اخبار

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲: ترانزیت ریلی قزاقستان به ترکیه ۱۰ میلیارد ریال برای گلستان درآمد داشت

پایگاه خبری اولکامیز- مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ با اشاره به ورود قطار قزاقستان به ترکیه از راه آهن اینچه برون گفت: ترانزیت ریلی محموله کانتینری قزاقستان با ۵۰ واگن ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن گلستان درآمد داشت.

محسن اعتماد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در ابتدا مقرر بود این قطار از ایستگاه راه آهن سرخس وارد کشور شود که با رایزنی های بسیار مسیر حرکت را به اینچه برون هدایت کردیم.

وی افزود : به مناسبت سفر رییس جمهور قزاقستان و برخی مباحث دیپلماسی در تعیین عوارض ترانزیت این قطار حداکثر تخفیف در نظر گرفته شد اما به طور معمول با عبور یک قطار کانتینری با ۵۰ واگن ۱۰ میلیارد ریال درآمد نصیب راه آهن مبدا می شود.

اعتماد تصریح کرد: برای جابجایی هر کانتینر در کیلومتر از ۱۵ صدم تا ۳۰ صدم دلار تعرفه اخذ می شود که رقم ناچیزی بوده و یک مزیت بسیار بالایی برای راه آهن است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق۲ افزود : برای توسعه زیر ساخت ها در اینچه برون  سرمایه گذاری های خوبی فراهم شده و حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بخش احداث انبار ، سکوی بارگیری، اقدامات لجستیکی، ترانشیپ ( انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر)و سایر زیر ساخت ها هزینه شده است.

به گفته اعتماد، در زمان حاضر ظرفیت ۵۰ واگن ورودی و هدایت ۵۰ واکن صادراتی در ایستگاه ریلی اینچه برون فراهم است.

وی ادامه داد: طی حدود یکسال گذشته و با توسعه دیپلماسی دولت سیزدهم با کشورهای همسابه بسیاری از موانع برداشته شد و چشم انتظار روشنی برای بهره گیری حداکثری از مسیر ریلی قزاقستان – ترکمنستان – ایران پیش بینی می شود.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ بیان کرد: براساس برآوردها هر سه هزار تن بار، یک نفر شغل ثابت ایجاد می کند و ظرفیت خوبی برای استان محروم گلستان است.

به گزارش ایرنا، بامداد روز جمعه (۲۷ خرداد) قطار کانتینری از قزاقستان با محموله گوگرد وارد راه آهن اینچه برون گلستان و سپس راهی تهران و بعد روانه ترکیه شد.

طول راه آهن گرگان – اینچه برون – اترک – برکت در سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود ۹۰۸ کیلومتر و در شرق دریای خزر ساخته شد که ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۸ کیلومتر در ایران قرار دارد و این خط ریلی کشورهای مستقل همسود (CIS) را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل می‌کند.

از سال ۹۳ که خط آهن ایران (اینچه برون) – ترکمنستان – قزاقستان با حضور روسای سه جمهور سه کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون افتتاح شده بود تاکنون به علت مشکلاتی از جمله نبود پل برای گذر قطار و عریض بودن راه آهن ترکمنستان در مبادله کالا و جابجایی واگن‌ها مشکلاتی ایجاد شده بود.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا