مطالب ویژه

سخنی در باب ” ضرورت حمایت از سرمایه های سیاسی – اجتماعی “

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز-  عظیم قرنجیک عضو هیئت تحریریه سایت اولکامیز و صاحب نظر مسائل سیاسی اجتماعی استان گلستان نوشت :

با سلام و عرض ارادت بر فرهیختگان معزّز، حمایت از سرمایه های انسانی اعم از سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و …بطور کلی،  و جناب مهندس عبدالغفار رادمهر بطور اخص، از طرف دوستانی همچون دکتر یلقی ، دکتر سیدی و آقایان دوگونچی ، طریک، نبوی زاده ، بیات و خبرنگار برگزیده سال در ترکمن صحرا جناب ایزدی و دیگر عزیزان مایه مباهات و افتخار است.

قلم های شیوا و حمایتگرانه شان ، امیدهای ما را – پس از آن همه هجمه های توهین آمیز و مغرضانه و تعرض به نونهالان مان در آغازین روزهای سال نو و شکفتن شکوفه های بهاری که به واقع کام ما را تلخ و زهرآگین کرده بود و متعاقب آن، قلاب غرض به دستان، به قصد صید خود از فضای گل آلود پیش آمده، بکار گرفته شد تا با همراهی برخی رسانه ها و اشخاص که فضای مسالمت جویانه جامعه را بر نمی تابند، تخریب یکی از استوانه های سیاسی منطقه جناب رادمهر را پیش گرفتند. آن هم شخصیتی که براستی، هر آنچه در توان دارند برای همدلی و همزیستی مسالمت آمیز اقوام در استان در طبق اخلاص نهاده و همچنان نیز بر این نمط استوارند – ، زنده نگاه می دارند.

آرزو دارم، قلم های این عزیزان و سایر دوستانی که به عنوان پشتوانه فکری، هنوز قلم در آستین و انبان دارند و بوقت خود بکار گیرند، همیشه مانا و سبز باشد ، انشاء الله که ثمره ی این حمایت ها به بار نشسته، هوده و نصیب همه ، همانا خیر و صلاح جامعه خواهد بود.

و اما آنانی که اندیشه اصلاح گرایانه و مسالمت جویانه مهندس رادمهر را بر نمی تابند، بدانند که بدون شک، لزوم تضارب آراء و اندیشه های متفاوت با اندیشه ما ، حکم می کند که آراء و اندیشه های جناب رادمهر هم، البته که مستثنا از این قاعده نخواهد بود ، مورد شدیدترین نقادی های منصفانه  قرار گیرد، اندیشه هایی که دغدغه همیشگی اش ، اصلاحات، اصلاح گری ، تحقق جامعه مدنی و دموکراسی و البته همزیستی مسالمت آمیز اقوام و پیروان مذاهب در ذیل شعار ” ایران برای ایرانیان” ، در عین پیگیری مطالبات و خواست های قومی – بدون غلتیدن در دام ناسیونالیسم احساسی ، بلکه پیروی از ناسیونالیسم عقلائی – بوده، می باشد .

بدیهی است که در  ذیل این نقادی ها ، اندیشه ها – بدون غرض ورزی ها و تهدیدها و تحقیرها که منتج از نگرش های حقیر و متحجرانه بوده و قصدی و غرضی جز بر زمین زدن صاحبان فکر و اندیشه دگر ندارند – صیقل خورده و جلا یافته و پس از جدالی احسن در ساحل آرامش، بلکه دردی از جامعه ی اینک در گِل مانده ، دوا گردد .

جناب رادمهر در تمامی بیانیه ها و اطلاعیه هایی که در مقام دبیرکل مجمع متحد همدلان صحرا و به مناسبت های مختلف صادر می نموده اند در قالب شخصیتی عمیقاً معتقد در باره ی مسائل مهم و با اهمیت مختلفه، نظر داشته و خواست های بر حق اقوام و مذاهب را – که در آسمان گلستان، بسان رنگین کمانی متجلی اند  – مطرح و نیز برضرورت همزیستی مسالمت آمیز آنان ، تاکید می نموده اند. چرا که براستی هم ، هر یک از اقوام ، هنگامی که در افق هستیِ هم ظاهر می شوند، هر یک در رابطه با دیگری و در کنار هم ، نقش و هویتی معنابخش پیدا می کنند و این مهم تنها با وجود کلیتی  به نام ” ما ” نهفته و شکل گرفته، و تنها در گفت و گو ، بحث و اشتیاق به تحقق یک اجتماعِ آگاهی یافته و همبسته در دایره جامعه وجود می یابد .

اگر چنین است و به زندگی مسالمت آمیز در کنار هم معتقدیم و وجود هریک از ما (در قالب قومیتی خاص)، بسته به وجود آن دیگری، در این دهکده جهانی معنا و مفهوم هویت بخش می یابیم لذا باید از هر گونه تخاصمات حذر نموده و برای رفع هر گونه سوء تفاهمات و یا تعارضات احتمالی ما بین هم، طریق گفت و گو را طی کرده ، پاسخ مسائل و ابهامات را با هم بیابیم .

در عصر پر هیاهوی پست مدرن ما ، تمام سعی و تلاش ما صرف این شود که کیفیت هایی همچون هویت و احترام به دیگری را، با صدایی رسا و واضح، از قلم هایمان جاری و بر زبان مان رانده شود تا زنگارهای احتمالی بجا مانده از سنوات ماضی، از درون سپهر فرهنگ مان زدوده شود.

ما بسان پیروان هر یک از اقوام و مذهبی هم که باشیم برای پاسداشت حریم حرمت و احترام خویش، و حفظ و حراست از همزیستی مسالمت آمیزمان ، نیاز به حفظ نظم اجماعی و آرامش داخلی داریم که این مهم حتی با قرارداد نانوشته اجتماعی هم که شده ، بدست اجماعِ نخبگان همدلِ اقوام مقیم منطقه به حاصل و ثمره خواهد نشست.

در هیچ کجای جهان ، هیچ منطقه ای یافت نمی شودکه با تنفر و تحقیر و تخاصم داخلی به توسعه و رفاه رسیده باشد، ما هم برای توسعه منطقه خویش و باروری درون منطقه ای خویش با مشارکت مدنی و اجماع درونی اقوام مقیم منطقه خود، در پی درس آموزی از جهان پیرامون خود در فکر تعبیه سیستمی برای توسعه و آبادانی منطقه و میهن خویش باشیم .

منطقه ما مخزن عظیم سرمایه و نیروی انسانی سازنده، خلاق ، مبتکر و متخصص است، پس بر اجماعِ نخبگانِ منطقه است که این نیروهای خلاق و متخصص را از هر قوم و مذهبی هم که باشند، شناسایی، و بدون هیاهو و برخوردهای قوم مدارانه احساسی، از هر سخن و مبحث مخرب و متعارضانه که توجه ما را از اهداف درازمدت توسعه مدارانه  باز دارد، اجتناب نموده ، به فکر تولید و رفاه و توسعه و آبادانی و رفع معضلات منطقه باشیم.

اکنون، شایسته است برای دستیابی به اهداف مشترک توسعه پایدار منطقه ای در فکر فهمیدن و قوام اشتراکات انسانی و مردمی خود بوده، خواستار  “جایگاهی برابر دور میز مشترک ” میهنی و منطقه ای باشیم تا که فرهنگی پویا، بارور و توسعه مدارانه را برای منطقه خود رقم بزنیم.

ما که توانسته ایم عبارت محبوب ” رنگین کمانی از اقوام و مذاهب ” را برای استان گلستان خود رقم بزنیم به همّت و اجماع نخبگان و مردم منطقه خود نیز، این مهم را هم، می توانیم به سرانجام و مقصد برسانیم.

ما باید در سایه این تلاش های انسان مدارانه در صدد کسب جایگاهی درخور در زیر آفتاب و تصدیق حقوق شایسته برای  ” ما ” یِ  برآمده و الهام گرفته از اندیشه های نخبگان و دلسوزان خویش باشیم و بدین سان بذر سودمند ” همدلی ” را در دل هایِ هم بکاریم و به یمنِ وجود و هستی همدلانه خود، در صدد تحققِ  ما ” ی مشترک بوده، با حضور هر کدام از اقوام ، نزد آن دیگری ، نسبت به هم احساس مسئولیت پیدا کرده ، و در قبال و نسبت به هم ، علاوه بر به رسمیت شناختنِ هویت هایِ خاصه ی همدیگر،  این مسئولیت پذیری در قبال هم را ، بمثابه یک امر مطلق اخلاقی و ایمانی تلقی کرده  و به آن توجه شایانی نشان دهیم .

البته که طرح این موضوعات و اشاره به جنبه ی متعالی آن در فرهنگ مدرنی که داعیه اش را در سر می پرورانیم باید در باطن و ماهیت خویش هم ، مواجهه همدلانه ی میان خود و دیگری را، به عنوان یک رویداد مهم در مراودات خود به عنوان یک وظیفه، شناخته، و از بی تفاوتی در قبال یکدیگربپرهیزیم .

الغرض ، ما اینک در یک منطقه ای زیست می کنیم که همزیستی مسالمت آمیر آن، زبانزد عام و خاص در سطح منطقه و کشور است پس بیائیم این هویت آبرومندانه منطقه خود را پاس بداریم و از هرگونه اقدامی که این هویت شکل یافته  را بر هم بزند، اجتناب کرده، هرگونه مسائل و سوء تفاهمات احتمالی پیش آمده – بالاخص برای جناب مهندس رادمهر – را با درایتِ اجماعِ همدلانه ی بزرگان منطقه خویش مرتفع نمائیم .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا