اخبار

معاون رئیس جمهور در امور مجلس: معرفی مفاخر تاریخی هویت و همبستگی ملی را تقویت می کند

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس معرفی و شناساندن شخصیت ها و مشاهیر بزرگ فرهنگی، دینی و علمی ایران زمین را به نسل جوان حائز اهمیت دانست و گفت: تلاش و مجاهدت در این زمینه هویت بخش بوده و عرق ملی، حب وطن و روحیه اتحاد و همدلی را تقویت می کند.
سید محمد حسینی در مراسم بزرگداشت دویست و هشتاد و نهمین سالروز تولد مختومقلی فراغی چهره ماندگار و شاعر پرآوازه ترکمن اظهار داشت: این شاعر نامدار و ماندگار در احیای فرهنگ، ادبیات و تاریخ ترکمن نقش برجسته ای داشت از این روی وی را به فردوسی ترکمن تشبیه کرده اند.

معاون رئیس جمهور آشنایی مختومقلی با علوم عقلی و نقلی، حدیث ،قرآن، تاریخ و حضور در بین آحاد مردم را موجب غنای محتوا و مضمون اشعار وی دانست و گفت: آشنایی و آگاهی مفاخر و بزرگان تاریخی کشورمان با مفاهیم و آموزه های متعالی، رمز ماندگاری و اثربخشی رفتار و سخنان آنان بوده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نقش بزرگان تاریخی در اتحاد و همبستگی یک ملت خاطرنشان کرد: مراجعه به آثار اندیشمندان و شخصیت های برجسته اقوام مختلف ایران اسلامی در طول تاریخ نشان می دهد که آنها همواره مردمان را به حفظ وحدت و یکپارچگی، دوری از تنش و جنگ های بی حاصل، وطن دوستی و ایثار و مقاومت دعوت کرده اند.

حسینی با بیان اینکه مفاخر و شخصیت های بزرگ فراتر از زبان، قوم و منطقه جغرافیایی خاص خود هستند اظهار داشت: اندیشمندان و مفاخر بزرگ به همه انسانها و بشریت تعلق دارند و آثار و اندیشه های آنها به زبان های گوناگون ترجمه می شود تا همه انسانها از آن بهره مند شوند. معاون رئیس جمهور با اشاره به عشق و ارادت مختومقلی به ائمه اطهار بویژه امام علی علیه السلام، گفت: بی تردید بروز و ظهور این عشق و دلدادگی در رفتار و آثار این شاعر بزرگ، در پیوند و همدلی عمیق بین مذاهب مختلف از تاثیر فراوانی برخوردار است و چه بسا شاعر با علم به این موضوع بر آن تاکید دارد.

حسینی با اشاره ویژگی های مختومقلی فراغی خاطرنشان کرد: تاکید بر شهامت و جوانمردی و تجلیل از فتوت امام علی علیه السلام، دلدادگی به ائمه اطهار، دعوت به راستی و پرهیز از تفرقه و نزاع، عشق به آزادی، حاکمیت محرومین، نوع دوستی، حب وطن و حق مدار بودن در آثار وی تبلور دارد و جوامع انسانی حتی اگر به بخشی از این مفاهیم بلند توجه کنند، بسیاری از مشکلات از سطح جهان برچیده می شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت توجه و معرفی شخصیت ها و مفاخر تاریخی و معاصر به نسل جوان تاکید کرد و گفت: امروز یکی از مهمترین وظایف و مسئولیت های نهادها و موسسات فرهنگی آشنا کردن نسل جوان با آثار و اندیشه های شخصیت های بزرگ و تاثیر گذار است و بدون تردید تلاش و مجاهدت در این عرصه هویت ملی و دینی را تقویت کرده و وحدت و همدلی بین اقوام و مذاهب گوناگون را بیشتر می کند.
دکتر حسینی خاطرنشان کرد: اگر مفاخر و بزرگان به درستی و هنرمندانه به نسل جوان معرفی شوند در آن صورت فرزندانمان سراغ شخصیت ها کاذب و ساختگی سایر فرهنگ ها نخواهند رفت.

معاون رئیس جمهور گفت: ایران رنگین کمان فرهنگ ها، آداب و رسوم و سنت های زیبا و تعالی بخش است و این اقوام و مذاهب در طول قرن ها در کنار هم با صلح و دوستی زندگی کرده اند. ضمن اینکه همواره مفاخر و بزرگان قوم ها و مذاهب مختلف همه مردم را به وحدت و یکپارچگی، وطن دوستی، صلح و آرامش و کمالات دینی دعوت کردند و امروز وظیفه داریم اندیشه های آنان را در بین جوانان خود رواج دهید تا فرزندان این مرز و بوم احساس هویت، افتخار و سرافرازی کنند.
دکتر حسینی معرفی اندیشمندان شخصیت های معاصر را در کنار شناساندن مفاخر تاریخی ضروری دانست و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با هدایت ها و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری رویش های فراوانی در عرصه های مختلف فرهنگی و علمی داریم و معرفی آنان می تواند روحیه امید و نشاط اجتماعی را در جامعه ارتقا دهد.

در این مراسم با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور، نشان ملی مختومقلی فراغی به تعدادی از فعالان حوزه فرهنگ، ادبیات و تاریخ قوم ترکمن اهدا شد.
خانه فرهنگ ترکمن در این مراسم که تعدادی از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند، از دکتر حسینی به پاس قدردانی از فعالیت ها و حمایت های وی در معرفی مفاخر تاریخی به ویژه مختومقلی، تجلیل کرد که استقبال پرشور حاضران را به همراه داشت. / قدیری نیوز

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا