اخبار

نماینده گرگان و آق‌قلا : منطقه آزاد اینچه‌برون زیرساخت توسعه تجارت ایران با مرکز و شرق آسیا است

به گزارش اولکامیز به نقل از ایرنا نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون زیرساخت و فرصت مناسبی برای توسعه تجارت با کشورهای مرکز و شرق آسیا و راه مقابله با تحریم دشمنان علیه ایران است.

غلامرضا منتظری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه برون همچنین مسیر ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف استان گلستان و رفع محرومیت مناطق گوناگون آن را هموار می کند.

وی برخورداری از اقلیم متفاوت، تولید محصولات کشاورزی متنوع، جاذبه های گردشگری فراوان، همسایگی با ترکمنستان و فعالیت گمرک اینچه برون، وجود زیرساخت ریلی برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین و فعالیت فرودگاه بین المللی گرگان را از جمله مزیت های گلستان برشمرد.

ایجاد منطقه آزاد اینچه برون که ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست اعضای تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، دارای ۴۲ کیلومتر طول، سه کیلومتر عرض و ۱۲ هزار هکتار مساحت است.

به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان مصوب شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

بر اساس نظر شورای نگبهان و با توجه به اصلاحات به عمل آمده اجازه به دولت برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید مذکور در بند سه ماده واحده از جهت عدم تعیین محدوده آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

مجمع تشخص مصلحت نظام ۱۵ اردیبهشت امسال پس از رفع ایرادات شورای نگهبان، ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری از جمله اینچه برون استان گلستان را تصویب کرد.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا