مطالب ویژه

دکتر شفیعی کدکنی، جرجان را بهترین نام برای استان گلستان می دانست

پایگاه خبری اولکامیز – دکتر ناصرقلی سارلی : حتما شنیده یا خوانده‌اید که دکتر شفیعی کدکنی گفته‌اند بهترین نام برای استان گلستان، جرجان است. نظر ایشان را یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برای اهل رسانه نقل کرده است (اگر اشتباه نکنم، تردید از بنده، آقای دکتر فلاح عضو گروه زبان و ادبیات فارسی آن واحد. اگر اشتباه است دوست عزیز رسانه‌ای آقای عبداللطیف ایزدی اصلاح خواهد کرد). این نقل‌قول صحیح است اما تفصیل آن چنین است:

بنده ورودی ۱۳۷۶ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران بودم. در همان ترم اول (مهرماه) با استاد شفیعی کدکنی درس مثنوی داشتیم. آن روزها روزهای خوش تحصیل ما بود و این درس در اتاقی در مجاورت دفتر گروه زبان و ادبیات فارسی که به‌نام کتابخانه مدرس رضوی معروف است برگزار می‌شد؛ کلاسی به صورت میزگرد.

بنده و دوست دانشمند دکتر حمیدرضا توکلی ( اکنون استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان) همواره در چپ و راست استاد می‌نشستیم و از لطف و عنایت ایشان برخوردار بودیم. در کلاس‌های استاد شفیعی طرح درس از پیش‌ تعیین‌ شده وجود ندارد و محتوای کلاس عبارت است از پاسخ استاد به پرسش‌های دانشجویان و حاضران. در پرسیدن پرسش‌ها هم اولویت با سارلی و توکلی بود.

روزی بحث بر سر اهمیت نام‌های تاریخی و ریشه‌دار بود. استاد در میانه بحث، رو به بنده کرد و با آن لحن صمیمانه و خاص فرمود: راستی سارلی! بالاخره اسم استانتان چی شد؟

بنده توضیح دادم که اسم استان گلستان است و دلیل آن نوعی دلجویی از ساکنان شرق استان جدید است و … .

استاد گفتند که گلستان یک نام تاریخی نیست و به نظر ایشان بهترین نام، جرجان است که اتفاقا مطابق است با گنبد کاووس.

سپس توضیح دادند که صدها دانشمند، عالم و آدم مشهور با لقب جرجانی در تاریخ داریم. همان‌جا به بنده توصیه کردند که کتاب تاریخ جرجان را ترجمه و دوباره عرضه کنم.

ان شاالله این کتاب را که ترجمه‌اش تمام شده و درحال تحقیق روی عالمان آن هستم به‌زودی منتشر می‌کنم.

احتمالا آن همکار دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در آن جلسه جزو مستمعان آزاد حاضر بوده و برای دیگران نقل کرده است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا