داده بود.

با کنجکاوی فراوان از میان انبوه جمعیت خودمان را جلو کشیدیم با صحنه های حیرت آوری آن هم در مراسم بزرگداشت شاعر و عارف و فیلسوف بزرگ که افتخار ترکمن های جهان می باشد، روبرو شدیم.

تعدادی کثیری از جوان ها در میان هلهله و کف زدن های شدید با موسیقی تند در حال رقصیدن به سبک دیسکوتک های غربی و همانند بعضی از مراسم های پذیرایی های معروف عروسی ها بودند.

برای ما که چندین سال با شور و شوق فراوان در انتظار مراسم سالگرد تولد شاعر شهیر ترکمن بودیم و با اشتیاق وصف ناپذیری با جمع دوستان حضور پیدا میکردیم و بدون خستگی تا پایان مراسم سعی میکردیم از برنامه های سنتی تمام گروه های هنری استفاده وافری ببریم امسال با تاسف و دلگیری فراوان و با نا امیدی از آینده این مراسم بعد از اذان صبح با جمع کردن اسباب اثاثیه که برای پنجشنبه وجمعه تدارک دیده بودیم عطایش را به لقایش بخشیدیم و دلشکسته برگشتیم.

حال وظیفه فرهنگ دوستان وبرنامه ریزان مراسم مختوم قلی فراغی بسی سنگین شده است زیرا که اگر جلوی این حرکت های انحرافی گرفته نشود عنقریب این مراسم اصیل که از سراسر منطقه و حتی کشورهای خارجی برای شرکت در ان مشتاقانه حضور پیدا میکنند لوث شده و آن رسالت اصیل فرهنگی خود را از دست خواهد داد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1.  شاید یک موضوع مهم که در اثنا مراسم مختوقلی فراموش شده، بحال خود رها کردن میهمانهایی است که از راههای بسیار دور نظیر تبریز وتهران در آق توقای حضور می یابند .
     گروهها وچادرها یا انقدر درگیر اجرای مراسم هستند ویا امکانات مالی آنها این اجازه را نمی دهد که به این موضوع فکر کنند .
     یکی از مهم ترین بخش مراسم، حضور میهمانان عزیز و گاه فرهیخته ودانشمندی است که از جای جای ایران به این مراسم تشریف می آورند. لزوم پاسداشت این عزیزان وظیفه تک تک ما ترکمن ها است .تمامی چادر ها بالاخص بر پا کنندگان چادر گنبد وظیفه خطیر میهمان نوازی از این مسافرین ویژه مراسم مختوم قلی فراغی را دارند.
     میهمانان بزرگواری از اقصی نقاط کشور در مراسم حضور داشتند از عاشیق های آذر بایجانی که گروهی آمده بودند تا میهمانهای خاص چادرهای خصوصی (میهمانان غیر رسمی مراسم )
     سالهای آینده طیف وسیعی ازاندیشمندان، عالمان علم وادب ،هنرمندان ، مردم عاشق فرهنگ وهنر به این مراسم خواهند آمد . به هوش باشیم و در استقبال وبدرقه از آنان کوتاهی نکنیم .
     تهیه امکانات در خور و شایسته این عزیزان، از وظایف عمومی همه ماست.
     همه از کوچک وبزرگ باید در حفظ آداب این میهمانی تلاش کنند وازدیگران انتظار نداشته باشند که همه کارها را یک نفر ویا یک گروه به دوش بکشد. شان مختومقلی بسیار بزرگتر از تصور عامه است .عارفان ،شاعران و پیران بسیاری به جهان آمدند و گذشتند. اما مختومقلی فراغی که سالها درغربت، در صحرا تنها خفته بود ، ناگهان برای بزرگداشت مراسم اومردم هجوم می آورند . از عجایب روز گار است در یک شب غوغایی در صحرای آق توقای نزدیک کوههای سونگی داغ روی می دهد . می گویند می رقصند عارفان نیز در حلقه خدا می رقصند . (رقص سما مولانا در قونیه )
     شورای شهر وشهردار مراوه تپه وگنبد نقش اساسی در این میزبانی از میهمانهای راه دور را دارند.
     قابل توجه فرمانداران محترم شهرستانهای ترکمن نشین ، این وظیفه خطیرتمام شهرهای ترکمن نشین است. با انجام اقدامات وهماهنگی های لازم در این امر مهم یاری دهنده باشید .
     میهمان نا آشنا به محیط ، خود دردسر خاص خود را دارد. خودیها هرچقدر با شرایط دشواری روبرو شوند ،حداقل با محیط برگزاری مراسم آشنا هستند .
     تعیین میهمانداران خانم وآقا یا شبیه تور لیدر های خالد نبی وغیره که ضمن راهنمایی میهمانها شرایط اسکان را در نظر بگیرند ، به امان خدا رها کردن میهمانها دور از آداب مهمان نوازی است.
     اعلام زمان پذیرایی در جراید مثلا ” ساعت۲۱ شب اسباب پذیرایی در چادرها مهیا است ” این کمک بزرگی برای مهمانان خواهد بود .
     ساختن خانه های بوم گردی که هزینه کمتری داشته باشند واستفاده بهینه از آنها ، شدیدا” دراین منطقه احساس می شود .
     هماهنگی وارتباط قبل از مراسم با میهمان گروهی وخاص وصدور کارت ویژه این ضیافت
     تهیه بروشوربرنامه های چادرها واعلام آن به میهمانان همانند بروشور برنامه در سالن ارشاد گنبد .
     دوستانی که میهمان همراه خود دارند وظیفه ای بس سنگین ودشوار دارند .
     بر خلاف تصور عامه ، مراسم مختوم قلی فقط ساز وآواز نیست.
     تهیه آب معدنی، اتراق گاه یا چادر مخصوص برای این میهمانها ضروری است
     تهیه غذا در ظروف یک بار مصرف .
     مثلا در مراسم مختومقلی در سالن ارشاد در گنبد پشمه وآب معدنی پخش می شود در آق توقای درحد معقول این تدارکات پیش بینی شود . بهتر ازبی برنامگی کامل است .
     ضیافت چادرها، خودیها (بومی ها )، با سعه صدر اجازه دهند حداقل میهمانها از این فرصت بهرمند شوندتعداد محدودی ظرف غذا تا پایان مراسم نگهداری شود .
     تعیین گروه پیشواز
     تعیین گروه بدرقه ازسوی هر جمعیت فرهنگی ویا چادرها اصلی
     از لحاظ فرهنگی ،تهیه چندین شعر منتخب مختومقلی به همراه ترجمه شعرها در بروشور ها (به تعداد محدود )وتقدیم آن به عنوان هدیه به میهمانها ویا تهیه آهنگهای مربوط به اشعار سروده شاعر ساخته شده اند . پوستر وعکس نصب شده درمراسم سالن ارشاد گنبد حقیقتا جلوه ویژه ای داشت. یا در چادر ادبی گمیش دفه عکس چهرهای شاخص گمیش دفه نصب شده بود هم نوستالژی بود وهم آگهی دهنده .ویا در همان چادر گمیش دفه مقاله استاد عنصری در مورد تاریخ تولد مختوم قلی بخش شد.تاثیر چنین کارهایی بیش از پیش اهداف برگزاری مراسم مختومقلی را به پیش خواهد برد .

     میزبانان خصوصی شرایط سخت اقامت و حداقل بودن امکانات را با میهمانان در میان بگذارند تا فردا شرمنده نشوند .
     تعداد دستشویی به نسبت جمعیت حاضر نبود. بهتر است تعداد بیشتری دستشویی و روشویی ساخته شود .معضل دستشویی تمام زیبایی مراسم وزحمات خود مسئولین را تحت الشعاع قرارداده بود . واقعا زیبنده نیست .شاهد انواع اقسام لعن ونفرینها ومتلکها وشایعات در صف دستشویی بودیم .
     این رویداد دیگر یک رویدادثبت شده تاریخی است .با احداث یک مخزن بزرگ آب لوله کشی درمحوطه در زمان برگزاری جشن به بهبود کیفیت مراسم بیافزایم .
     فرمانداری مراوه تپه تا اینجای کار یک نمره مثبت عالی از لحاظ اسفالت معابر دارد .
     اگر پارکینگی مثل پارکینگ سوارکاری گنبد ساخته شود نیز نور علی نورخواهد شد .
     یا اگر مانند اتراق گاههای شهرهای ساحلی محل خاص تعبیه شود از بی نظمی ها کاسته خواهد شد وهم فضا بصورت بهینه مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
     آخرین نکته ، نکات ایمنی را جدی بگیریم در کنار ماشین ها آتش روشن کردن به صلاح نیست . آنهم درمیان خودروهایی که نامنظم پارک شده اند . تعیین محل خاص برافروختن آتش برای قا لوها وکباب ها . وبه همراه داشتن کپسولهای آتش نشانی یکی ازقوانین رعایت نکات ایمنی مراسم است .

     عبدالجلیل امانی نژاد گنبد کاووس
     تاریخ دوم خردادماه هزار وچهارصد ودو
     ساعت ۲۴

  2. اقای امانی نژاد , ببخشید از کیسه خلیفه می بخشید , کدام کارافرین یا صاحب سرمایه برای این پیشنهادهای خیالی و,,, شما حاضر است مثلا برای خانه بومگردی در روستای دورافتاده اق توقای ان هم با کاربری فقط و فقط یک روز سال , سرمایه گذاری نماید ؟! الان در خالد نبی , دانشمند و,,, پذیرای زایرین حداقل در اخر هفته ها و مناسبت های دیگر هستند ولی ترا خدا صحبتی را مطرح نکنید که بقول مولانا باعث خنده و استهزا نگردد ,پناه بر خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا