مطالب ویژه

نشست اصحاب رسانه و فعالین ترکمن با معاون استاندار

جایگاه و حرمت خبرنگاران باید حفظ شود

پایگاه خبری اولکامیز – دوشنبه سیزدهم اردی بهشت ۱۴۰۰ برابر با سوم می ، که به روز جهانی آزادی رسانه و مطبوعات موسوم است جمعی از اصحاب رسانه و فعالین فرهنگی اجتماعی ترکمن  با دکتر احسان مکتبی معاون سیاسی امنیتی استاندای گلستان دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست لطیف ایزدی ضمن تشریح اتفاقی که برایش پیش آمده بود گفت : پس از نشست با امام جمعه به درخواست ناجا ، با فرمانده نیروی انتظامی گنبد نشستی داشتیم که در حهت تعامل و هم افزایی بود و  ایشان در آن جلسه  اعتذار و دلجویی خویش را  به بنده اعلام نمودند که حرکتی ارزشمند و مثبت بود ولی پس از اینکه این خبر در اولکامیز رسانه ای شد بار دیگر پلیس با تندی برخورد نموده و تهدید کرد که شکایت خواهد کرد .

مدیر اولکامیز از معاون استاندار گلستان درخواست پیگیری  این موضوع را کرده و گفت : چرا با خبرنگاری که صادقانه فعالیت می کند اینگونه برخورد می شود؟ فشار و تهدید سبب ایجاد محدودیت در کار رسانه می شود و برخلاف قانون مطبوعات است.

از رسانه های آزاد و منتقد نترسیم

حاج بهروز ایزدی فعال اجتماعی آق قلایی خطاب به احسان مکتبی که خود روزنامه نگار برحسته استان می باشد گفت: یکی از مولفه های توسعه و پیشرفت جوامع حمایت از رسانه های آزاد و پرسشگر و منتقد است. بنابراین باید جلوی اعمال فشار و آنچه باعث خدشه دار شدن رسالت خبرنگاری می شود گرفت.

وی افزود : مسئولین باید در کنش ها و واکنش های نهایت دقت را داشته باشند و قانون را درست اجرا کنند چون اگر مجریان قانون خطا کنند از مردم عادی چه انتظاری میتوان داشته باشیم . جایگاه و حرمت و کرامت انسانی خبرنگاران حفظ شود. جامعه بدون نقد جامعه مرده است. متاسقانه تا کسی انتقاد کند ، می گویند موضوع امنیتی است و مانعش می شوند در حالیکه این نوع نگاه به منافع کشور مضر است و دلسردی و واگرایی ایجاد میکند.

وی گفت مسئولان باید اقداماتی از خود نشان دهند تا مردم دلگرمتر شوند و بنا به توصیه مقام معظم رهبری در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند . اگر رسانه احساس کند بخاطر ببان واقعیت ها اعمال فشار میشود پیشرفت نخواهیم کرد.

پلیس فتا دیکته نکند

آنا محمد بیات خبرنگار پیشکسوت گنیدی با انتقاد از رفتار پلیس فتا گفت پلیس فتا نباید به خبرنگاران و اصحاب رسانه دیکته کند بلکه فضا را باز نگهدارد. ما برای دولت زحمت کشیدیم نیروی انتظامی را از خودمان می دانیم و انتظار هم داریم با ملایمت و ملاطفت برخورد کند. موضوع را تلطیف کند در برخورد باید تقاوتی بین خبرنگار و سارق قائل شویم. خبرنگار مجرم نیست .

نبود مطبوعات آزاد عمده مشکل ماست

امان محمد خوجملی روزنامه نگار گنبدی اظهار داشت : برخی از مسئولین رسانه را بر نمی تابد و خبرنگار را مزاحم تلقی می کنند. در حالیکه خبرنگاران  سبب رشد و آگاهی جامعه هستند. در دوم خرداد ۷۶ از نظر مطبوعاتی و رسانه ای رشد  کردیم که اگر تداوم می بافت بساری از مشکلات کاشته میشد.

وی افزود:  یکی از عوامل عقب ماندگی ما این است که ما از بیان حقایق می ترسیم ما از یک تاخیر فرهنگی رنج می بریم رسانه ها می توانند جلوی فساد ها و اختلاس ها و سوء استفاده ها  را بگیرند.در عرصه رسانه زیاد پیش نرفتیم و خبرنگاری که در سطح جهانی باشد نداریم. نباید روزنامه نگاران سرکوب شوند بلکه آزاد باشند در نوشتن. عمده مشکل ما نبودن مطبوعات آزاد است.

همدیگر را بشناسیم

صالح سخایی فعال فرهنگی گفت :  دراجرای قانون اشکال داریم یا اینکه خلا قانونی هستیم . تا کی میخواهیم مسائل را با ریش سفیدی حل کنیم ؟

این شاعر آق قلایی افزود: خداوند انسانها را شعبه شعبه ، قوم به قوم مختلف آفرید تا همدیگر را بشناسیم. کلمه لتعارفوا مهم است . ما باید بر شایسته سالاری و قانونمندی تاکید کنیم و عمل نماییم.

عذرخواهی فرمانده قابل تقدیر است

غبدالغفار رادمهر فعال سیاسی ترکمن گفت :  جناب آقای ایزدی و دیگر عزیزان به عنوان یک شهروند جامعه ی مدنی، اگر به نقد  دولت می پردازند و خواسته های مردم را از مسیر مشخصی به دولت منتقل می کنند، دولت نیز باید به شکل مناسب پاسخگو باشند که الحمداله با عذرخواهی فرماندهی محترم نیروی انتظامی گنبدکاووس که قابل تقدیر است، حرکت بزرگی در ایجاد و برقراری یک تعامل سازنده با اصحاب رسانه و بلکه فعالین سیاسی و اجتماعی تورکمن صحرا و استان به وجود آمده و ما را به عنوان یک شهروند مدنی در جهت برقراری رابطه ی دوسویه با دولت به تلاش وا می دارد، و در مقابل، دولت نیز با حمایت از گروه ها و تشکل های مردمی که مستقل از دولت اند، زمینه ی مشارکت مردم را فراهم نمایند.

انتقاد به رد صلاحیت ها

دبیر کل جبهه همدلان صحرا افزود : ضمن احترام به نظرات مسئولین مربوطه در امر انتخابات شوراهای شهر و روستا، در اکثر شهرها، افرادی در انتخابات شورای شهر حذف شده اند که جزو نیروهای مردمی و از افراد شاخص منطقه محسوب می شوند، که این عزیزان جز خدمت به جامعه، مردم و منطقه، هیچ هدفی را دنبال نمی کنند.

جایگاه خبرنگاران را حفظ کنیم

حبیب ایزدی فرهنگی آق قلایی آخرین نفری بود که سخن گفت وی افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه جایگاه رفیعی در جامعه دارند صدای مردم هستند مسئوالین باید خبرنگاران را تحمل کنند نه اینکه با آنها برخورد قهری و هتک حرمت شده و با آّبروی اصحاب رسانه بازی شود این کار بر خلاف شرع و دین و قانون است.

صداقت ، رندی و اخلاق سه اصل روزنامه نگاری هستند

احسان مکتبی پس از شنیدن صحبت های حاضرین گفت : روزنامه نگاری بایسته هایی دارد و در آن چند چیز اصل است : صداقت نیاز حرفه ای روزنامه نگاری است. مردم بدانند که آن نشریه راست می گوید.  روزنامه نگار باید صداقت را از بیهقی یاد بگیرد . دومین شاخصه روزنامه نگاری ، رندی و زیرکی است. رندی را باید از حافظ بیاموزد. حرفشان را بزنند با ادبیات قدرتمندی که کمترین تبعات را داشته باشد. کنار انها به چیرهای دیگر مسلح کنیم و آن اخلاق است.

اصل طلایی در اخلاق این است : آنچه که برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندید  و آنچه که برای خود نمی پسندید برای دیگران هم مپسندید .

اگر اخلاقی رفتار کنیم منصفانه صحبت می کنم دشمن را تبدیل به دوست می کنیم با همه آدم ها نزدیک می شویم.

نقطه قوت انسان این است که اشتباه می کنیم . عذرخواهی هر انسان نشانه خردمندی و فضیلت اوست

ما کجای تاریخ ایستادیم در جامعه ای زندگی می کنیم که قبل از ایرانی بودن فارس ترکمن سیستانی هستیم مایه هویت ماست . خیلی جاها غمض عین کنیم گذشت داشته باشیم. ما  رسالتی داریم اگر قرار باشد در حاشیه ها  گم و گور شویم کی رسالتمان را انجام بدهیم؟ آیا من روزنامه نگار با نهادها دولتی و ادارات در تقابل هستم؟ همه در یک صف هستیم ممکن است برخی قصایی به پیش بیاورند برخی بدون قصد آدم عاقل چشم انداز جلویش را ببیند ۳۰ سالگی کجا بودم ۳۵ سالگی کجا بودم ؟

تنوع قومیتی آسیب هایی هم دارد

معاون امنیتی استاندار گلستان افزود: رسالت همه  گلستانی ها که در استان زندگی می کنیم و نزدیک به ۳۰ قوم هستیم چیست؟  رسالت ما خیلی سخت است . تنوع قومیتی آسیب هایی دارد منافعی هم دارد خیلی ها به دنبال این هستند که بین قومیت ها را به هم بزنند مسئله اجتماعی راه حلش اجتماعی است. زندگی در جامعه چند فرهنکی است مسئولین حواسش جمع باشد زندگی کردن در جامعه ای مانند گلستان پیچیده است. با هم بیشتر گفتگو کنیم ارتباط داشته باشیم مجموعه مدیریت در دامن زدن به مباحث قومی نیستند حق شهروندی افراد باید لحاظ شود همیشه بهترین راه را باید انتخاب کرد.

گفتنی است در این نشست یک ساعته عبدالعفار رادمهر ، صالح سخایی ، حاج مشهد ایزدی ، انا محمد بیات ، حاج بهروز ایزدی ، امان محمد خوجملی ، بهمن دوگونچی ، تاشلی عزتی ، یحیی یاری، حبیب ایزدی و عبدالباسط قوجقی حضور داشتند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا