یادداشت

عید سیاسی جهان اسلام

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی: جهان اسلام در دیدن اولین روز ماههای رمضان و شوال همیشه دچار اختلاف هستند. امسال بعضیها روز چهارشنبه دوم فروردین  روزه را شروع کردند و بعضیها روز پنج شنبه روز سوم فروردین. کسانیکه روز چهارشنبه شروع کردند روزه شان سی روز کامل است. ما که روز پنج شنبه بعد از افطار روزه به آسمان نگاه کردیم ماه چقدر در افق بالا دیده می شد معلوم بود روز پنج شنبه روز دوم ماه رمضان بوده است.

 به این ترتیب معلوم بود روز جمعه اول اردیبهشت روز عید فطر خواهد بود. دیروز عصر پنج شنبه در خیلی جاها ماه روئیت شده است حتی در داخل ایران. (امام جمعه آق قلا گفته روئیت ماه به ما ثابت شد ولی با دستور حاکم نماز عید فطر خوانده می شود. منبع ترکمن نیوز). اگر داخل هر کشور هم معیار باشد وقتی چند نفر افراد عاقل و بالغ شهادت بدهند ماه را دیده اند چرا روز عید فطر اعلام نمی شود؟

آیا به حاکم گفته شده است که ماه روئیت شده؟ اگر گفته و خبر داده شده است چه گفته؟ اگر قبول نکرده چرا قبول نکرده است؟ مگر معیار دیده شدن ماه توسط چند نفر افراد عاقل و بالغ نیست؟

گفته شده در کشورهای عربستان و مصر و ترکیه و قطر و امارات و افغانستان و بخش سنی نشین ایران و عراق امروز نماز عید فطر خوانده می شود. البته جهان اسلام حدود ۵۰ کشور هستند فقط ۷ کشور مسلمان امروز جمعه نماز عید فطر می خوانند و از بقیه کشورها خبر نداریم.

شاید آن کشورها معیار را دیده شدن ماه در کشور خودشان بدانند. آیا بیشتر جاهای اهل سنت ایران و عراق بدون دیدن ماه امروز نماز عید فطر می خوانند؟ فکر نکنم این همه جمعیت بدون دیدن ماه امروز نماز عید فطر بخوانند.  روئیت ماه با دستگاههای الکترونیک ساده ترین کار است ولی چرا به آن تن نمی دهند؟

چطور سنی های ایران و عراق ماه را می بینند ولی شیعیان ایران و عراق نمی بینند؟ فکر نکنم سنی های ایران و عراق با افق عربستان امروز را عید فطر اعلام کرده باشند.  امروز عصر اگر ماه در افق بالاتر از حد معمول دیده شود معلوم می شود که امروز اول ماه شوال روز عید فطر است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. اقای خوجملی عزیز سلام , تا انجا که می دانم و می دانی هیچ گونه مطالعه ای در باب مسایل اسلام و امور دینی نداشته و نداری ,,, چرا خودت را زحمت می دهی و درباره مواردی مثل رویت هلال ماه رمضان و هلال ماه شوال و ثبوت عید فطر نظر می دهی که بقول مولانا (از قیاسش خنده امد خلق را )

    1. علیکم سلام :
      به خودم زحمت دادم تا به سوالات جناب آقای خوجملی پاسخی داده باشم. فکر کردم دارد سوال می کند! نظر دادن در رابطه با رویت هلال ماه یک مسئله علمی است (علم نجوم ) نه یک نظر فقهی ! اگر هم قیاسی صورت گرفته و باعث لبخند کسی شده باشم باکی نیست بلکه باعث سرور است. فقط تعجب بنده از علم غیب بعضی ها است!!

  2. ضمن تبریک عید فطر:
    پاسخ سوالات فوق را در سایت های علم نجوم مخصوصآ سایت های بی طرف خارجی می توان دریافت کرد و مبنای فقهی روز عید یا روزه را نیز باید بر آن پیاده کرد. در عصر روز پنجشنبه ماه از قاره افریقا به این ور غیر قابل رویت بود. بزرگ و واضح دیده شدن ماه در غروب روز جمعه به علت سن بالای آن که حدود ۳۶ ساعت بود، است. متاسفانه رویت ماه اسیر هرج و مرج و پوپولیسم قرار گرفته است! عید کشور عربستان بر مبنای طلوع ماه و عید ایران بر اساس رویت ماه هر دو درست بود.

    1. این پاسخ شما برای روزه داران محترم متاسفانه پشیزی ارزش ندارد چون مشکل اصلی به تفاوت نگرش تان به رویت هلال ماه شوال به عنوان مسیله علمی نجومی است که با نگرش روزه داران محترم به حرام بودن روزه در روز عید فطر , این عزیزان از نظطرات فقهی درباره هلال ماه شوال پیروی می کنند ,,, اگر توضیحات بیشتر خواستید به کانال تلگرامی حوزه علمیه قره بلاغ , عرفان اباد , چنارلی و,,, مراجعه نمایید ,,,التماس تفکر

    2. استدلال و اصرار شما مبنی بر غیرقابل رؤیت بودن هلال ماه در غروب پنجشنبه ، حضرتعالی را لاجرم در مقابل این سؤال قرار میدهد که آیا شهادت کسانی را که موجب اعلام عید در نقاطی از ترکمن‌صحرا و نقاط دیگر کشور در روز جمعه گردید ، کذب و دروغ میدانید ؟!
      هر یک از آحاد جامعه ، به شرط داشتن چشمان قوی و تیزبین و یا اسباب و ابزارهای مرتبط ، فارغ از اینکه در چه سطحی از شعور و پایگاه اجتماعی قرار دارد ، میتواند به رؤیت هلال نائل آید و باز کردن جایی برای پوپولیسم در این میانه تعجب آور است .

      1. سلام علبکم, اقای احمد از شما که با مفهوم مسایل حقوقی قضایی مطلع هستید چنین کامنتی واقعا عجیب است , همانطور که می دانید در مسایل اختلافی بین اهالی که برای قضاوت به محاکم مراحعه می شود یکی از امارات و قراین , رجوع حاکم یا قاضی یا داور به شهود باشد منتهی مراتب شاهد با ارایه شهادت خود باید بتواند مرحع قضایی را اقناع نمابد در غیر اینصورت فاقد وجاهت قانونی است و به تعبیر ی از ان به عنوان شهادت کذب یاد می شود و قس علیهذا ,,, یکی از دوستان ارحمند مطلب جالبی را تحت عنوان نحوه ثبوت هلال ماه شوال از دیدگاه اهل سنت را برای اقای ایزدی فرستاده که احتمالا پشت دیوار بلند ممیزی ایشان گیر کرده و,,, خلاصه کلام باز هم یاداوری می نماید مسیله رویت هلال ماه شوال به لحاظ دغدغه روزه داران محترم و هم جنین حرام بودن روزه در روز عبد فطر , از صدر اسلام تا کنون مبتنی بر نظریه فقهی بوده و هست ,,, این ابزار فلکی و امثال ذلک هم نظیر ارایه شهادت در محاکم قضایی است که مستلزم اقناع علما و فقهای محترم اهل سنت است و لاغیر ,,, بهتر است وقت خود را در ارتباط با نحوه رویت ماه شوال و جزییات ان متمرکز نمایید تا انشااله موجبات اعتلای سواد مذهبی شما گردد ,,, والعاقبه للمتقین

      2. جناب احمد اقا , اگر روزه می گیری که حتما با احکام ان منجمله نحوه اعلام عیدفطر اشنایی دارید , ضمن اینکه در اقصی نقاط عالم , حلول ماه شوال و اعلام عید فطر بر مبنای نظرات فقهی است و لاغیر

  3. اقای خوجملی همیشه از بحث و تبادل نظر فراری بوده و هست . شما هم بهتر است مطالعه خود درباره دلایل رویت هلال ماه شوال مطابق نظرات فقهی را بیشتر نمایید تا با این گزافه گویی ها خدای ناکرده به همان گفته مولانا (از قیاسش خنده امد خلق را ) ,,, قویا توصیه می شود ضمن انتقاد از این مشی خودحق پندارانه تان , به فکر بهنگام نمودن سطح سواد خود باشید تا خدای ناکرده در معرض اتهام ادای مفتی و مجتهد در اوردن نباشید التماس تفکر

  4. سلام علیکم . مطالب افای خوجملی که الحمدالله در کلیه امور سررشته دارند و به هر مناسبتی اظهار نظر می کنند ، در حد یک زنگ تفریح است لکن ظهور خوجملی جدید با نام کاربری حاجی گلدی و افاضات نامبرده بیشتر حاکی از جهل مرکب است تا علم ناقص که بقول مولانا ( از قضا سزکنگبین …) لذا فعلا به ذکر مختصری از قواعد فقهی مربوط به اهل سنت درباره رویت هلال ماه شوال بسنده می گردد // «رویت هلال در نگاه فقهای معاصر اهل سنت ،-امروزه علم دقیق حساب فلکی ابزاری مطمئن برای اثبات حلول ماه‌های قمری است و از باب قیاس اولی واجب است که بکار بردن چنین وسیله‌ای را بپذیریم؛ زیرا سنت، متناسب با زمان خویش، وسیله‌ی رؤیت را تعیین نموده که این وسیله از شک و احتمال بریء نبوده و بدیهی است که سنت، استفاده از ابزار برتر، کامل‌تر و مناسب‌تر را برای تحقیق مقصود شرعی و رهایی امت اسلامی از اختلاف شدید موجود درباره تعیین آغاز ایام رمضان و اعیاد اسلامی و حصول وحدت در عمل به شعائر و عبادات شرعی مرتبط با حیات و کیان روحی امت اسلامی رد نمی‌کند. مقایسه رویت هلال در نگاه فقهای اهل سنت از صدر اسلام تا سده اخیر، رؤیت هلال به‌طور طبیعی و بدون استفاده از ابزارهایی مانند دوربین و تلسکوپ صورت می‌گرفت؛ اما در سده اخیر برای رؤیت هلال از ابزار هم استفاده می‌شود؛ که این خود سبب اختلاف بین علمای معاصر گردیده است. فقهای معاصر اهل سنت همانند: مصطفی احمد زرقا، محمد مصطفی مراغی (شیخ شهیر الازهر)، احمد شاکر، یوسف القرضاوی و … معتقدند که: بعضی از مردم اهداف و مقاصد ثابتی را که نصوص سعی در عملی ساختن آن‌ها دارند با وسایل آنی و فضا محور که گاهی نصوص برای دستیابی به هدف موردنظر تعیین می‌کنند، اشتباه می‌گیرند به همین خاطر می‌بینیم که بیش‌از حد براین وسایل تکیه می‌کنند، گویا این وسایل ذاتاً هدف و مقصود شارع هستند. درحالی‌که کسی که در فهم نصوص و اسرار آن تعمق می‌ورزد به‌خوبی پی می‌برد که مهم مقصد است و آن همان هدف ثابت و دائمی است و وسایل گاهی با تغییر محیط، تغییر دوران، تغییر عرف یا دیگر عوامل تأثیرگذار تغییر می‌کنند. ابزارها گاهی از عصری تا عصری دیگر و از محیطی تا محیط دیگر تغییر می‌یابند بلکه این تغییر الزامی و اجتناب‌ناپذیر است. اگر نصی به‌ویژه حدیثی درباره‌ی آن‌ها بیان شود، صرفاً به‌منظور بیان واقعیت موجود است و به‌منظور مقیدسازی ما بدان وسایل نیست به‌طوری‌که تا ابد از آن‌ها فراتر نرویم. در بحث وسیله‌ی رؤیت هلال برای اثبات آغاز ماه، این حدیث صحیح مشهور در نزد اهل سنت است که: «لا تصوموا حتی تروا الهلال و لا تفطروا حتی تروه، فان غم علیکم فاقدرواله»؛ تا وقتی‌که هلال رمضان را رؤیت نکنید، روزه نگیرید و تا زمانی که هلال شوال را رؤیت ننمایید روزه‌ی رمضان را افطار نکنید و اگر ابر مانع رؤیت هلال گردید، ماه را سی روز کامل حساب کنید. این حدیث به هدف و مقصدی خاص اشاره کرده و وسیله‌ای را برای آن معین کرده است. مقصد حدیث واضح و روشن است و آن این است که مسلمانان کل رمضان را روزه بگیرند و حتی یک روز از آن را در اول یا در آخرش ضایع نسازند، یا روزی از ماهه‌ای دیگر مانند شعبان و شوال را به‌اشتباه روزه نگیرند و این مقصد با اثبات آغاز یا پایان رمضان میسر می‌گردد آن‌هم با وسیله‌ای که استفاده از آن برای تمام مردم مقدور است و آن‌ها را دچار سختی و حرج در دینشان نمی‌گرداند. در آن زمان، رؤیت با چشم، یگانه وسیله‌ی ساده و مقدور برای عامه‌ی مردم بود، به همین خاطر پیامبر (ص) رؤیت را به‌عنوان وسیله تعیین فرمودند، زیرا اگر آن‌ها را مکلف به‌وسیله‌ی دیگری مانند حساب فلکی می‌کرد درحالی‌که در آن برهه نوشتن و حساب کردن بلد نبودند مردم را دچار مشقت و سختی می‌نمود حال‌آنکه خداوند سبحان آسانی را برای آن‌ها می‌خواهد نه سختی را، پیامبر (ص) درباره‌ی خود فرموده است: «ان الله یبعثنی معنتا و لا متعنتا و لکن بعثنی معلما میسرا»؛ خداوند مرا آزاردهنده و سرسخت مبعوث نفرموده، بلکه به‌عنوان یک معلم آسان‌گیر برانگیخته است. روی این حساب اگر وسیله‌ی دیگری یافت شود که در رابطه با عملی ساختن هدف این حدیث به‌مراتب کارآمدتر و تواناتر عمل کند و در اثبات آغاز ماه، از احتمال اشتباه و وهم و دروغ دورتر باشد و به‌آسانی در دسترس قرار گیرد و دیگر ابزاری نباشد که دسترسی بدان دشوار و فوق طاقت مردم باشد، آن‌هم بعدازآنکه در میان مسلمانان، دانشمندان و فلک‌شناسان و زمین‌شناسان و فیزیک‌دانانی پیدا شده که در سطح جهانی تخصص یافته‌اند و پس‌ازآنکه دانش بشری به‌جایی رسیده که انسان در سایه‌ی آن می‌تواند به کره ماه پرواز کند و روی سطح آن پایین بیاید و در میان خاک آن بگردد و از صخره‌ها و خاک‌های آن نمونه برداری کند، بلکه می‌کوشد به سیاره‌های دورتری هم خیزش کند، پس چرا ما از وسیله‌ای که ذاتاً هدف نیست فراتر نرویم و از هدفی که حدیث در نظر دارد، غافل گردیم؟ سنت برای اثبات شروع ماه، شهادت یک یا دو نفر که مدعی رؤیت عین هلال با چشم سر باشند، لازم دانسته است آن‌هم در زمانی که رؤیت مستقیم تنها وسیله ممکن و میسر برای امت اسلامی بود، امروزه علم دقیق حساب فلکی ابزاری مطمئن برای اثبات حلول ماه‌های قمری است و از باب قیاس اولی واجب است که بکار بردن چنین وسیله‌ای را بپذیریم؛ زیرا سنت، متناسب با زمان خویش، وسیله‌ی رؤیت را تعیین نموده که این وسیله از شک و احتمال بریء نبوده و بدیهی است که سنت، استفاده از ابزار برتر، کامل‌تر و مناسب‌تر را برای تحقیق مقصود شرعی و رهایی امت اسلامی از اختلاف شدید موجود درباره تعیین آغاز ایام رمضان و افطار و اعیاد اسلامی و حصول وحدت در عمل به شعائر و عبادات شرعی مرتبط با حیات و کیان روحی امت اسلامی رد نمی‌کند. علامه احمد شاکر، اعتقاد دارد که برای اثبات دخول ماه قمری، باید از حساب فلکی بهره جست. براین اساس حکم به اعتبار رؤیت که در حدیث نبوی بدان تصریح شده است، برآمده از علتی است که خود آن احادیث به آن اشاره کرده است و اکنون که آن علت یعنی بی‌سوادی امت از بین رفته است، پس باید معلول آن‌هم از بین برود؛ زیرا این یک قاعده است که حکم از لحاظ بود و نبود با علت خود می‌گردد و تابع آن است و این علت همان «امی بودن امتی» است که در دوران بعثت نمی‌نوشته و حساب نمی‌کرده است؛ و معنای حساب نمی‌کرده است این است که حساب فلکی بلد نبوده است. پس هنگامی‌که طبیعت ویژگی این امت تغییر کند و به‌گونه‌ای درآید که بنویسد و حساب کند واجب است که حکم تغییر نماید.آگاهی به‌حساب نجومی در عصر حاضر از مرتبه‌ی ظنیات و حدسیات خارج‌شده و هرکسی که کمترین شناختی به علوم عصر داشته باشد، به این مهم پی برده است. دکتر یوسف القرضاوی معتقد است: ما باید از حساب فلکی دست‌کم برای نفی _ و نه اثبات_ آغاز رمضان استفاده کنیم، و با این کار، اختلافاتی را که هرساله در آغاز رمضان و هنگام عید فطر رخ می‌دهد و گاهی به سه روز اختلاف می‌انجامد، بکاهیم.او می‌گوید: منظور من از اعمال حساب فلکی در نفی آن است که مبنای عمل ما همان اثبات هلال از طریق رؤیت باشد و مطابق رأی اکثر اهل فقه در عصر حاضر عمل کنیم، /// در صورت تمایل برای ادامه بحث ، امادگی دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا