گزارش

در مراسم افتتاح نخستین موزه تخصصی و خصوصی فرش ترکمن چه گذشت؟

پایگاه خبری اولکامیز – سخی بخشنده : در آخرین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به دعوت مسئول موزه خصوصی فرش ترکمن توفیقی شد تا در مراسم افتتاح نخستین موزه خصوصی  فرش ترکمن حضور  داشته باشیم .

مراسم با قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران شروع شد.

حصل خانجانی به عنوان سخنران آغازین ضمن خوش آمد گویی به حضار با قرائت متنی زیبا و برخاسته از دل  فلسفه های نهفته در تار و پود نقش های فرش های تورکمن را بیان کردند و از عشق و علاقه و اراده های مصمم خود و خواهران و مادران این سرزمین مان سخن راندند.

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم استاد ولی محمد خوجه  بودند که ضمن اشاره به خاطراتی که از مادر بزرگوارشان در تهیه فرش داشته اند از افتتاح موزه های شخصی ابراز خوشحالی کرده اند و بیان اینکه ایشان نیز هم اکنون دارای موزه کتب خطی و آثار قدیمی منطقه می باشند اعلان آمادگی برای همکاری با موسسات مربوطه داشته اند و همگان را دعوت به حضور در کتابخانه خود نمودند

سخنران دیگر مراسم استاد محمد قوجقی رئیس بنیاد مختومقلی گنبد بوده اند که با اشاره به قدمت نقش ها و نقوش فرش و تشابهاتی که برخی از این نقوش با نقش های مسجد کبود تبریز دارد بر لزوم کار کارشناسی بر داشته های میراث هنری مان تاکید ویژه  داشته اند و بیان فرمودند این نه یک سخنرانی که بلکه یک درد دل هست.

سخنران دیگر مراسم دکتر ابراهیم کلته بودند ایشان ضمن یادآوری اینکه در زمان تحصیلش در دوره  دکتری  حدود ۲۰ سال پیش  این اعتقاد وجود داشت که در سال  ۲۰۲۰  حرف اول در آمد کشورها را  گردشگری خواهد زد که این امر در جهان بوقوع پیوسته است. او از مسوولین حاضر در جلسه منجمله سرکار خانم مریم آق آتابای و دکتر حمیدی خواست که با توجه به ظرفیت های بسیار بالای  استان و بویژه گنبد در امر جاذبه های  گردشگری اعم از میراث مادی و معنوی مردم ترکمن، به بخش خصوصی جهت هم افزایی فعالین بخش وهم تبلیغ در بازارهای هدف کمک کنند.

در میانه مراسم گروه هنری لاله  با سرپرستی بهروز سقلی قسمتی از برنامه های خود را اجرا کرده اند که بخش ال بوقچا (بقچه) آن  جزو ادبیات فولکلور در حال فراموشی می باشد و این گروه سعی در حفظ این میراث فولکلور در بین مان دارد.

یکی دیگر از سخنرانان مراسم  دکتر اراز محمد سارلی بود که به زبان ترکمنی مطالب قابل توجهی را بیان داشتند. ایشان با تبریک به خانم خانجانی بخاطر همت و تلاش خستگی ناپذیرشان که سرانجام توانستند برای اولین بار موزه ی خصوثی فرش ترکمن را راه اندازی نمایند، افزودند این موزه در نوع خود بی نظیر است.

وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره  استاد نیازی پدر معنوی فرش ترکمن و اینکه ایشان در این زمینه زحمات بسیاری کشیده اند ابراز خوشحالی کرده اند که راه ایشان را عاشقان هنری همچون خانم خانجانی ادامه  داده اند و امروز نتیجه ملموس آن را می بینیم که نتیجه زحمات امری قابل مشاهده هست. متاسفانه خود مرحوم نیازی که موزه ای مشابه را در منزل خود تدارک دیده بودند، پایدار نماند. وی خواستار پیگیری چاپ دو جلد کتاب استاد نیازی شدند که پس از سالهای سال انتظار چاپ و نشر آن، متاسفانه به بوته فراموشی سپرده شده است.

سارلی در ادامه به موزه های مشابه آثار سنتی ترکمنی اشاره کرده افزودند یکی از تلاش ها، موزه مسجد حوزه علمیه سلطان محمد آخوند هست که با زحمات اساتید آن حوزه من جمله استاد جبار آخوند نیک نهاد  و دیگر اساتید  جمع آوری شده است و دیگری موزه ابزار و آلات قدیمی ترکمنی استاد ولی محمد خوجه می باشد که در کنار کتابخانه ی نفیس خطی اش می درخشد.

این استاد دانشگاه با مخاطب قرار  دادن مسئولین میراث فرهنگی خواستار توجه و حمایت بیشتر در پیشبرد اهداف ملی این عاشقان حوزه میراث فرهنگی و هنری شدند.

دکتر حمیدی رییس کل میراث استان یکی دیگر از سخنرانان برنامه بوده اند و ایشان بر همگونه همکاری و همراهی و حمایت از اینگونه امور یعنی شناساندن میراث های هنری و گردشگری محسوس و نامحسوس قوم ترکمن و دیگر اقوام تاکید کرده اند و  استان گلستان را استانی دارای ظرفیت های بسیار در این  زمینه دانسته اند.

مریم آق آتابای رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس یکی از آخرین سخنرانان مراسم بر ثبت دست کم ۳۰ اثر و هنر قوم ترکمن در مجامع جهانی و ملی  تاکید فرمودند اموری همچون مهارت ساخت و بکار گیری  دوتار – مهارت ساخت و بکار گیری کمانچه (قیجاق) – مهارت های نمد مالی – مهارت های فرش بافی – مهارت های پلاس و … که آخرین مورد آن  مهارت ساخت و بکار گیری تنور سنتی ترکمن بود و البته این امر نشان دهنده تنوع بسیار زیاد هنر و میراث های سنتی در نزد این قوم هست و در راستای شناساندن این هنرها به دیگران همکاری اصحاب فرهنگ و هنر به دیگران را خواستار شدند.

آخرین سخنران مراسم  دوباره سرکار خانم خانجانی بودند که ایشان ضمن مرور خاطرات خود از کودکی تا بحال که در صنعت فرش بوده اند و همکاری بسیار نزدیکی که با مرحوم نیازی داشته اند  از جمله اینکه خود مرحوم مشوق اصلی ایشان بوده اند و از عشق بی پایان مرحوم نیازی به فرش ترکمن مطالبی فرموده اند.

خانجانی خبر تدوین مطالب پراکنده در مورد فرش یکی از کارهای مرحوم نیازی را در مراسم اعلام نمودند و از نقش همسر گرامی شان  آقای مفیدی که در تمام مراحل زندگی پشتیبان شان بوده تشکر نمودند که بدون آن همراهی و حمایت ها به سر انجام رسیدن این کارها را سخت می دانستند و در پایان ایشان هم از تمام  دلسوزان خواستار همکاری و همراهی  در معرفی دیگر هنرهای دستی مردم ترکمن شده اند.

تجلیل از برخی از هنرمندان و صاحبان مهارت  از بخش های پایانی مراسم بود یکی از کسانی که تجلیل شد خانم آی محمدی از رنگرزان قدیمی نخ های فرش بود و یکی دیگر از تجلیل شده ها آی محمد مقیمی  سازنده دوتار ترکمنی بود.

بازدید از موزه و دیدن دست بافته ها و صنایع دستی ترکمن بخش پایانی مراسم بود که خانم خانجانی با شور و اشتیاق فراوان با توضیحات عالی این بخش را انجام داده اند پذیرایی از مدعوین با چای و  نان سنتی ترکمنی و بیشمه  قسمت پایانی مراسم بود.

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا